دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

شرکتهای دانش‌بنیان چالش نقدینگی دارند/انتقاد از برخورد پوپولیستی و شعارگونه دولت با موضوع مسکن

به گزارش خبرنگار ساختمان آنلاین: سال گذشته همزمان با آغاز به کار طرح نهضت ملی مسکن ،وزیر راه و شهرسازی از تمهیدات این وزراتخانه برای استفاده از ظرفیت شرکتهای خارجی خبر داد و اعلام کرد که  در راستای ورود فناوری‌های نوین مذاکره با چینی‌ها ادامه دارد و قرار است این شرکتها فناوری‌های نوین ساخت و ساز را به ایران بیاورند.

رسانه ای شدن این موضوع از همان ابتدا با واکنش های بیشماری همراه شد به طوری که وزیر راه و شهرسازی مجبور شد توضیحاتی تکمیلی در اینباره ارایه دهد.

اما پس از کش و قوسهای فراوان ،سرانجام روز گذشته ،رسانه ها از انصراف دولت برای استفاده از پتانسیل شرکتهای خارجی در طرح نهضت ملی مسکن به دلیل مشکلات ناشی از تحریم خبر دادند و از قرار معلوم گزینه جایگزین وزارت راه ،استفاده از شرکتهای دانش بینان داخلی خواهد بود.

هر چند که به دلیل مشکلات عدیده طرح نهضت ملی مسکن شامل تامین اراضی ،تامین مالی و.. ،اساسا اجرای این طرح و وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم دور از واقع است،اما به باور ناظران ،عدم امکان استفاده از توان شرکتهای خارجی در طرح نهضت ملی مسکن سبب خواهد شد که روند پیشرفت آن به شدت کند باشد.

ناظران بر این باورند که اگر چه شرکتهای بزرگ انبوه ساز داخلی از تجارب و فناوری های روزآمدی برخوردار هستند ،اما اساسا ما فاقد انبوه ساز به معنای واقعی کلمه هستیم ،این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته شرکتهایی بزرگ انبوه سازی در کوتاه ترین زمان ممکن  قادرند اقدام به ساخت هزاران واحد مسکونی کنند.

در طرح مسکن مهر نیز با همه کاستی هایش، دولت با علم به این مساله علاوه بر اینکه از شرکتهای داخلی برای ساخت و ساز بهره گرفت در عین حال از شرکتهای خارجی نیز برای احداث بخشی از واحدهای این پروژه استفاده کرد.

اما دبیر انجمن شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان در واکنش به موضوع قصد دولت برای استفاده ازظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای صنعت ساختمان در گفتگو با  ساختمان آنلاین می گوید:شرکتهای دانش بنیان به طور کلی از اساس دچار چالش های بیشماری هستند و با این معضلات ،فاقد کارآیی لازم برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث شرکتهای دانش بنیان اساسا شتاب دهنده ای وجود ندارد که قادر باشد ظرفیت این شرکتها را تقویت کند و به سمت انبوه سازی و تولید ثروت سوق دهد تاکید می کند: شعار حمایت از شرکتهای دانش بنیان در واقع برای این بوده که دولتی ها با بکارگیری افراد خلاق و نخبه در بدنه این شرکتها،شرایط مالی و اقتصادی آنها را به سمت بهبودی سوق دهد .

دبیر انجمن شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان ادامه می دهد: این در حالی است که اساسا بزرگترین چالش طرح نهضت ملی مسکن و پاشنه آشیل آن ،مشکلات تامین مالی است و با توجه به اینکه نقطه ضعف شرکت های دانش بنیان نیز نقدینگی است بنابراین به هیچ وجه این شرکتها برای طرح نهضت ملی مسکن از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و قادر به ایجاد هم افزایی در این پروژه نخواهند بود.

گایینی با پوپولیستی خواندن سیاست دولت برای استفاده از شرکتهای دانش بنیان در طرح نهضت ملی مسکن تاکید می کند: در حال حاضر به دلیل مشکلات تحریم، امکان استفاده از ظرفیت شرکتهای خارجی وجود ندارد اما با لغو تحریم ها و امکان مراوده مالی ،،شرکت های خارجی بسیاری قادر خواهند بود که در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت کنند .

وی همچنین نحوه فعالیت شرکتهای خارجی در طرح مسکن مهر را مثبت ارزیابی می کند و می افزاید: بدون در نظر گرفتن نقایص عدیده طرح مسکن مهر ،اما حضور شرکتهای خارجی در این طرح قابل دفاع است و واحدهای ساخته شده توسط شرکتهای خارجی درمسکن مهر از کیفیت نسبتا مطلوبی برخوردار هستند.

این کارشناس مسکن ادامه می دهد: در آن زمان دامنه تحریم ها به گستردگی شرایط فعلی نبود و فقط برخی از اشخاص و فعالیتها مشمول تحریم بودند به همین دلیل دولت توانست از شرکتهای خارجی برای طرح مسکن مهر استفاده کند.

دبیر انجمن شرکت‌های کنترل کیفیت ساختمان می افزاید : اما در شرایط فعلی به دلیل تحریم سیستم مالی ،امکان حضور شرکتهای خارجی برای طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد و نسخه وزیر راه برای حضور شرکتهای چینی از طریق تهاتر نفت با خدمات مهندسی به دلیل اینکه توجیه اقتصادی نداشت عملیاتی نشد.

وی ادامه می دهد : اما اینکه گفته می شود از پتانسیل شرکتهای دانش بنیان برای نهضت ملی مسکن استفاده شود ،اظهار نظری کاملا غیرکارشناسی و شعار گونه است و آدرس غلط به متقاضیان مسکن است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا