مجله خبری

نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر قانونی می‌شود

نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر قانونی می‌شود

به گزارش مشرق، یکی از مشکلات دارندگان مسکن مهر خصوصا در شهرهای پردیس و پرند، غیر قانونی بودن نقل و انتقال آن دسته از واحدهایی است که فاقد قرارداد ۵ برگی شرکت عمران شهرهای جدید است.

بر اساس بخشنامه ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی که در بهمن ماه ۱۳۹۲ به پیشنهاد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در هیئت دولت به تصویب رسیده بود، نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر از سوی مالکان اعیانی آزاد شد.

متن مصوبه دولت در بهمن ۹۲ به این شرح است:

نقل و انتقال اعیان واحد مسکن مهر و عرصه و اعیان مسکن مهر ملکی که دفترچه فروش اقساطی آن صادر شده است در صورت نداشتن بدهی معوق به بانک عامل و نداشتن بدهی معوق بابت اجاره زمین در اراضی دولتی پس از تایید وزارت راه و شهرسازی و طبق شرایط زیر امکان پذیر است:
الف- در صورتی که خریدار واجد شرایط مسکن مهر با فرم (ج) سبز باشد (پس از قرمز شدن فرم (ج) خریدار، نقل و انتقال انجام می شود)
ب- نقل و انتقال مسکن مهر بین دو مالک مسکن مهر

دلالان در کمین دارندگان مسکن مهر

با این حال همچنان در سال های گذشته بخش اعظم دارندگان واحدهای مسکن مهر که خواهان فروش آن به متقاضیان بودند، با مراجعه به مشاوران املاک مستقر در شهرهای جدید و بدون ثبت این نقل و انتقال در دفاتر کارگزاری شرکت های عمران شهرهای جدید، اقدام به خرید و فروش قولنامه ای و سپس ثبت آن در دفاتر اسناد رسمی می کردند که مشکلاتی را برای خریداران دست دوم به بعد ایجاد می کرد از جمله اینکه برخی اسناد موجود در شرکت ها عمران شهرهای جدید، به نام مالک اول بود که در اثر فوت یا مفقودی وی، خریداران دست های دوم به بعد نمی توانستند از مزایای قانونی نقل و انتقال این واحدها استفاده کنند.

پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت

اخیرا وزارت راه و شهرسازی بار دیگر پیشنهاد جدیدی به هیئت دولت اعلام کرده که این وزارت خانه، هدف خود از پیشنهاد جدید را پاسخگویی به تقاضای مالکان مسکن مهر جهت نقل و انتقال واحد های خود، بهبود فضای کسب و کار، رونق بخشی به بازار مسکن، تامین باقی مانده سهم آورده متقاضیان از طریق خریداران، جلوگیری از واسطه گری و شکل گیری پرونده های متعدد اختلافی میان طرفین معامله و واسطه ها در مراجع قضایی عنوان کرده است.

این پیشنهاد شامل تعیین تعرفه برای پوشش هزینه های نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر است که به هیئت وزیران ارائه شده و هم اکنون در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است.

این وزارت خانه درخواست کرده است به سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده شود در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر (بیمه تمام و تمام شده فاقد سند تک برگی) در قراردادهای ۹۹ ساله اجاره‌ای، جهت نقل و انتقال واحدهای مسکونی مهر به خریداران، نسبت به تعیین و دریافت تعرفه نقل و انتقال متناسب با وضعیت هر شهر و با تشخیص و تایید هیئت مدیره های این دو دستگاه (شرکت عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن) اقدام کنند.

درآمد حاصل از نقل و انتقال واحدهای مسکونی مسکن مهر به حساب دستگاه ذی‌ربط نزد خزانه واریز و ۱۰۰ درصد درآمد حاصله صرف پوشش هزینه نقل و انتقال و اجرای طرح های زیربنایی و روبنایی مسکن مهر همان شهرها می‌گردد.

تصویب قانون صدور سند برای «عرصه» واحدهای مسکن مهر علاوه بر «اعیان»

این در حالی است بر اساس مصوبه قانونی اصلاح قانون بودجه سال ۹۷ در مجلس و همچنین ادامه آن در قانون بودجه سال جاری، امکان واگذاری مالکیت اراضی (عرصه) مسکن مهر که در حال حاضر به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار مالکان اعیانی این واحدهاست، وجود دارد و استقبال خوبی هم از انتقال اسناد عرصه از سوی مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر شده است.

درآمد حاصل از نقل و انتقال مسکن مهر صرف پروژه های همین طرح می شود

اما آن دسته از دارندگان واحدهای مسکن مهر که هنوز نتوانسته اند برای عرصه و اراضی واحدهایشان، سند مالکیت دریافت کنند، برای نقل و انتقال اعیانی این واحدها می بایست به شرکت های عمران شهرهای جدید یا ادارات کل راه و شهرسازی استان ها مراجعه کنند.

برای این منظور از طرفین یا یکی از دو طرف خریدار یا فروشنده مجموعا ۱ میلیون تومان اخذ می شود.

در پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی به هیئت دولت، قرار است تعرفه ای که بابت نقل و انتقالات واحدهای مسکن مهر اجاره ای ۹۹ ساله دریافت می شود، به تکمیل پروژه های باقی مانده اختصاص یابد.

با این حساب به منابع وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل پروژه های باقی مانده مسکن مهر، علاوه بر فروش اراضی و عرصه ها، منبع جدیدتری نیز افزوده خواهد شد که در تکمیل این پروژه ها به خصوص در شهرهای جدید استان تهران شامل پردیس و پرند مؤثر خواهد بود.

ضمن اینکه در صورت تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی که می تواند همه دارندگان واحدهای مسکن مهر علاوه بر دارندگان قراردادهای ۵ برگی را هم شامل شود، هم مشکل برخی خریداران دست دوم به بعد را که مشکلات حقوقی متعددی برای آنها ایجاد شده حل کند و هم دست دلالان و سفته بازانی که اقدام به خرید حواله ای و قولنامه ای تعداد زیاد واحد مسکن مهر در پردیس و پرند کرده اند و برای آنها ارزش افزوده مضاعفی ایجاد شده، قطع کند.

تشریح چگونگی خرید قانونی واحدهای مسکن مهر از سوی مقام مسئول در شرکت عمران پردیس/ به دفاتر املاک مراجعه نکنید

علی اصغر جاودان فر مدیر اجرایی مسکن مهر شرکت عمران شهر جدید پردیس اظهار داشت: تمام نقل و انتقالات مسکن مهر در صورت داشتن برگه قرارداد ۵ برگی می توانند با حضور در کارگزاری شرکت عمران شهر جدید پردیس اقدام به ثبت نقل و انتقالات کنند.

وی افزود: برای نقل و انتقالات واحدهای مسکن مهر یک میلیون تومان از طرفین با توافق میان خودشان دریافت می شود.

این مقام مسئول در شرکت عمران پردیس یادآور شد: متأسفانه علی رغم هشدارهای شرکت عمران شهر جدید پردیس، مالکان واحدهای مسکن مهر به دفاتر مشاوران املاک و دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال این واحدها مراجعه می کنند و این واحدها را به صورت قولنامه ای خرید و فروش می کنند. ما بارها به آنها هشدار داده ایم از این نوع خرید و فروش مسکن مهر خودداری کنند.

وی تصریح کرد: اگر خریداران واحدهای مسکن مهر، به کرگزاری های شرکت عمران شهر جدید پردیس برای نقل و انتقال مراجعه کنند، در تمام سامانه های موجود برای مسکن مهر، مشخصات خریدار جدید ثبت می شود ولی متأسفانه این موضوع رعایت نمی شود. بلکه با مبایعه نامه ای که از دفتر مشاور املاک می گیرند، به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و سند قولنامه ای می گیرند.

چگونه سندهای جعلی مسکن مهر را شناسایی کنیم؟

جاودان فر با بیان اینکه امکان جعل قرارداد ۵ برگی وجود ندارد، یادآور شد: اما قراردادهای تک برگی به راحتی قابل جعل بوده و پرونده های متعددی در شرکت عمران شهر جدید پردیس داریم که با جعل قراردادهای تک برگی، یک واحد را به چند نفر فروخته اند. فردی ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده و واحدی که اصلا وجود خارجی ندارد را خریداری کرده است.

وی با بیان اینکه ۵ هزار واحد در مسکن مهر داریم که هنوز مالکان آنها نیامده اند تحویل بگیرند، گفت: احتمال اینکه واحدهای مسکن مهر خالی، در دست دلالان باشد، زیاد است. اما آمار این واحدها را نداریم. چون رقم ۵ هزار واحد به تیرماه امسال اختصاص دارد.

مدیر اجرایی مسکن مهر شرکت عمران پردیس خاطرنشان کرد: کسانی که تمایل به خرید واحدهای مسکن مهر دارند، باید به جد از خرید «امتیاز» مسکن مهر یا حتی واحدهایی که دارای «صورت جلسه انتخاب واحد» است خودداری کنند. چون جعل این اسناد بسیار زیاد است خریداران باید صرفا واحدهایی که دارای قرارداد ۵ برگی است خریداری کنند. تا کنون گزارشی مبنی بر جعل قراردادهای ۵ برگی امضا نشده است.

به گفته جاودان فر، قراردادهای ۵ برگی مسکن مهر میان ۳ طرف قرارداد شامل «شرکت عمران شهر جدید پردیس به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی»، «پیمانکار سازنده واحد» و» خریدار» امضا می شود. اما برخی از دارندگان این واحدها اقدام به خرید و فروش با استفاده از صورت جلسه های انتخاب واحد کرده اند که امکان جعل در آن بسیار بالاست.

 

منبع: مهر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا