مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

اشتباهات صنعت خودرو این بار در طرح مسکن ملی!

کارشناس بازار مسکن گفت: اشتباه صنعت خودروسازی نعل به نعل در طرح نهضت ملی مسکن درحال پیاده سازی است. نرخ تورم بالا، عدم تثبیت نرخ ارز و قیمت تولید همه ارکان های مشارکت کننده را با عدم قطعیت مواجه کرده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسکانیوز، فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن درباره وضعیت بازار مسکن در مقایسه با بازار خودرو اظهار کرد: وضعیت فعلی صنعت خودرو شرایط عبرت آموزی را فراهم کرده تا اشتباهات این صنعت را در دیگر بخش های اقتصادی تکرار نشود.

بازار مسکن متاثر از نوسانات نرخ ارز / قیمت ها کاهش پیدا می کند؟

وی افزود: اشتباه دو خودروساز ایرانی این است که به جای ارائه پلتفرم های مختلف برای ارائه محصولات متنوع سعی در تغییرات ظاهری دارند، درحالی که عموم خودروهای تولیدی آنها فاقد تناسب با نیاز جامعه است. یک خودرو ساز بر روی یک پلتفرم ثابت چهار محصول متنوع تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوئیک تولید می کند و گمان می کند با تغییر فرم چراغ یا صندوق هاچبک نیازهای جامعه را مرتفع ساخته است یا دیگر خودروساز با پلتفرم سمند، سه خودرو سمند، سورن و دنا را تولید می کند و گمان می برد با سقف سانروف یا موتور توربوشارژ به محصولاتش تنوع داده است. برای همین امر است که روز به روز استقبال مردم به خودروهای چینی و کره ای فزونی می یابد.

کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن هم راهبرد اشتباه در حال تکرار است. طرح انحصاری دولتی مسکن بدون توجه به تنوع نیازهای متقاضیان، گمان می کند با ویلایی کردن پلتفرم مسکن مهر استقبال مردم به این طرح را افزایش خواهد داد، در حالی که مشکلات اساسی پلتفرم مسکن‌ مهر همچون انتخاب زمین های بی کیفیت و دور افتاده، فقدان خدمات زیربنایی و روبنایی همچنان پابرجاست.

بیضایی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی خودروسازها همچنان بر ارائه راهبرد پیش فروش خودرو اصرار دارند،‌ گفت: طرح های پیش فروش نه قطعیت در قیمت نهایی تولید را دارد و نه حتی نوع خودرو. در نقطه مقابل هدف گذاری شرکت های وارد کننده خودرو چینی بجای پیش فروش بلند با عدم قطعیت، ارائه بسته های فروش قطعی یا تعویض خودرو در کوتاه مدت است که امکان تثبیت قیمت را برای مشتری فراهم می سازد.

مشکلات مسکن مهر از دهه ۹۰ با افزایش قیمت ارز شروع شد

وی افزود: همین اشتباه صنعت خودروسازی نعل به نعل در طرح نهضت ملی مسکن درحال پیاده سازی است. نرخ تورم بالا، عدم تثبیت نرخ ارز و قیمت تولید همه ارکان های مشارکت کننده را با عدم قطعیت مواجه کرده است. شرایط تورم و نرخ ارز کنترل شده در دهه هشتاد، امکان شکل گیری طرح مسکن مهر با تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان به صورت ثابت و قطعی را فراهم می کرد.

بیضایی با اشاره به مشکلات فعلی مسکن مهر تصریح کرد: مشکلات مسکن مهر از دهه ۹۰ با افزایش قیمت ارز شروع شد و طرح مسکن مهر را از یک طرح پیش فروش مسکن با قیمت قطعی، تبدیل به یک طرح علی الحساب کرد که دیگر در آن نه آورده نهایی متقاضیان مشخص بود و نه میزان تسهیلات بانکی. امری که سبب شد مسکن مهر تاکنون نیز تمام نشود و نارضایتی ها و ناکارآمدی ها را افزایش دهد.

کارشناس بازار مسکن عنوان کرد: شرایط فعلی کشور نیز، باعث شده تا طرح نهضت ملی مسکن به صورت علی الحساب دنبال شود. شبکه بانکی سوال دارد، پروژه های طرح نهضت ملی با چه میزان تسهیلات به اتمام می رسد. آیا دولت مصوبه تازه ای برای افزایش تسهیلات نخواهد داشت؟ ریشه عدم استقبال بانک ها از ارائه تسهیلات بلند مدت در همین نرخ تورم بالا و عدم قطعیت در پیش بینی اقتصادی است. امروز قسط اول تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد داده می شود و سال های بعد به علت رشد نقدینگی و نرخ تورم تسهیلات ۲۳ درصد خواهد شد. نرخ تسهیلات مسکن چگونه محاسبه خواهد شد؟ آیا مابه‌التفاوت سود را دولت تقبل خواهد کرد؟

بیضایی با بیان اینکه وضعیت بازار مسکن بحرانی است، گفت: به علت عدم وجود منابع عمومی و دولتی همانند دهه ۸۰، نرخ بالای تورم و عدم تثبیت نرخ ارز، امکان پیش فروش بلند مسکن چه به صورت خصوصی و چه به صورت دولتی مقدور نیست. اصرار دولت مبنی بر تداوم همان رویکرد اقتصادی مسکن مهر، منجر به عدم توفیق در طرح نهضت ملی مسکن و در نهایت افزایش نارضایتی متقاضیان خواهد شد. بجای آن دولت می تواند طرح ساخت مشارکتی خصوصی_ دولتی مسکن را جایگزین کند که امکان تثبیت شرایط را دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا