مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

حضور انبوه‌سازان در طرح مسکن ملی باعث تسریع در تکمیل پروژه می‌شود

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: بخش خصوصی این آمادگی را دارد تا مسئولیت نقشی را که دولت قرار است در حوزه اجرا (در بخش مسکن) داشته باشد را بپذیرد و به طور قطع می توان گفت حضور انبوه سازان در فرایند طرح نهضت ملی مسکن باعث تسریع در تکمیل پروژه و کنترل قیمت ها خواهد شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اخبار ساختمان، فرشید پورحاجت گفت: دولت در حال حاضر هیچ راهی به جز اینکه بخش خصوصی را باور داشته باشد ندارد، و مادامی که در فرایند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن جامعه انبوه سازان بازیگر و نقش آفرین اصلی این حوزه نباشند نمی توان هیچ انتظاری برای تکمیل و یا پیشرفت طرح های مسکنی داشته باشیم.

وی ادامه داد: اصل 44 قانون اساسی به دولت تاکید کرده است که تصدی گری خود را کاهش دهد و فعالیت ها را به بخش خصوصی محول کند و در حوزه اجرا ورود نکند، جامعه انبوه سازان به عنوان یک نهاد تخصصی که بالغ بر 2 دهه در حال فعالیت است و اقداماتی که در حوزه مسکن و ساختمان انجام داده است کاملا مشخص است و در دولت های قبل در حوزه هایی که دولت برنامه ریزی کرده است توانسته ایم به خوبی نقش آفرینی کنیم، از اینرو به نظر می رسد که شان و منزلت بر این باشد که امروز نیز وزارت راه و شهرسازی مجموعه انبوه سازان را به عنوان بازوی اجرایی خود باور داشته باشد، کمااینکه به نظر می رسد در گفتمان این اتفاق افتاده است اما در مقام اجرا این شرایط هنوز فراهم نشده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان ادامه داد: این در حالی است که ما آمادگی داریم تا مسئولیت نقشی را که دولت قرار است در حوزه اجرا (در بخش مسکن) داشته باشد را بپذیریم و پاسخگو باشیم و به طور قطع می توان گفت حضور انبوه سازان در فرایند طرح نهضت ملی مسکن باعث تسریع در تکمیل پروژه و کنترل قیمت ها خواهد شد.

پور حاجت در پاسخ به اینکه آیا بخش خصوصی می تواند عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن را جبران کند؟ گفت: نظر ما بر این است که ساخت یک میلیون مسکن در سال که در طرح نهضت ملی مسکن اعلام شده است امکانپذیر خواهد بود، چراکه بخشی از این میزان توسط بنیاد مسکن در حال اجراست که روند اجرای آن مشخص است و از طرفی تعداد 150 هزار واحد نیز توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران در بافت های فرسوده نیز در حال اجراست و مابقی تعداد باقیمانده از طرح مسکن ملی را دولت باید برنامه ریزی کند و بخش خصوصی هم این آمادگی را دارد تا در این طرح ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: البته وقتی بحث طرح نهضت ملی مسکن مطرح می شود به منزله این نیست که یک میلیون واحد مسکونی را دولت بخواهد برنامه ریزی کند چرا که بخشی از این میزان که حدود 400 هزار واحد هست را به صورت روتین در کل کشور توسط سازندگان بخش خصوصی و بدون مداخله دولت در حال ساخت است و دولت می بایست با تسهیلگری و کمک به کنترل هزینه های ساخت و همچنین کاهش مداخلات و هزینه های دستگاه های خدمات رسان شرایط بهتری را فراهم کند تا سازندگان بخش خصوصی بتوانند با نقش خود را در این طرح افزایش دهند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه ما از حضور شرکت های سازنده خارجی برای حضور در طرح نهضت ملی مسکن استقبال می کنیم، گفت: قطعا بخش خصوصی از حضور شرکت های خارجی برای ساخت واحدهای مسکن ملی استقبال می کند اما انتظار داریم که دولت شرایط عادلانه رقابت را در این حوزه ایجاد کند، ما همواره اعتقاد داشته ایم که بحث تولید مسکن یک فرایند کاملا اقتصادی است و رقابت در این بخش باید به عنوان مهم ترین فاکتور در نظر گرفته شود که بخشی از این رقابت در حوزه اجرا است و بخش هم مربوط به هزینه های تمام شده است.

پورحاجت ادامه داد: به طور کلی در بحث طرح نهضت ملی مسکن بخش خصوصی آمادگی رقابت با شرکت های خارجی را دارد و هر کسی که بتواند در این رقابت هزینه های کمتری را برای کشور ایجاد کند و با سرعت بیشتری پروژه ها را تکمیل کند بر اساس منطق باید در این فرایند اجرای این پروژه حضور داشته باشد و با این تفاسیر اگر قرار باشد شرکت های خارجی در کشور حضور داشته باشند باید مبنای قیمت و قرارداد آنها نیز مشخص باشد.

وی درباره تفاوت قیمتی که برای شرکت های ایرانی و شرکت های خارجی در بحث ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است نیز توضیح داد: قیمت های تولید مسکن در دنیا استانداردهای خاص خود را دارد و باید این استانداردها را بپذیریم، در خصوص قیمت تمام شده هم باید گفت ما هنوز هیچ رصدی انجام نداده ایم و هیچ قیمتی هم به صورت شفاف به بخش خصوصی اعلام نشده است و بنابراین هیچگونه قراردادی به ثبت نرسیده است و هنوز مشخص نیست که با چه قیمت و کیفیتی قرار است که این قراردادها بسته شوند و اعدادی هم که در این زمینه اعلام می شود را تایید نمی کنیم.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا زیرساخت ها و ظرفیت لازم برای صنعتی سازی در طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد یا خیر؟ گفت: در مقوله صنعتی سازی و استفاده از فناوری های صنعت ساختمان این پتانسیل و ظرفیت در ایران وجود دارد اما باید برای این موضوع بسترسازی های لازم انجام شود، باید بپذیریم که در حال حاضر سازمان های توسعه ای ما در حوزه صنعت ساختمان نقش آفرین اصلی نیستند و این در حالی است که بخش خصوصی در این حوزه در حال تلاش است و به نظر می رسد که باید بررسی های لازم صورت بگیرد که آیا امکان کنترل هزینه ها در این حوزه وجود دارد یا خیر؟ چرا که شاید به لحاظ سرعت شاهد افزایش سرعت تکمیل پروژه ها باشیم اما به لحاظ قیمت به نظر می رسد انتظارات را براورده نکند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا