راه و شهرسازیمجله خبری

هفت مانع در مسیر نهضت ملی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  پروژه نهضت ملی مسکن به تدریج تبدیل به سنگلاخ می‌شود. دست کم هفت مانع شامل تعلل در تامین زمین از سوی دستگاههای دولتی، بی توجهی بانکها به پرداخت اعتبارات، خالی بودن صندوق ملی مسکن، رشد قیمت نهاده های ساختمانی، اصرار دولت بر نرخهای پایین تر از هزینه ساخت، انفعال برخی شرکتهای دولتی در شروع به کار پروژه، عدم پرداخت آورده از سوی غالب متقاضیان و نوسانات اقتصادی، طرح نهضت ملی مسکن را با چالش جدی مواجه کرده است.

پایین بودن سرعت اجرای یکی از مهمترین برنامه‌های دولت سیزدهم تحت عنوان نهضت ملی مسکن طی ۹ ماه گذشته، روز گذشته صدای رییس‌جمهور را درآورد؛ تا جایی که خواهان عزل مانع‌تراشان در مسیر این پروژه شد. ابراهیم رئیسی گفت: کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند یا خدای ناکرده نمی‌خواهند این برنامه عملیاتی شود، قطعا برای اجرای این برنامه مضر بوده و باید کنار گذاشته شوند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: برای من به هیچ وجه قابل قبول نیست که ۹ ماه بگذرد و ما در این زمینه بحث کنیم که خط اعتباری بانک مرکزی برای تامین اعتبارات محقق شده یا نشده است؛ یا مالیات واریز شده یا بعضی از ادارات و سازمانها هنوز بحث دارند که آیا زمین به این قضیه اختصاص دهند یا ندهند. این بحث‌ها برای الان نیست، برای سه چهار ماه اول است.

طبق قانون، بانکها باید سالیانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند. در قانون جهش تولید و تامین مسکن این رقم سالیانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است. اما مقایسه تسهیلات بخش مسکن و ساختمان با کل وامهای پرداختی نشان می‌دهد سال گذشته از ۲۹۶۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات نظام بانکی فقط ۱۸۳ هزار میلیارد تومان معادل ۶.۱ درصد به بخش مسکن اختصاص یافته است. برای سال جاری نیز ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظام بانکی پیش‌بینی شده که فعلا جزئیات پرداختها مشخص نشده اما به نظر می‌رسد بانکها امسال هم از پرداخت وام به بخش مسکن جاخالی داده‌اند.

مسئولان دولتی معتقدند که محدودیتی در تامین ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد؛ این در حالی است که بجز بانک مسکن هنوز هیچ‌یک از ۲۶ بانک دیگر گزارشی درباره میزان پرداخت تسهیلات به پروژه مذکور ارایه نکرده‌اند. البته بانک مسکن هم تا کنون صرفا ۴۵۸۲ میلیارد تومان به حساب سازندگان این طرح واریز کرده است.

طرح اقدام ملی دولت قبل با نهضت ملی مسکن تلفیق شده است. با پایان مهلت ثبت نام در سال گذشته اعلام شد که مجموعا ۵.۴ میلیون نفر برای دو پروژه مذکور ثبت نام کرده‌اند که ۲.۳ میلیون نفر واجد شرایط هستند. گذشته از آنکه حدود یک سال از وقت دولت صرف روند ثبت نام شد، بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز برای برخی متقاضیان پیامکی مبنی بر تعیین تکلیف ارسال نشده است. از طرف دیگر بسیاری از متقاضیان دهکهای پایین جامعه توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان اولیه را هم ندارند؛ در حالی که بر اساس نرخهای دو سال گذشته اعلام می شد که متقاضیان باید چهار تا پنج مرحله، هر بار ۴۰ میلیون تومان واریز کنند. البته آن زمان قیمت هر متر مربع ۲.۷ میلیون تومان برآورد می‌شد که طبق فهرست بهای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ این عدد به ۴.۷ میلیون تومان رسیده است.

وزارت راه و شهرسازی آمار دقیقی از میزان پیشرفت پروژه نهضت ملی مسکن ارایه نکرده اما گزارشهایی که از متقاضیان در اقصی نقاط کشور به دست می‌رسد حاکی از آن است اغلب پروژه‌هایی که به آنها زمین اختصاص یافته از مرحله تسطیح زمین یا خاکبرداری فراتر نرفته‌اند.

برای بسیاری از متقاضیان شهر جدید پرند هنوز پیامک تعیین تکلیف ارسال نشده است. سهمیه این شهر از طرح نهضت ملی مسکن ۴۴۹۷ واحد است که به این عدد ۲۰ هزار واحد اقدام ملی نیز افزوده می شود که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ تحویل می‌شد اما هیچ آمار مشخصی در این زمینه ارایه نشده است. به نظر می رسد بجز بخشی از مسکن مهر که با عنوان اقدام ملی در ویترین شرکت عمران پرند قرار گرفته، سرعت اجرای طرح اقدام ملی و نهضت ملی چندان مطلوب نیست.

در شهر جدید پردیس هم علاوه بر ۲۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن هم قرار بود ۱۳ هزار واحد اقدام ملی احداث شود؛ بگذریم که ابتدا این عدد را ۱۴ هزار واحد عنوان کرده بودند. در این خصوص هم تلاش کردیم از شرکت عمران پردیس اطلاعاتی از روند پیشرفت کارها بگیریم که تلاشمان به نتیجه نرسید. نهایتا روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید پردیس به نقل از مسئول دفترمدیرعامل اعلام کرد که مسئولان برای یک همایش به شیراز رفته‌اند و شنبه که برگشتند آمار سعی می کنیم از آنها آمار بگیریم.

کمی قبل‌تر هم تلاش کردیم درخصوص میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن با مسئولان عمران پردیس صحبت کنیم که عنوان شد نیازی به ارایه اطلاعات نیست!

مدیرعامل شرکت عمران پردیس در روزهای اخیر تغییر کرد. در واقع مدیر قبلی که فقط چهار ماه از فعالیتش گذشته بود، نیامده رفت. گذشته از تکمیل نشدن بسیاری از واحدهای مسکن مهر، مسکن ملی و نهضت ملی، شهر جدید پردیس با مشکلات زیرساختی مواجه است. پنج تغییر مدیریتی از سال ۱۳۹۷ تاکنون هم آن‌طور که باید و شاید، زندگی پردیس‌نشینان را سر و سامان نداده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا