مجله خبریبورس و بازارصنایع ساختمانی

قیمت مصالح ساختمانی و آثار آن بر نهضت مسکن

یکی از وعده های مهم دولت سیزدهم، ساخت یک میلیون واحد مسکونی طی هر سال برای افراد یا خانواده های فاقد خانه، بوده که طی بیش از یکسال گذشته در نقاطی از کشور آغاز شده است، اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تاثیر آن بر هزینه تمام شده ساخت این واحدها، مشکل جدیدی برای تحقق این وعده شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، ضمن تائید اثرگذاری افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر روند اجرایی نهضت ملی مسکن، نظرات خود را مطرح کردند.

محمدرضا رضایی کوچی، نماینده مردم جهرم و خفر و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگاران گفت: قانون نهضت ملی مسکن با هدف تامین خانه برای افراد فاقد مسکن مصوب و براساس آن بناشد دولت هر سال یک میلیون خانه بسازد اما اکنون سالانه حدود سیصد هزار واحد احداث می شود.

رضایی ادامه داد: براساس قانون مصوب قرار بود که حداکثر تلاش برای فراهم شدن بستر خانه دار شدن مردم انجام شود، یعنی دولت زمین را رایگان تامین کرده، بانک ها تسهیلات را ارائه بدهند و شهرداری و نظام مهندسی و… سایر دستگاه ها هم همکاری حداکثری داشته باشند.

او با بیان اینکه سال اول این طرح، برآورد هزینه ساخت هر مترمربع مسکن چهار و نیم میلیون تومان بوده که به دلیل افزایش هزینه ها به ویژه مصالح ساختمانی، این عدد به حدود متری ده میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: با این تغییر قیمت، دولت نمی تواند این اقدام را محقق کند مگر آنکه روش ها را تغییر دهد.

رضایی با بیان اینکه دولت بیشتر به دنبال تامین زمین از منابع اطراف شهرها بوده، حال آن که چنین اقدامی با توجه به نبود زیرساخت مناسب و دشواری خدمات رسانی، هزینه را افزایش خواهد داد، گفت: یکی از پیشنهادها، استفاده از ظرفیت بافت های فرسوده بوده است که از زیرساخت لازم برخوردار است، اما اجرای طرح در این بافت نیازمند تلاش بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر است.

او با بیان اینکه دستگاه های دولتی چندان اهل چالش نیستند و راهکارهای سهل الوصول را دنبال می‌ کنند، گفت: امروز استان فارس در بحث نهضت ملی مسکن، جزو استان‌ های آخر کشور است، در بحث تامین زمین نتوانسته موفق باشد، اگرچه قرار شده که شهرهای جدیدی مشخص و ایجاد شود اما تعریف شهرهای جدید باید به گونه ای باشد که در بحث تامین خدمات و بسترها دچار مشکلات گذشته نشویم.

رضایی در پاسخ به اینکه براساس آخرین ارزیابی ها فارس در بحث تامین زمین استان اول و در میانگین همه شاخص های طرح نهضت ملی، استان شانزدهم است، گفت: من این آمار را قبول ندارم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد که قانون همه ملزومات و مباحث لازم برای اجرای این طرح را دیده و دولت باید با توجه به اختیارات قانونی موضوع را دنبال کند.

رضایی گفت: براساس قانون، هر زمینی که وزارت راه و شهرسازی تشخیص داد قابلیت احداث مسکن در ان وجود دارد باید ظرف مدت دو ماه توسط ثبت به نام این وازرتخانه سند بخورد، در غیراینصورت قابلیت پیگیری دارد.

نماینده مردم جهرم در مجلس ضمن تاکید براینکه لابی سیاسی در بحث مسکن پذیرفتنی نیست، خاطرنشان کرد که باید مشخص شود که شهرهای جدید مد نظر در فارس، در کدام نقطه قرار است ایجاد شود و آیا زیرساخت های لازم برای این شهرها پیش بینی و فراهم شده است یا نه؟

فارس در بحث تامین زمین برای نهضت ملی مسکن، استان اول است

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس در خصوص وضعیت این استان در طرح نهضت ملی مسکن نظر دیگری داشت و گفت: براساس آخرین اطلاعات ارائه شده فارس در بحث تامین زمین استان اول و در مجموع شاخص های مد نظر استان شانزدهم است.

محمودرضا طالبان با بیان اینکه اطلاعات رئیس کمیسیون عمران مجلس، قدیمی است، گفت: دو روز در دفتر وزرای راه و شهرسازی و کشور، به اتفاق استانداران و مدیران کل راه و شهرسازی سراسر کشور، جلسه‌ای داشتیم و استان ها در چند مورد ارزیابی شدند.

طالبان با بیان اینکه فارس در بسیاری از شاخص های ارزیابی شده در آن جلسه، جزو استان های برتر کشور بوده است، گفت: فارس در شاخص تامین زمین استان اول و در میانگین همه شاخص ها رتبه شانزدهم کشور را دارد؛ حال آنکه در زمان مرحوم مهندس قاسمی، رتبه فارس بیست و هفتم بود.

او با بیان اینکه در زمینه ساخت نیز، فارس رشد خوبی داشته است، تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دیگر مسائل بر هزینه تمام شده واحدهای مسکونی را پذیرفت و گفت: عقد قرارداد با پیمانکاران برای ۲۰ هزار واحد مسکونی طی ۲ ماه گذشته داشتیم، بحث قیمت موضوع روز است.

طالبان با اشاره به اینکه معاونان وزرای کشور و راه و شهرسازی، قرار است در خصوص تعیین تکلیف قیمت ساخت، جلسه ای را برگزار کنند، گفت: این واقعیت است که اگر در قیمت نتوانیم به روز حرکت کنیم، پیمانکار کار را تمام نخواهد کرد، اما هنوز به جمع بندی نرسیده ایم، نظرات متفاوتی وجود دارد، بعضی معتقد هستند موضوع تعیین قیمت به استانها واگذار شود و برخی معتقدند که قیمت فیکس شده اثرگذار خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: احتمالا طی یک یا یک و نیم ماه آینده، مسئولان در سطوح ملی به یک جمع بندی در خصوص قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نهضت ملی برسند، اما در بحث هزینه آماده سازی و زیرسازی هم همین مشکل وجود دارد.

طالبان با بیان اینکه در بحث نیرورسانی، زیرساخت تامین آب و… اعداد بسیار بالا است، گفت: به نظر می رسد که در قانون بودجه تمهیداتی اندیشیده می‌شود و همانگونه که در اخبار هم آمد از محل خط فروش نفت مبالغی برای صندوق توسعه مسکن در نظر گرفته می شود، البته مبالغی هم به این صندوق واریز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی با بیان اینکه سال آینده، موضوع نهضت ملی مسکن تعیین تکلیف خواهد شد، گفت: اگر خاطر داشته باشیم در زمان اجرای طرح مسکن مهر هم تقریبا چهارسال اول دولت وقت تقریبا به برنامه ریزی اختصاص داشت و چهار سال دوم به نتیجه رسید.

طالبان در واکنش به طرح این موضوع که مسکن مهر در دولت نهم و دهم نهایی نشده و بار سنگینی بر دوش دولت های بعد، حتی دولت سیزدهم گذاشت، گفت: بله، اگرچه جایگاه فارس در این موضوع خوب است و در بحث واحدهای مسکونی تحت تکلیف نشده مسکن مهر، جایگاه هفتم را دارد، تقریبا ۲.۶ درصد از کل واحدهای مسکن مهر ساخته نشد.

مدیرکل راه و شهرسازی گفت: برداشت من این است که سال آینده، اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور سرعت بسیار بیشتری خواهد گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا