راه و شهرسازیمجله خبری

نوسازی ۲۲ هزار و ۲۸۸ واحد مسکن روستایی در ۱۰ ماه

به گزارش ساختمان آنلاین:  مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره روند بازسازی و نوسازی واحدهای مسکن روستایی اظهار کرد: تا سال ۸۴ سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار واحد مسکن روستایی بازسازی می‌شد اما از سال ۸۴ به بعد طرح بهسازی سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی آغاز شد.

وی افزود: در این طرح قرار شد مردم را توانمند کنیم تا تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد چهار تا پنج درصد، دریافت و اقدام به نوسازی واحدهای مسکن روستایی کنند. از دولت نهم به بعد نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد آغاز شد و تاکنون حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی نوسازی و مقاوم‌سازی شده‌اند.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن روستایی در کشور داریم که از این تعداد تاکنون ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد بهسازی شده است.

جودی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۲ میلیون واحد غیر مقاوم روستایی داریم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان ۱۴۱۰ اتمام نوسازی مسکن روستایی را جشن بگیریم.

وی اظهار کرد: از سال ۸۴ اعطای تسهیلات نوسازی مسکن روستایی را با رقم ۵ میلیون تومان آغاز کردیم و قرار شد سالانه ۱۵ درصد به سقف تسهیلات اضافه شود تا پاسخگوی تورم مصالح و هزینه ساخت‌وساز باشد؛ تا سال ۹۱ این سیر صعودی ادامه داشت و در سال ۸۹ توانستیم رکورد واحدهای مسکونی بازسازی شده را به ثبت برسانیم که در آن سال ۳۲۵ هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: از سال ۱۳۹۰ تورم افسارگسیخته داشتیم که این افزایش ۱۵ درصدی پاسخگو نبود چرا که تا قبل از سال ۹۲، وام ۵۰ میلیون تومان مسکن روستایی پاسخگوی ۸۰ درصد هزینه‌های ساخت مسکن بود اما از ۹۲ به بعد این تسهیلات تنها معادل ۳۰ درصد هزینه‌های ساخت را جواب می‌داد.

جودی با اشاره به ناتوانی بخشی از خانوارهای روستایی در تأمین آورده اولیه ساخت مسکن گفت: از آنجایی که مسکن روستایی ابزار دلالی و سرمایه‌گذاری نیست و فقط استفاده مصرفی دارد، بنابراین سفته‌بازی و دلالی در آن دیده نمی‌شود و رشد قیمت‌ها اندک است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ قرار شد وام مسکن روستایی از ۵۰ به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یابد و نهایتاً مهر ماه ۱۴۰۰ این افزایش اتفاق افتاد اما در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان به هیچ‌وجه کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد بنابراین در دولت سیزدهم پیشنهاد دادیم وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد که شورای عالی مسکن با آن موافقت و رئیس‌جمهور اعطای این رقم را به بانک مرکزی ابلاغ کرد.

به گفته این مقام مسئول، بانک مرکزی اعلام کرده با توجه به قانون جهش تولید مسکن، همه وام‌های مسکن باید ۱۸ درصد باشد و یارانه‌های مربوطه از محل صندوق ملی مسکن تأمین شود اما این صندوق هنوز راه‌اندازی نشده بنابراین پیشنهاد دادیم تا فعلاً وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن با سود ۵ درصد به روستاییان داده شود و پس از آنکه صندوق ملی مسکن راه‌اندازی شد، مابه‌التفاوت نرخ سود یارانه‌ای با نرخ سود ۱۸ درصد را این صندوق به بانک‌ها بدهد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا چند هفته آینده اعطای وام ۲۰۰ میلیون تومانی عملی شود.

وی خاطرنشان کرد: از مهرماه امسال تاکنون تنها ۱۸۰ هزار فقره وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی از سوی بانک‌ها به شعب استانی خود ابلاغ شده است. از این ۱۸۰ هزار فقره، ۱۲۵ هزار متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و ساخت ۷۵ هزار واحد آغاز شده است، درحالی‌که ما به متقاضیان وام ۱۰۰ میلیونی قول داده‌ایم که در صورت ابلاغ وام ۲۰۰ میلیون تومانی، وام آنها نیز به سقف جدید ارتقا یابد.

جودی تأکید کرد: در ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ تعداد واحدهای مسکونی بازسازی شده ۶۲ هزار و ۹۵۵ واحد بود ولی در ۱۰ ماهه امسال نوسازی ۲۲ هزار و ۲۸۸ واحد مسکونی روستایی تمام شده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: از سال ۸۴ تاکنون ساخت ۲ میلیون و ۶۴ هزار واحد روستایی را آغاز کردیم که هم‌اکنون احداث ۱ میلیون و ۹۱۸ هزار مسکن روستایی به اتمام رسیده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا