مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

اعمال نرخ جدید سود تسهیلات بانکی در قراردادهای جدید نهضت ملی مسکن

سرپرست بانک مسکن با بیان اینکه نرخ تسهیلات طرح نهصت ملی ۱۸ درصد بود و نرخ تسهیلات ۲۳ درصد در قراردادهای جدید را اعمال می‌شود، گفت: افزایش سرمایه این بانک در مراحل نهایی اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، علی عسگری روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح پروژه ۲۱۵ واحدی مسکونی، ۱۹ واحد تجاری و یک واحد درمانی در قالب ۲ بلوک ۹ طبقه در منطقه دولت آباد شهرری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: تاکنون نرخ تسهیلات برای طرح نهصت ملی ۱۸ درصد بوده، اما به عنوان بانک تابع سیاست‌های دولت هستیم و نرخ تسهیلات ۲۳ درصد است و در قراردادهای جدید باید این نرخ را اعمال کنیم.

وی افزود: بحثی هم در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد که با توجه به اینکه بخشی از قراردادها با نرخ سود ۱۸ درصد بوده، آیا می‌شود مابه التفاوت نرخ را دولت به عنوان یارانه پرداخت کند یا خیر. بحث مقدماتی در این باره شده، اما فرض ما این است که چون نرخ تسهیلات به ۲۳ تغییر کرده در قراردادهای جدید این نرخ باشد.

سرپرست بانک مسکن گفت: این که شیوه آن چگونه خواهد بود، اعلام می‌شود. از هفته قبل نرخ سود جدید بانکی ابلاغ شده و نه‌تنها بانک مسکن بلکه تمامی بانک‌ها این نرخ را برای تسهیلات‌دهی خود اعمال کرده‌اند.

عسگری تاکید کرد: از آنجایی که این اقدام هزینه مالی پروژه را تغییر می‌دهد، قطعاً میزان اقساط هم تغییر می‌کند؛ اما مدت بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن همان ۲۰ سال است و هر قراردادی از هفته قبل منعقد شده باشد، با نرخ جدید سود بانکی اعمال می‌شود.

وی همچنین درباره افزایش سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی بانک مسکن، بیان داشت: مراحل قانونی افزایش سرمایه در حال انجام است و مجوزهای لازم نیز برای این کار اخذ می‌شود. به‌محض ورود، این رقم در سرمایه بانک، متناسب با آن، بانک مسکن می‌تواند برای طرح‌ها و پروژه‌هایی که تعریف می‌شود، اعتباردهی کند؛ البته این افزایش سرمایه در مراحل نهایی اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی است.

عسگری همچنین درباره برنامه افزایش تسهیلات خرید مسکن در سال آینده، گفت: مراجع مربوطه باید در این زمینه تصمیم بگیرند و ما مجری هستیم.

وی درباره ۲۱۰ هزار واحدی که قرار بود تسهیلات دریافت کنند نیز بیان کرد: تاکنون برای این واحدها به میزان ۷۲ هزار میلیارد تومان قرارداد منعقد که و بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات متناسب با پیشرفت پروژه‌ها از محل آورده مردم و سهم‌الشرکه بانک برای این پروژه‌ها که در چارچوب نهضت ملی مسکن اجرا می‌شود، به پیمانکاران پرداخت شده است. امیدواریم تا مهر سال آینده تعهد خود را برای سال دوم اجرایی کنیم.

عسگری درباره قیمت نهایی طرح نهضت ملی مسکن و پرونده‌هایی نیز که سهم آورده را نداده‌اند، گفت: حدود ۴۶۰ هزار متقاضی به بانک مسکن مراجعه و ثبت‌نام کرده‌اند که ۲۱۰ هزار واحد تاکنون به قرارداد رسیده است. حدود ۱۵ هزار مورد از این مجموع مراحل دفترخانه را طی می‌کند. مابقی هم یا مراجعه نکرده‌اند یا در مرحله تکمیل پرونده هستند و کسانی که قرارداد منعقد کرده‌اند سهم‌الشرکه اقساط اول و دوم و برخی هم از آنجایی که پروژه‌ها پیشرفت‌های متفاوتی از کم تا حدود ۷۰ درصد دارد، اقساط سوم و چهارم را پرداخت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است تعدادی از مشتریان برای پرداخت اقساط بعدی یا سهم‌الشرکه خود با مشکلاتی مواجه باشند، اما مشکل حادی برای ما تاکنون ایجاد نشده است.

عسگری درباره اموال مازاد بانک مسکن هم گفت: بر اساس مجوز و شاخص‌های بانک مرکزی، اموال مازاد برای فروش نداریم؛ اما برخی املاک تملیکی داریم که فروخته خواهند شد. دارایی‌های ما به نحوی نیست که املاک مازاد داشته باشیم.

وی در عین حال درباره خروج بانک مسکن از بنگاه‌داری هم، گفت: شرکت‌هایی که نوعاً در بانک مسکن داریم عمدتاً ساختمانی است که در جهت سیاست‌های دولت و کشور در حال فعالیت هستند و یکی از کارهایی که شرکت‌های ما انجام داده‌اند همین پروژه است؛ چه شرکت‌هایی که ساخت پروژه را بر عهده گرفته‌اند و چه شرکت‌هایی که تامین سرمایه بوده و از محل آورده مردم و بورس منابع را جذب کرده‌اند.

وی درباره صندوق ملی مسکن، اظهار داشت: این صندوق تشکیل و اساسنامه آن تصویب شد. همچنین حسابی در بانک مسکن نیز افتتاح و منابع مورد نیاز به حساب مربوط در بانک مرکزی واریز شد. حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان از منابعی که لازم بود از حساب بانک مرکزی به حساب صندوق منتقل شده و هیات امنای آن تشکیل شده است و در راستای طرح مسکن و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی کار خود را شروع می‌کند.

امروز سه‌شنبه پروژه ۲۱۵ واحدی مسکونی، ۱۹ واحد تجاری و یک واحد درمانی در قالب ۲ بلوک ۹ طبقه در منطقه دولت آباد شهرری در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۲۶۹ متر مربع با حضور سرپرست بانک مسکن افتتاح شد.

این پروژه توسط گروه سرمایه گذاری بانک مسکن از سال ۹۵ شروع شده بود و امسال به بهره برداری رسید.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا