دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شاخص‌های کمّی و کیفی مسکن مورد قبول نیست

پروفسور محمود گلابچی چهره ماندگار معماری ایران در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین  ضمن بیان مطلب فوق اظهارداشت: با توجه به اینکه قراراست در طرح نهضت ملی مسکن سرمایه گذاری قابل توجهی در حوزه مسکن صورت گیرد ،باید برای افزایش سطح کیفیت ساختمانها با فرآیند و روشهای نوین اقدام تازه ای انجام دهیم.

وی با یادآوری این موضوع که روشهای گذشته ما در ساخت وساز به لحاظ کیفی و کمّی کارآمد نبوده است تصریح کرد: شاهد این ادعا حوادث جانی و مالی ناشی از وقوع زلزله هاست که در نتیجه آن بسیاری از انسانها جان خود را از دست دادند و با تخریب ساختمانها منابع مالی بسیاری از دست رفت، که ریشه این اتفاقات ناشی از پایین بودن کیفیت ساختمانها بوده است.

چهره ماندگار معماری ایران تاکید کرد: از بعد کمّی نیز با توجه به نامعادله بین عرضه و تقاضای مسکن می توان گفت از لحاظ تولید مسکن نتوانسته ایم در این زمینه موفق باشیم و بنابراین برای تعادل بخشی به حوزه مسکن و ایجاد موازنه بین عرضه و تقاضا و تحقق تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال ، باید از روشهای جدید و تولید صنعتی استفاده کنیم.

گلابچی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را فرصت مناسبی برای ایجاد تحول در این صنعت ارزیابی کرد و افزود: در شرایط فعلی با توجه به اینکه قرار است در حوزه مسکن اقدام بزرگی صورت گیرد و با توجه به همتی که دولت برای تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال دارد باید از این فرصت استفاده کرد و هم برای ارتقای کیفیت ساختمانها اقدام تازه ای صورت گیرد و هم با بهره گیری از روشهای نوین ،زمینه افزایش کمّی مسکن را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکتهای ایرانی نظیر شرکتهای پیشرفته به فن آوری های روز ساختمانی دسترسی دارند یا خیر گفت: بدون شک در کشور ما شرکتهای بزرگ و سازندگان توانمندی هستند که می توانند تولید مسکن در مقیاس انبوه را انجام دهند

گلابچی افزود : من معتقدم سازندگان و پیمانکاران داخلی قادرند با کیفیت مناسب مسکن بسازند و از این جهت ظرفیتهای داخلی بسیار خوبی داریم.

این استاد دانشگاه افزود: انبوه سازان و پیمانکاران داخلی از بعد فنی و تخصصی نسبت به شرکتهای خارجی کمبودی ندارند و اینطور نیست که مهندسان و سازندگان ما توانمندی علمی و تخصصی شرکت های خارجی را نداشته باشند .و قطعا با یک برنامه ریزی مناسب،تخصیص منابع و بکارگیری عوامل اجرایی متخصص در زمان مناسب توانمند خواهند شد.

چهره ماندگار معماری ایران اذعان داشت : هر چند که به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته یک هتل چهل طبقه را ظرف مدت دو سال می سازند ،اما در کشور ما نیز ،اگر امکانات لازم در ابعاد مختلف فراهم شود قطعا در این زمینه عملکرد قابل دفاعی خواهیم داشت.

وی درباره استفاده از ظرفیت شرکتهای خارجی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: اگر ما از تمام توان داخلی مان استفاده کنیم اما ظرفیتهای داخلی تکافوی نیازهای موجود نباشد،همچنان که در سایر بخشهای تولیدی از توان شرکتهای خارجی استفاده می شود ،می توانیم بر اساس نیازی که وجود دارد از پتانسیل شرکتهای خارجی کمک بگیریم.

چهره ماندگار معماری ایران همچنین درباره این مساله که ممکن است در طرح نهضت ملی مسکن کیفیت فدای کمیت شود تصریح کرد: من فکر نمی کنم اینطور باشد و به نظر می رسد که  مسوولان به دنبال ساخت مسکن با کیفیت بالا هستند.

وی ادامه داد: هر تلاشی که برای خانه دار شدن مردم صورت گیرد قابل دفاع است و با این رویکرد تلاش دولت برای تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن نیز اقدام پسندیده و خوبی است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا