مجله خبریراه و شهرسازی

شتاب بخشی به طرح نهضت ملی مسکن در ایلام

طرح مسکن ملی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد جامعه است، سهم استان ایلام از این طرح، ساخت ۳۲ هزار خانه بوده که هم اکنون از پیشرفت ۵۷ درصدی برخوردار است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، در قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تامین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط ساخته شود.

بر همین اساس ساخت مسکن در قالب طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در دستورکار مسئولان در استان‌های مختلف قرار گرفته است.

سهمیه استان ایلام در طرح ملی نهضت مسکن ۳۲ هزار واحد است که از این تعداد، هشت هزار واحد در نقاط روستایی، یک هزار و ۶۸۷ واحد به شکل استیجاری، پنج هزار و ۷۲۹ واحد توسط بخش خصوصی، چهار هزار و ۲۹۶ واحد در بافت‌های فرسوده و ۱۲ هزار و ۸۸۹ واحد نیز توسط راه و شهرسازی استان احداث می‌شود.

پیشرفت ۵۶ درصدی طرح ملی نهضت مسکن در ایلام

استاندار ایلام گفت: فرایندهای تامین زمین، طراحی نقشه، صدور پروانه از طریق شهرداری‌ها، قرارداد با پیمانکاران و ساخت و ساز در اجرای طرح ملی نهضت مسکن باید در سریع‌ترین زمان انجام تا رضایت مردم در این حوزه را بدنبال داشته باشد.

حسن بهرام‌نیا” با بیان اینکه روند ساخت و سازها در حوزه طرح ملی نهضت مسکن در استان رضایت بخش نیست و همه دستگاه های مرتبط به ویژه بانک های عامل باید پای کار باشند، افزود: مردم منتظر خانه هستند و در طرح ملی نهضت مسکن در راستای خانه دار شدن مردم و وعده ای که دولت به مردم داده است باید ظرف چهار سال ۳۲ هزار و ۶۰۱ واحد مسکونی در این استان ساخته شود.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه طرح ملی نهضت مسکن از طرح های مهم دولت سیزدهم و تکلیف قانونی بوده که در مناطق مختلف کشور در حال اجرا است، ابراز کرد: باید آنچنان باید در این حوزه برنامه ریزی شود که قبل از چهار سال مردم صاحب خانه شوند چرا که این امر شعار اساسی دولت مردمی ایران قوی و یک تکلیف قانونی بوده که بر اساس مصوبه مجلس باید در سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود.

بهرام نیا با اشاره به اینکه مبنای کار ساخت خانه برای مردم در طرح ملی نهضت مسکن شروع پروژه در عمل است، یادآور شد: شهرداری در صدور پروانه کمک کند که بازه زمانی فرایند آن کوتاه تر باشد و پیمانکاران نیز در فرایند اجرایی ساخت و سازها سرعت داشته باشند.

کوتاهی و کم‌کاری از سمت بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن ملی پذیرفته نیست

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه باید در اجرای طرح ملی نهضت مسکن یک تلاش جمعی بین دستگاه های اجرایی مرتبط وجود داشته باشد، گفت: یکی از موارد مهم برای اجرایی شدن نهضت ملی مسکن، پرداخت تسهیلات توسط بانک ها است که تعدادی از بانک های استان خوب عمل کردند و دیگر بانک ها از جمله بانک های خصوصی، هرچه سریعتر برای پرداخت تسهیلات مشکلات وارد عمل شده و موانع کار را حل کنند.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه کوتاهی و کم کاری از سمت بانک ها برای پرداخت تسهیلات پذیرفته نیست، افزود: بانک‌ها مکلف هستند ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام مالی را به بخش مسکن اختصاص دهند.

وی تصریح کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان با همکاری بانک ها، مشکلات متقاضیان تسهیلات طرح ملی نهضت مسکن را مرتفع و تعیین تکلیف اراضی تفاهم شده برای اجرایی شدن نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف استان نیز هرچه زودتر انجام شود.

بهرام نیا با بیان اینکه پیشرفت نهضت ملی مسکن در استان ایلام نزدیک به ۵۷ درصد است، افزود: در بخش مسکن ملی اقدامات خوبی در استان ایلام صورت گرفته ولی نیاز است دستگاه های اجرایی هرچه زودتر برنامه ها و تفاهم های خود را اجرایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه ساخت مسکن شهری در قالب طرح ملی نهضت مسکن باید سرعت داده شود، گفت: سهمیه استان ایلام در طرح ملی نهضت مسکن شامل مسکن روستایی، شهری، بخش خصوصی و بازآفرینی شهری است.

سهم ساخت مسکن روستایی ایلام در طرح نهضت ملی هشت هزار واحد است

استاندار ایلام با ابزار رضایت از ساخت مسکن روستایی در استان، افزود: سهم ساخت مسکن در روستاهای استان در طرح ملی نهضت مسکن هشت هزار واحد بوده که بیش از ۶ هزار واحد از این میزان محقق شده است.

بهرام نیا خاطرنشان کرد: ساخت واحدهای مسکونی در شهرستان های دهلران و مهران که به صورت ویلایی ساخته می شوند بایستی به کارگزار واگذار شود تا عقب ماندگی های موجود در این شهرها، هر چه سریعتر جبران شود.

وی بیان کرد: چنانچه بخواهیم این نهضت به سرانجام برسد باید فرآیند را کوتاه کرد و یکی از مهمترین راهکارها برای این کار استفاده از تکنولوژی‌های فناورانه ساخت و ساز نیروهای مسلح است که قادر است ظرف چهار ماه آپارتمان و ساختمان مسکونی را تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر ۶ هزار و ۶۶۶ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن، تا پایان سال جاری در مجموع حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، در حال اجرا و یا شروع خواهند شد و با سلسله اقدامات انجام گرفته و واگذاری زمین های جدید برای متقاضیان، روند نهضت ملی مسکن در استان ایلام با شتاب بیشتری دنبال می‌شود.

بهرام نیا با تاکید بر اینکه بانک‌های استان در راستای ارایه تسهیلات مسکن اهتمام لازم را داشته باشند، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام بایستی در کوتاهترین زمان ممکن مقدمات واگذاری زمین برای ساخت واحدهای مسکونی نیروهای مسلح استان به خصوص در شهرهای مهران و دهلران را در دستور کار خود قرار دهد.

ساخت ۶ هزار واحد مسکن ملی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ایلام

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام اظهار کرد: سهمیه ساخت مسکن ملی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار در استان ایلام هشت هزار واحد است، از مجموع سهمیه استان ایلام ۶ هزار و ۹۱۱ مورد به بانک معرفی شده و ۶ هزار ۹۶ مورد منجر به انعقاد قراداد شده که در واقع عملیات ساخت این تعداد واحد آغاز شده است.

“حبیب الله محبی” بیان کرد: ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال در مجموع تسهیلات به واحدهای مسکن ملی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ایلام با همکاری بانک های عامل پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۷۸ مورد از واحدهای مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر نیز پایان کار گرفته اند، تصریح کرد: بنیاد مسکن استان ایلام به عنوان یکی از کارگزارهای طرح مسکن ملی در مناطق مختلف در حال آماده سازی و ساخت است.

اجرای فونداسیون هزار و ۶۶۱ واحد طرح نهضت ملی مسکن در ایلام

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام گفت: تاکنون فونداسیون یک هزار و ۶۶۱ واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مختلف این استان اجرایی شده است.

محبی گفت: سهمیه چهار ساله اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام در طرح نهضت ملی مسکن ۱۲ هزار و ۸۸۱ واحد است که عمده این پروژه‌ها در سطح شهر ایلام احداث خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت چگونگی پروژه های مسکن ملی در استان، افزود: تاکنون برای یک هزار و ۶۶۳ واحد نیز با بانک‌های استان عقد قرارداد شده و برای ۹۴۱ اسکلت و سقف اجرا شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام یادآور شد: تعداد واحدهای در مرحله اجرای فونداسیون، یک هزار و ۶۶۱ واحد بوده و تعداد ۲۴۱ واحد نیز در مرحله اجرای دیوار چینی و سفت کاری قرار دارد.

محبی تاکید کرد: زمین مورد نیاز سه هزار و ۸۳۴ واحد مسکن ملی با قابلیت اجرا از راه و شهرسازی استان دریافت شده است.

به گفته وی تا کنون یک هزار و ۶۷۱ مورد نیز برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل استان معرفی و پروانه ساخت ۲ هزار و ۷۹۹ واحد ملی مسکن نیز صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام خاطرنشان کرد: در مجموع تا کنون پروانه ساخت ۲ هزار و ۷۹۹ واحد مسکونی در استان نیز صادر شده است.

ثبت نام ۴۷ هزار نفر در طرح مسکن ملی ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار کرد: مجموعه ثبت نام های طرح ملی نهضت مسکن در استان ایلام ۴۷ هزار و ۱۰۴ نفر است که ۹ هزار و ۳۷۰ نفر واجد شرایط بوده و ۳ هزار و ۷۸۶ نفر مبلغی بیش از ۴۰۰ میلیون ریال برای شرکت در این طرح و خانه دارد شدن واریز کرده اند.

“فرشاد دوستی” با بیان اینکه کل اراضی تفاهم شده با کارگزاران برای ساخت واحد مسکونی در طرح ملی نهضت مسکن در این استان ۲۲۹ هکتار با ظرفیت ۸ هزار و ۴۵۶ واحد است، تصریح کرد: از این میزان ۱۶۴/۲ هکتار با ظرفیت ۲ هزار و ۶۸۲ واحد مربوط به راه و شهرسازی، ۱/۹ هکتار با ظرفیت ۵۸۶ واحد مربوط به نیروهای مسلح، ۰/۴ هکتار با ظرفیت ۱۷۵ واحد مربوط به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و ۶۴/۲ هکتار با ظرفیت ۵ هزار و ۲۷۲ واحد مربوط به بنیاد مسکن است.

وی با بیان اینکه پروانه های ساختمانی صادر شده در سال گذشته برای طرح ملی نهضت مسکن نزدیک به ۳ هزار واحد بوده است، افزود: از ابتدای امسال تا کنون ۱۴ هزار و ۴۹۶ واحد پروانه ساخت واحد مسکونی در استان صادر شده که از این میزان در حوزه طرح ملی نهضت مسکن ۳ هزار و ۱۴۹ واحد، در حوزه خودمالکی ۳ هزار و ۷۳۳ واحد، حوزه بافت فرسوه ۷۰۳ واحد و در حوزه روستایی ۶ هزار و ۹۱۱ واحد پروانه ساختمان صادر شده است.

نقش مهم بانک‌ها در تامین مالی طرح مسکن ملی

با این اوصاف و با توجه به تاکیدات استاندار ایلام در خصوص همراهی بانک های استان در پرداخت تسهیلات، می طلبد بانک‌ها با اتخاذ تدابیر لازم، موانع همکاری با متقاضیان طرح مسکن ملی را برطرف کنند و این امر در واقع می‌تواند منجر به ارائه تسهیلات با شرایط مناسب‌تر و کاهش ضمانت‌های مورد نیاز شود.

دستگاه‌های خدمات رسان نیز باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح مسکن ملی را تامین کنند، این دستگاه‌ها باید با هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، اقدامات لازم را برای تامین آب، برق، گاز و سایر زیرساخت‌های لازم انجام دهند تا روند ساخت‌وساز واحدهای مسکن ملی استان سرعت داده شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا