مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

تمایل به نوسازی مسکن چهار برابر شده است

نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند و قبلا به دلیل پایین بودن بازده سرمایه در این مناطق، انبوه‌سازان انگیزه چندانی برای نوسازی حاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده نداشتند. اما پس از اجرای بسته تشویقی در اواسط پارسال، تمایل به ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد تا چهار برابر افزایش یافته است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، دولت سیزدهم با شناخت یک خلاء در نوسازی بافت‌های فرسوده، جذابیت سرمایه‌گذاری در این مناطق را با ارایه بسته تشویقی افزایش داده است؛ به طوری که پس از اجرای ضوابط کالبدی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در آبان ماه سال گذشته، حجم صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده دو کلانشهر تهران و تبریز چهار برابر شده است.

ساکنان بافت‌های ناکارآمد بعضا از توان مالی کافی برای نوسازی و بهسازی حتی در صورت اعطای تسهیلات برخوردار نیستند. بنابراین شرکت بازآفرینی شهری ایران چاره را در  این دیده تا سرمایه‌گذاران و انبوه‌سازان، منازل مسکونی ساکنان بافت‌های ناکارآمد را به صورت مشارکتی نوسازی کنند.

محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست مجازی که اخیرا با ائمه جمعه کشور داشته از آنان خواسته تا از طریق تریبون نماز جمعه و مساجد، مردم شهرها را نسبت به مزایای بسته جدید آگاه و آنان را به نوسازی  واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده ترغیب کنند.

آیینی گفته است: در حال حاضر در سه حوزه مشوق‌هایی در نظر گرفته شده که اولین و شاید مهمترین موضوع در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی و تاریخی، شهرداری‌ها هستند. شهرداری‌ها مکلفند در زمان صدور عوارض پروانه نوسازی و تراکم ساخت حداقل ۵۰ درصد تخفیف بدهند که این تخفیف تا ۱۰۰ درصد قابل افزایش است. معادل این تخفیف را از دولت دریافت خواهند کرد، اما متاسفانه برخی از شهرداری‌ها این تخفیف را اعمال نمی‌کنند و این حق مردم است که باید از آنها مطالبه شود.

از طرف دیگر برابر قانون شهرداری‌ها مکلف هستند پروانه نوسازی را ظرف یک یا حداکثر دو هفته صادر کنند که طبق گزارش‌های رسیده میانگین زمان صدور پروانه در شهرهای کشور حداقل شش ماه است و در برخی موارد بیش از ۱۰ ماه به طول انجامیده است. در حالی که صدور پروانه نوسازی به ازای هر شش ماه زودتر صادر شدن به مثابه ۱۰ درصد بازده اقتصادی بیشتر برای سازندگان است.

بسته تشویقی دیگری که در بودجه سال جاری زمینه اجرای آن فراهم شده، بسته تشویقی زمین یا کلید به کلید است.

در کل کشور حدود ۱۶۷ هزار هکتار بافت هدف از سه گونه بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی وجود  دارد که ۲۰ درصد سطح شهرها را شامل می‌شود و حدود ۶ میلیون و ۲۶۲ هزار خانوار با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر معادل ۳۰ درصد جمعیت کشور در این نواحی زندگی می‌کنند.

آبان ماه سال بسته  سیاست‌ها و ضوابط تشویقی  کالبدی متضمن نوسازی محله‌ای در بافتهای فرسوده به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و ۲۳ بهمن ماه بسته ۱۹ بندی از سوی مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی به استانها ابلاغ شد.

تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است که جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا می‌برد.

طبق این مشوق امکان نوسازی خانه‌های کمتر از ۵۰ متر مربع به شرط رعایت ضوابط شهرسازی و معماری وجود دارد. طبق این مصوبه درخصوص پلاک‌های فرسوده که امکان تجمیع ندارند و سه طرف آنها نوسازی شده یا از سه طرف به کاربری‌های عمومی نظیر پارک، مدرسه و غیره متصل باشد، شهرداری‌ها موظفند پروانه ساخت برای سازندگان این زمین‌ها صادر کنند.

شرکت بازآفرینی شهری ایران در راستای اجرای طرح دولت سیزدهم با عنوان طرح نهضت ملی مسکن، برنامه نوسازی و بهسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ۱۴۰۲ را در دستور کار قرار داده است. سال گذشته نیز ۱۱۰ هزار واحد به مرحله اجرا رسید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا