دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

طرح نهضت ملی مسکن عقیم می‌ماند/قیمت‌های اعلام شده مبنای کارشناسی ندارد

محمد علی ربانی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین   اظهار داشت: طبق برآورد دولت ،هزینه ساخت هر متر از واحدهای پروژه نهضت ملی مسکن چهار میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان برآورد شده است که با توجه به اینکه این قیمت غیرکارشناسی و بر اساس واقعیت های بازار نیست ،از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که طرح نهضت ملی مسکن چشم انداز خوبی ندارد.

وی گفت: جای سوال است که وزارت راه و شهرسازی بر اساس کدام مبانی کارشناسی قیمت هر متر مربع طرح نهضت ملی‌مسکن را اعلام کرده است.

دبیر انجمن انبوه ‌سازان مسکن و ساختمان استان قم ادامه داد: در شرایط موجود قیمت تمام شده هر متر مربع هزینه ساخت مسکن حدودا بین شش الی هفت میلیون تومان است اما وزارت راه و شهرسازی بدون در نظرگرفتن این واقعیت ،هزینه ساخت هر مترمربع ساخت مسکن را چهار میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان اعلام کرده است.

ربانی با اشاره به اینکه این نوع قیمت گذاری غیرکارشناسی بیانگرآن است که افراد تصمیم گیر در این وزارتخانه از تخصص و دانش لازم برخوردار نیستند تصریح کرد: در چنین شرایطی امکان ندارد شرکتهای قوی و صاحب تجربه و مخصوصا شرکتهایی که تجربه حضور در مسکن مهر را داشته اند در اجرای طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند.

وی اذعان داشت: با این اوضاع پیش بینی می شود شرکتهای فاقد تجربه و تخصص که از بازار مسکن شناختی ندارند و یا مدیران ریسک پذیر،تمایل داشته باشند که در نهضت خانه سازی مسکن وارد شوند.

دبیر انجمن انبوه ‌سازان مسکن و ساختمان استان قم تنها راهکار مشارکت شرکتهای مجرب در طرح نهضت ملی مسکن را تعیین قیمت عادلانه هزینه ساخت اعلام کرد و گفت: پیشتر نیز وزارت راه قیمتهای مختلفی را برای هزینه ساخت طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد که به هیچ وجه مبنای کارشناسی نداشت.

ربانی خاطرنشان ساخت: متاسفانه کسانی در وزارت راه وشهرسازی نسبت به تعیین هزینه ساخت طرح نهضت ملی مسکن اقدام می کنند که حتی تجربه ساخت یک متر مربع مسکن را در کارنامه کاری خود ندارند و جالب اینجاست که این کارشناسان برای چگونگی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تصمیم گیری می کنند.

وی تصریح کرد: همچنان که بارها عنوان کرده ام این امر ناشی از آن است که افرادی در وزارت راه وشهرسازی در راس قدرت هستند که به هیچ وجه از صلاحیت و توان مدیریتی لازم برخودار نیستند.

ربانی افزود: مسوولیت وزیر راه و شهرسازی در قبال مطالبات ریاست جمهوری در حوزه مسکن بسیار سنگین است و در نهایت ایشان باید پاسخگو باشند و با این شرایط موجود به نظرمی رسد که طرح نهضت ملی مسکن بر روی زمین بماند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا