اخبار ساختمان آنلاینبورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

سامانه متمرکز مشاوران املاک کشور راه‌اندازی شود

عبدالله اوتادی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین با بیان مطلب فوق اظهارداشت:عوامل و مولفه های مختلفی نظیر ناکارآمدی سیستم بانکی،نظام مهندسی ،شهرداریها ،وزارت راه وشهرسازی و … سبب شده است که بازار مسکن با مشکلات و چالشهای بیشماری مواجه باشد.

وی درباره این موضوع که تحلیل شما از روند بازار اجاره در سال آینده چیست تصریح کرد: با توجه به نامعادله عرضه و تقاضای مسکن و عدم تحقق وعده های دولت در بخش مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال،شاهد افزایش قیمت مسکن و به تبع آن بازار اجاره خواهیم بود.

عضو هیات مدیره مشاوران املاک تاکید کرد: کاملا قابل پیش بینی است که مطابق سنوات گذشته ،سال آینده نیز رویکرد دولت در برابر افزایش نرخ اجاره،قیمت گذاری های دستوری باشد ،چرا که تجربه ثابت کرده است که ،نرخ گذاری دستوری تنها راهکار دولت برای کنترل بازار اجاره است ،در حالی که این روش به هیچ تاکنون قادر نشده است بازار اجاره را سامان دهد.

اوتادی در ادامه لزوم ساماندهی صنف مشاوران به عنوان یکی از صنوف مهم در بخش مسکن را یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه صنف مشاوران املاک واسطه بین خریداران و فروشندگان مسکن هستند و با در نظر گرفتن اینکه ،این قشر واسطه معامله بزرگترین سرمایه خانوارها هستند،بنابراین عملکرد آنها بسیار حساس و مهم است.

وی خاطرنشان ساخت: این امر در حالی است که متاسفانه بر اساس قانون ،حتی افرادی که فاقد سواد خواندن و نوشتن هستند نیز می توانند جواز کسب تاسیس آژانس املاک را دریافت کنند ،در حالی که کوچکترین اشتباه در تنظیم معاملات خرید و فروش ،می تواند با تبعات حقوقی بسیار سنگینی همراه باشد و با توجه به این پروسه ،باید افراد دارای تخصص و مجرب در این زمینه مشغول به فعالیت باشند.

عضو هیات مدیره مشاوران املاک ،کمبود فرصتهای شغلی را به عاملی تعبیر کرد که به گفته وی سبب شده است که تقاضا برای دریافت پروانه کسب آژانس املاک افزایش یابد .

وی در ادامه تصریح کرد: لازم است که قوانین مربوط به صدور کسب جواز برای متقاضیان این شغل مورد بازنگری قرار گیرد ،چرا که فعالیت در این شغل نیاز به پیش زمینه ها و تجاربی دارد که فقدان آنها با پیامدهای بسیاری همراه خواهد بود.

اوتادی افزود: بر اساس آمارها در حال حاضر 170 هزار مشاور املاک در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند که با متمرکز کردن آنها می توان از ظرفیت این افراد به نفع بازار مسکن استفاده بهینه کرد.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال می توان با راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه مشاوران املاک کشور (تحت نظارت وزارت راه وشهرسازی )،تمامی مشاوران املاک را ساماندهی کرد که خروجی اجرای این طرح ،نقش بسیار کلیدی در ساماندهی و کنترل قیمتها در بازار مسکن خواهد داشت.

اوتادی با اشاره به اینکه جزییات طرح مذکور به مسوولان وزارتخانه راه و شهرسازی ارایه شده است خاطرنشان ساخت: با راه اندازی این سامانه ،امکان قیمت گذاری سلیقه ای و خارج از ضابطه برای بازار اجاره و خرید و فروش مسکن از بین می رود و همچنین مشاوران املاک در قبال نرخ گذارهای بازار مسکن مسوول خواهند بود.

وی افزود: در عین حال تحقق این طرح ،باعث خواهد شد که

اپلیکیشن ها و پلتفورم های حوزه املاک نیز ساماندهی شوند و امکان قیمت گذاری های بی ضابطه از آنها سلب شود ،چرا که نرخ های تعیین شده در سامانه مشاوران املاک ،مرجعیت و با مسوولیت مشاوران املاک تعیین شده است،بنابراین این نوع پتلفرمها نیز دیگر قادر به تعیین نرخ های بی ضابطه که سبب به هم ریختگی بازار معاملات مسکن و اجاره بها می شوند را نخواهند داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا