راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

آغاز واگذاری واحدهای مسکونی نهضت ملی به متقاضیان از ماه آینده

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۲ دی در حاشیه نشست مشترک با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی اجرای قانون جهش مسکن، در خصوص جمع‌بندی نشست اعلام کرد: همراه با برخی معاونان خود در دیدار با نمایندگان مجلس، گزارشی از روند اجرای قانون جهش تولید مسکن در بخش‌های مالی، اجرایی، تأمین زمین و عملیات ساخت ارائه شد.

تأمین و تخصیص ۲۴ هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا امروز بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن آماده شده است و اراضی حدود یک میلیون واحد مسکونی دیگر نیز آماده شده است که با روش‌های مختلف تحویل مردم می‌شود. وزارت راه و شهرسازی با شش سیاستی که در دستور کار دارد کار را پیگیری می‌کند.

تولید مسکن با تحویل زمین و ارائه تسهیلات در ۳۰۰ شهر کوچک

عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: بخشی از سیاست وزارت راه و شهرسازی، تولید مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تا ۵۰ هزار نفر جمعیت تحویل زمین با ارائه تسهیلات به مردم است که اینکار در حدود ۳۰۰ شهر آغاز شده است و شهرهای جدید نیز به گردونه اضافه می‌شود. این سیاست قطعی دولت است که در یکسال آینده ۵۰۰ هزار واحد زمین تحویل مردم برای ساخت مسکن خواهد شد.

در یکسال آینده ۵۰۰ هزار واحد زمین برای ساخت مسکن تحویل مردم می‌شود

بذرپاش افزود: در حوزه بانکی عقب ماندگی‌های برای ارائه تسهیلات به اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود داشت و بانک‌ها به غیر از بانک مسکن همراهی مناسبی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن نداشتند. در چند وقت گذشته توافقات مناسبی با چهار بانک دیگر انجام و تفاهم‌نامه‌ها امضا شد و هرکدام از بانک‌ها سهمی را برعهده گرفتند که امیدواریم بانک‌ها در اجرای این طرح نقش قابل قبول‌تری را نسبت به گذشته ایفا کنند.

توافق با چهار بانک برای تسریع در ارائه تسهیلات اجرای قانون جهش تولید مسکن

وی توضیح داد: یکی دیگر از جهت‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی مربوط به جهت‌گیری‌های دولت در بافت‌های فرسوده است که با مکانیزم‌های تشویقی در حوزه شهرسازی کارهای خوبی انجام شده که به شهرداری‌ها نیز ابلاغ شد. با مکانیزم‌های تشویقی شهرسازانه، شاهد بودیم که با وجود کاهش صدور پروانه در شهرها اما در بافت‌های فرسوده شهر تهران بیش از ۵۰ درصد رشد صدور پروانه داشتیم که این نشان می‌دهد این سیاست پاسخ داده است. بنابراین هرچقدر بتوانیم در حوزه بافت‌های فرسوده با مکانیزم‌های تشویقی به نوسازی رونق بدهیم هم هدف تولید مسکن محقق می‌شود و هم با مشکلات زیربنایی و روبنایی که در بسیاری از شهرهای جدید با آن مواجه بودیم کمتر مواجه خواهیم بود.

تقویت مکانیزم‌های نظارتی مجلس بر عملکرد بانک‌ها در اجرای قانون جهش تولید مسکن

بذرپاش تصریح کرد: در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس توافق کردیم تا کمک کنند مکانیزیم‌های نظارتی آنها در اجرای قانون جهش تولید مسکن بیشتر از گذشته شود تا بتوانیم در چند ماه آتی خبرهای خوبی را در حوزه بافت‌های فرسوده به مردم ارائه بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دومین سال دولت چیست؟ گفت: تحویل زمین همراه با ارائه تسهیلات بانکی آغاز شده است. برای برخی از واحدهای مسکونی این طرح آماده شده است و از ماه آینده فرآیند واگذاری واحدهای تکمیل شده به مردم و متقاضیان آغاز خواهد شد.

تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر با منابع صندوق ملی مسکن

بذرپاش ادامه داد: در خصوص تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر که عدد قابل توجهی است و از صفر تا ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند برنامه تکمیل در دستور کار قرار گرفته است. بدین معنا در خصوص این واحدهای باقیمانده منابع مالی از مردم اخذ شده بود و مسکنی تحویل مردم نشد. در این زمینه نیز مقرر شد تا از طریق صندوق ملی مسکن که طبق قانون در اختیار وزارت راه و شهرسازی است منابع آن در حال تجهیز است عملیات تکمیل واحدها با اولویت نخست واحدهای مسکونی مهری که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند انجام شود.

وی تصریح کرد: از ماه آتی نیز فرآیند واگذاری واحدهای تکمیل شده مسکن مهر نیز به مردم آغاز می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا