مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

خبری خوش برای کارگران / ساخت ۴۰۰ هزار مسکن کارگری در دولت سیزدهم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی مقرر شده است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی ۴ سال دولت سیزدهم برای کارگران احداث شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، داشتن مسکن یکی از اصلی‌ترین و اولی‌ترین نیازهای هر ایرانی است. اصل 31 قانون اساسی به همه مردم این حق را می‌دهد و بیان می‌کند که «دولت» موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند زمینه اجرای این اصل را فراهم کند. کارگران یکی از گروه‌هایی هستند که به‌صراحت در این قانون از آن‌ها نام برده شده است و کمک به ایجاد مسکن کارگری یکی از وظایف اصلی دولت‌هاست،
علاوه بر این، ماده 149 قانون کار بر نقش توأمان دولت و کارفرمایان برای رساندن کارگران بر این حق اساسی تأکید می‌کند، در این ماده آمده است: «کارفرمایان مکلفند با تعاونی‌های مسکن و در صورت عدم وجود این تعاونی‌ها مستقیماً با کارگران فاقد مسکن جهت تأمین خانه‌های شخصی مناسب همکاری کنند و همچنین کارفرمایان کارگاه‌های بزرگ مکلف به احداث خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه و یا محل مناسب دیگر می‌باشند.»

با وجود اینکه دو ماده قانونی به‌صراحت به این مسئله تأکید کرده است مشاهده می‌کنیم که دولت‌ها طی سال‌های گذشته اقدام عملی برای مسکن کارگران نداشته‌اند و این امر بیشتر در حد طرح و وعده باقی مانده است، طرح‌هایی هم که همواره در قالب مسکن کارگران بوده است تا کنون به نتیجه نرسیده است، چندین تفاهم‌نامه برای مسکن کارگران با نهادهای مختلف منعقد شد که هیچ وقت هیچ جزئیاتی از آن ارائه نشد.

در زمان حاضر بیش از 70 درصد درآمد کارگران صرف بهای مسکن و تأمین آن می‌شود. با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی و مشکلات کارگران در تأمین معاش مشاهده می‌کنیم که پرداخت اقساط ماهیانه و پیش‌پرداخت طرح‌های مختلف برای کارگران امکان‌پذیر نیست, بلکه اجرای هر طرحی در راستای خانه‌دار شدن کارگران باید با شرایط معیشتی آنها یکسان باشد، به‌طور مثال کارگران امکان پرداخت قسط‌های سنگین را با درآمدهای فعلی ندارند.

«سیدصولت مرتضوی»، وزیر کار در بازدید از مجموعه ورزشی کارگران و مسکن خیّری کارگران شهرستان بروجن، اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین معاونت تعاون و سازمان ملّی زمین و مسکن انجام شده است طی چهار سال، 400 هزار واحد مسکن کارگری احداث می‌شود.

وی افزود: یکی از برنامه‌های توسعه‌ای دولت ساخت مسکن برای آحاد جامعه با استفاده از ظرفیت‌های است که طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود.

مرتضوی ادامه داد: بخشی از وظایف مسکن‌سازی به‌عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و مقرر شده است 400 هزار واحد مسکن طی چهار سال طی تفاهم‌نامه‌ای که بین این وزارتخانه و وزارتخانه راه و شهرسازی امضاء شده است توسط بخش تعاون، احداث شود که بخشی از این تعهد در فرآیند اجرایی قرار گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با قدردانی از همکاری خیّرین شهرستان بروجن در احداث مسکن برای کارگران، خاطرنشان کرد: به‌برکت کار خیرین صاحبان صنایع و کارخانه‌جات، واحدهای مسکونی هم برای زوجین جوان و هم برای جوانان کارگر احداث شد که اثرات تربیتی فراوانی هم دارد و الگویی برای بخش‌های دیگر می‌شود.

مرتضوی در جریان این بازدید در گفت‌وگوی تلفنی با معاون امور تعاون این وزارتخانه دستورات لازم را برای  تسهیل فرآیند‌ اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه برای رفع موانع احداث این مجموعه مسکونی صادر کرد.

پروژه 40 واحدی تعاونی مسکن کارگران شهرستان بروجن در زمینی به‌مساحت یک‌هزار و 700 مترمربع و زیربنای 6 هزار و 500 مترمربع با مشارکت بانک توسعه تعاون در اعطای تسهیلات 240 میلیارد ریالی در دست احداث است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا