راه و شهرسازیمجله خبری

پاس‌کاری مشکلات نهضت ملی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  مسوولان بانک مرکزی عنوان می کنند تسهیلات متناسب با پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن پرداخت می شود؛ به این معنا که هر قدر پروژه پیشرفت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت وام پرداخت می شود.

علاوه بر این علی صالح‌‌‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی علت دوم عدم پرداخت تسهیلات به برخی از پروژه های ذیل نهضت ملی مسکن را این طور عنوان کرده است: یکی از شرایط دریافت وام منوط به این است که متقاضی مسکن، آورده خود را تامین کند، بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن هنوز به این مرحله نرسیده است.

در واقع آنگونه که او توضیح می دهد، دلیل اینکه بخشی از افراد نتوانسته اند وام خود را دریافت کنند، این بوده که آنان هنوز آورده نقدی خود بابت ثبت نام در پروژه نهضت ملی مسکن را پرداخت نکرده اند.

اما بانک مرکزی در حالی دو علت عدم پرداخت تسهیلات را مرتبط با عملکرد مجریان و ثبت نام کنندگان مسکن دولتی می داند که وزیر راه و شهرسازی توصیف کاملا متفاوتی از این ماجرا دارد و جهت پیکان انتقاد او به سمت نظام بانکی است.

رستم قاسمی درباره تکالیف بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات به طرح نهضت ملی مسکن گفت: بانک مرکزی وظایف بانک ها براساس قانون جهش تولید مسکن را به آنها ابلاغ کرده، ولی بانک ها به دلایل متعددی به تعهدات خود عمل نکرده اند.

پیش تر هم مهدی صحابی، معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی به مشکلات پروژه مسکن دولتی که ذیل قانون جهش تولید مسکن در حال اجرا توسط دولت است پرداخت و با تاکید بر لزوم هماهنگی بیشتر بین وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و بانک‌ها در راستای تسریع در اجرای این قانون گفت: یکی از مهمترین مشکلات طرح نهضت ملی این است که تامین مالی آن با اتکای صرف بر منابع و تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است و شبکه بانکی نیز بنا بر تکالیف متعددی که حسب قوانین و مصوبات مختلف بر عهده آن قرار داده شده، عملا با محدودیت منابع مواجه بوده و باید مراقب بود که اجرای این تکالیف با توجه به تعدد آن و وضعیت مالی بانک ها منجر به استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی که عملا منجر به افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی و نهایتا تورم مضاعف که از خطوط قرمز دولت سیزدهم است، نشود.

اظهارات صحابی نیز آدرس دیگری از مشکلات نهضت ملی مسکن می دهد و آن ناظر بر اشکالی است که به بانک محور بودن تامین مالی مسکن در قانون جهش تولید مسکن وارد است. گروهی از کارشناسان هم پیش از شروع ابرپروژه مسکن سازی توسط دولت سیزدهم با یادآوری تجربه اجرای مسکن مهر که با توجه به مدل تامین مالی، به رشد نقدینگی منجر و به یک پروژه «تورم‌‌‌زا» در بخش مسکن تبدیل شد، هشدار داده بودند.

به این ترتیب مشکلات حوزه پرداخت تسهیلات پروژه مسکن سازی یک میلیونی توسط دولت بین نهادهای مرتبط مثل یک توپ پینگ پنگ در حال پاسکاری است و در این بین دود اختلاف ها و پاسکاری ها به چشم ثبت نام کنندگان در این پروژه خواهد رفت که با تاخیر بیش از پیش در زمان تحویل واحدها روبه‌رو خواهند شد.

عقب ماندگی پروژه های نهضت ملی مسکن موضوعی است که از دید رئیس‌‌‌جمهوری نیز دور نمانده و او نیز چندی پیش نسبت به این موضوع واکنش نشان داد.

آیت‌‌‌اله سید ابراهیم رئیسی اردیبهشت امسال در واکنش به عقب ماندگی پروژه نهضت ملی مسکن گفت: من از استانداران، بانک ها، بانک مرکزی و سازمان های مسوول می خواهم که طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان یک موضوع دارای اولویت تلقی کنند؛ چراکه سهم هزینه مسکن در سبد خانوار ۴۰ تا ۵۰‌ درصد است و این یعنی مشکل جدی برای خانواده ها که باید از پیش پای مردم برداشته شود. با جلسه نمی شود؛ با اقدام انجام می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. حاجی ما با دلار ۳۵ هزار تومنی ساختیم ما رو از استفاده پول پر قدرت نترسون بگو نمیخام یه کار مثبت به نفع ملت انجام بدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا