بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

قیمت خانه‌های نهضت ملی مسکن میلیاردی شده است؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  هر روز اعداد و ارقام متفاوتی از قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن از سوی مسئولان شنیده می‌شود که منجر به سردرگمی متقاضیان شده است. پس از آن‌که محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی بر اساس فهرست بهای سال ۱۴۰۰ و با اتکا به برآورد سازمان برنامه و بودجه از پروژه‌های دولتی هزینه هر متر واحدهای نهضت ملی مسکن را ۴.۵ میلیون تومان اعلام کرد، روز گذشته رییس بنیاد مسکن گفت که نرخ هر متر از واحدهای واقع در بلوک‌های بالای شش طبقه کمتر از ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان نخواهد بود.

پیش از آن هم انبوه‌سازان و سازندگان با استناد به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، نرخ دستمزد و سایر هزینه‌های مرتبط با صنعت ساختمان از قیمت‌های متری ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برای واحدهای نهضت ملی مسکن سخن گفته بودند.

اما ماجرای سردرگمی متقاضیان نهضت ملی مسکن بین اعداد و رقم‌های مختلف به این‌جا ختم نمی‌شود. دیشب علیرضا جعفری – مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید هزینه هر متر مربع از واحدهای پروژه مذکور را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده است. البته محمد نظری – مدیر روابط عمومی شرکت عمران گفت که این رقم باید اصلاح شود و احتمالا اشتباه کلامی صورت گرفته است.

از طرف دیگر، جعفری در سخنان خود به تسهیلات تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت که اقساط این تسهیلات بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است.

نکته دیگر صحبت‌های مدیرعامل شرکت عمران این بود که به طور تلویحی اعلام کرد هزینه زیرساخت‌ها باید توسط متقاضیان پرداخت شود. او در عین حال که تلاش برنامه‌ریزان تولید مسکن در وزارت راه و شهرسازی را به حداقل رساندن هزینه ساخت واحدها از طریق کاهش قیمت زمین عنوان کرد از خدمات و زیرساخت‌هایی سخن گفت که قیمت‌ها را بالا می‌برد.

او اظهار کرد: بسیاری از زمین‌ها نیاز به آماده‌سازی دارد. بر اساس تاکید وزیر، ما صرفا مسکن‌سازی نمی کنیم بلکه به زیربناها و مراکز خدماتی مورد نیاز در نگاه شهرسازی توجه داریم. شاید اشکال طرح‌های گذشته این بود که صرفا مسکن تولید شد و توجه به حوزه زیربنایی و روبنایی پروژه‌ها کمتر بوده است. ما باید بتوانیم هم زیست سکونتی متقاضیان را به صورت مطلوب درآوریم و هم زیست اجتماعی‌شان را توجه کنیم.

صحبت‌های جعفری در شرایطی عنوان شده که در طرح جهش تولید و تامین مسکن، اشاره‌ای به تامین منابع زیرساخت‌ها توسط متقاضیان نشده است. اما اگر قرار باشد این مبالغ توسط متقاضیان پرداخت شود قیمت واحدها چقدر خواهد بود؟

در این خصوص با یکی از سازندگان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد صحبت کردیم که گفت توسعه شبکه آب، برق، گاز، محوطه‌سازی و آماده‌سازی برای هر واحد بین ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

حال، مروری داشته باشیم به قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن؛ طبق صحبت‌های مدیرعامل  شرکت عمران شهرهای جدید هزینه ساخت یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۱.۵ میلیارد تومان خواهد بود. اما با فرض بر اشتباه کلامی او بر اساس صحبت‌های کارشناسان و سازندگان، متوسط هزینه ساخت واحدهای ۱۰۰ متری با لحاظ مشاعات حدود ۸۵ متر خالص، برای پروژه‌هایی که از سال قبل آغاز شده ۷۰۰ میلیون تومان درمی‌آید. اگر وام ۴۵۰ میلیون تومان باشد متقاضیان باید ۲۵۰ میلیون تومان آورده بیاورند. اگر به این رقم هزینه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تومانی زیرساخت‌ها را هم اضافه کنیم قیمت یک واحد ۱۰۰ متری، آن هم بر اساس هزینه‌های سال گذشته بین ۸۰۰ تا ۸۳۰ میلیون تومان خواهد بود که ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و حدود ۳۵۰ میلیون تومان توسط متقاضیان پرداخت می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا