دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تعلل متقاضیان در واریز آورده،ناشی از ابهامات نهضت ملی مسکن است

به گزارش ساختمان آنلاین:  آمارهای عنوان شده حاکی ازآن است که تا کنون ۲۸۱ هزار نفر به حساب خود در این طرح پول واریز کرده‌اند، در حالی که تعداد افراد تایید شده ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است؛ یعنی فقط یک هشتم متقاضیان موثر، آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند.

فرهاد بیضایی از کارشناسان حوزه مسکن در تحلیل دلایل اتفاق مذکور بر این باور است که عوامل متعددی در چرایی تعلل متقاضیان برای واریز آورده خود در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد و نباید تصور شود که این وقفه صرفا نشات گرفته از ناتوانی مالی متقاضیان است.

وی در گفتگو با ساختمان آنلاین خاطرنشان ساخت: غیرشفاف بودن ابعاد مختلف طرح نهضت ملی مسکن از جمله مهمترین عواملی است که سبب شده است مردم در واریز سهم آورده خود تردید داشته باشند.

بیضایی عنوان کرد : مردم از خود می پرسند وقتی تمامی ابعاد این طرح به لحاظ جانمایی،هزینه های ساخت،زمان تحویل و.. در ابهام است،آنها به چه دلیل باید نسبت به پرداخت سهم آورده خود اقدام کنند.

این کارشناس مسکن با یادآوری این موضوع که غیرشفاف بودن ابعاد طرح ملی مسکن سبب بروزاین اتفاق شده است که می تواند این طرح نهضت ملی مسکن را مشمول تورم و کند شدن کند گفت: درعین حال تبلیغات مختلفی که دولت درباره جانمایی این طرح و نیزوعده هایی نظیر ساخت شهرهای جدید ارایه می دهد نیز قادر به ایجاد انگیزه در بین متقاضیان نشده است.

بیضایی در همین حال با انتقاد از اینکه وعده دولت برای تولید یک میلیون واحد مسکونی درسال، بسیار بزرگ است و فراتر از ظرفیتهای فنی کشور است اظهارداشت: حتی اگر چنین ظرفیتی نیز وجود داشته باشد،مداخله دولت در حوزه مسکن برای تولید این حجم از واحد مسکونی ،قابل دفاع نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت نمی تواند با یک فرمول ثابت و یکسان تمامی تقاضاهای مسکن را پاسخ دهد خاطرنشان ساخت: در طرح مسکن مهر با میانگین ساخت حدود 860 هزار واحد مسکونی طی ده سال،سهم مداخله دولت در حوزه مسکن سالیانه کمتر از بیست درصد بوده است.

این کارشناس مسکن با منطقی خواندن میزان مداخله دولت در طرح مسکن مهر تصریح کرد: این درحالی است که اگر دولت بخواهد از طریق طرح نهضت ملی مسکن سالیانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد ،این مداخله به هیچ وجه منطقی نیست.

بیضایی تاکید کرد: با توجه به غیرعملیاتی بدون این برنامه ،در نهایت دولت مجبور خواهد شد که استراتژی خود را عوض کند و بر مبنای واقعیت بازار،سیاستهای خود را تغییر دهد.

وی افزود: اگر دولت سهم خود در ساخت و سازهای مسکن را به بیست درصد برساند،این حجم کاملا منطقی است و دولت می تواند از طریق این میزان،نسبت به خانه دار کردن گروه های هدف اقدام کند.

بیضایی همچنین در واکنش به این موضوع که وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده است که به دلیل افزایش نهاده های تولید ،هزینه تمام شده مسکن در طرح نهضت ملی مسکن افزایش پیدا خواهد کرد افزود: در طرح مسکن مهر که دلار هزار تومان بود،هزینه ساخت هر واحد مسکونی متر مربعی سیصد دلار بود.

وی گفت: در شرایط فعلی با در نظر گرفتن میانگین نرخ دلار ،هزینه ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن باید در نهایت متر مربعی هفت و نیم میلیون تومان باشد و دولت باید بتواند قیمتها را مهارکند و اگر میانگین هزینه ساخت در این پروژه بیش از این افزایش یابد این امر ناشی از ناکارآمدی دولت است.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا