بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

پروژه نهضت ملی مسکن فاصله زیادی با تکالیف قانون دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:   آمار‌ها از کلنگ‌زنی یا آمادگی برای کلنگ‌زنی ۵.۲ درصد از واحد‌های مسکونی موضوع نهضت ملی مسکن حکایت دارد؛ عددی که در مقایسه با تکلیف چهار میلیون واحدی قانون جهش تولید مسکن برای دولت، بسیار اندک است و از لزوم تزریق عمل گرایی به نهضت ملی مسکن و تغییر رویکرد متولیان امر در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های دخیل در این نهضت حکایت دارد.

متولیان اجرای نهضت ملی مسکن مقرر کرده بودند در ۲ سال نخست اجرای نهضت، هر سال عملیات اجرایی ۲ میلیون واحد مسکونی را آغاز کنند تا در سررسید ۱۴۰۴، امکان اتمام کل تعهدات وجود داشته باشد؛ اما آمار‌ها حاکی از این است که این نهضت در عمل فاصله زیادی با تکالیف قانون دارد.

آمار ثبت نام ها در پروژه نهضت ملی مسکن

مقدمه سازی برای اجرای نهضت ملی مسکن و ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۴ با اتمام مهلت ثبت‌نام متقاضیان مجرد در ۲۰ بهمن به پایان می‌رسد و طبق آمار‌های رسمی بدون احتساب مجردان، ۲ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۶۳ نفر در نهضت ثبت نام کرده اند.

از سوی دیگر به دلیل تغییر قواعد مسکن دولتی و ادغام نهضت ملی مسکن با مسکن ملی، متقاضیانی که در پنج فاز طرح مسکن ملی ثبت نام کرده بودند نیز به این نهضت اضافه شده‌اند که تعداد آن‌ها به یک میلیون و ۴۵۱ هزار ۵۲۸ نفر می رسد.

با این تفاصیل، حتی بدون احتساب مجردان متقاضی نهضت ملی مسکن تاکنون حداقل سه میلیون و ۹۵۷ هزار و ۵۹۱ نفر متقاضی بالقوه برای این نهضت وجود دارد.

نکته اینجاست که فقط ۴۲ روز به پایان اولین سال اجرای قانون جهش تولید مسکن باقی مانده و سهم پروژه های عملیاتی از نهضت ملی مسکن تقریبا هیچ است.

به‌نظر می رسد چالش های مدیریتی و کارشناسی که در ۲ سال گذشته باعث شد طرح مسکن ملی دولت دوازدهم زمین گیر شود و همچنان تکلیف واریز آورده نقدی حدود نیمی از متقاضیان آن نامشخص باشد، دامن نهضت ملی مسکن را نیز گرفته و باید سریعا تمهیداتی برای رفع آن ها اندیشیده شود.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره به عقب ماندگی اجرای نهضت ملی مسکن از برنامه زمان بندی، گفته است: وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی تواند ساخت چهار میلیون واحد مسکونی را در چهار سال پیش ببرد و باید کل حاکمیت و دولت پای کار بیایند.

وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن چگونه است؟

بنا به تکلیف قانون جهش تولید مسکن، دولت باید در چهار سال چهار میلیون واحد مسکونی برای متقاضیان واجد شرایط احداث کند یا با اختصاص زمین، مجوز و تسهیلات راه را برای خانه‌دار شدن متقاضیان خودمالکی فراهم آورد.

فعلا با احتساب متقاضیان مسکن ملی، نهضت ملی مسکن و مجردانی که تا ۲۰ بهمن برای ثبت‌نام در سامانه ثمن فرصت دارند، تاکنون بیش از چهار میلیون نفر متقاضی بالقوه برای مسکن دولتی اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما آخرین اظهارات نقل شده از سوی وزیر راه و شهرسازی از تلاش برای آغاز عملیات اجرایی ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در سال‌جاری حکایت داشته است.

طبق بررسی‌ها تا اوایل دی‌ماه زمین موردنیاز برای ۷۶۰ هزار واحد تأمین شده و ظاهرا فقط ۲۱۰ هزار واحد از این تعداد (معادل ۵.۲۵ درصد از کل تعهد چهار میلیون واحدی دولت) به مرحله کلنگ زنی رسیده یا آماده کلنگ زنی است.

وضعیت مالی طرح نهضت ملی مسکن چگونه است؟

در آن‌سوی ماجرا، آمار و ارقام اعلام شده در مورد وضعیت مالی طرح اقدام ملی مسکن دولت دوازدهم نسبت به ریزش شدید متقاضیان مسکن دولتی هشدار می‌دهد.

وزارت راه و شهرسازی، تعداد نهایی مسکن اقدام ملی را ۵۳۴ هزار واحد اعلام کرده که طبق آخرین اظهارات مدیرعامل بانک عامل مسکن، از مجموع این تعداد ۲۸۰ هزار نفر با افتتاح حساب نزد بانک مسکن، نسبت به واریز آورده نقدی، مجموعا به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان اقدام کرده‌اند.

از این مقدار ۶.۸ هزار میلیارد تومان به پروژه‌ها واریز وجه و ۹۸۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی پرداخت شده است. این آمار‌ها حاکی از این است که هر متقاضی به‌طور میانگین ۴۳ میلیون تومان آورده نقدی واریز کرده و سرانه تسهیلات بانکی برای هر واحد نیز فقط ۳.۵ میلیون تومان بوده است.

همشهری

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا