مجله خبریراه و شهرسازی

شهر کرمان برای مسکن ملی زمین دارد اما در اختیار ادارات است

موانع مسکن ملی کرمان در حالی در نود و نهمین نشست علنی شورای شهر کرمان زیر ذره‌بین اعضای شورا قرار گرفت که رییس کمیسیون عمران و شهرسازی این نهاد اذعان کرد در مرکز و محدوده فعلی شهر، زمین‌های زیادی داریم که در اختیار ادارات است و می‌توانند از اینها برای مسکن ملی استفاده کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، عقب ماندگی پروژه‌های مسکن ملی یکی دیگر از موضوعاتی بود که لابه لای بحث های اعضای شورا پیرامون درخواستی از شهرداری در نشست عمومی درباره آن صحبت شد.

در این نشست در حالی موضوع صدور پروانه مسکن‌های ملی با تعرفه ۱۴۰۱ بررسی شد که بعضی از اعضای شورا از عقب ماندن کرمان در این پروژه ملی گلایه داشتند و استان های دیگر را در مرحله پایان کار و تحویل واحدها ارزیابی کردند؛ هرچند خودشان به مصوبه کمیسیون تخصصی این نهاد برای توسعه ساخت و ساز با تعرفه سال ۱۴۰۱ رای ندادند.

بعضی از اعضای شورا خطاب به مسئولان استانی خواستند که زمین‌های چند هکتاری داخل محدوده شهر کرمان که در اختیار بعضی ادارات خاص قرار دارد برای مسکن ملی در نظر گرفته شود و به فکر الحاق محدوده جدید نباشند.

در بخشی از نود و نهمین نشست علنی شورا شهر کرمان، پیرامون نامه‌ ای که شهرداری ( به پیوست نامه معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری کرمان) در خصوص رسیدگی به موانع و مشکلات پروژه مسکن اقدام ملی شهر کرمان به منظور کسب تکلیف و اظهارنظر به این شورا ارسال کرده بود بحث و گفت‌وگو شد.

در این نشست به نامه معاون هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری کرمان، خطاب به حافظی(مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان) که شهرداری رونوشتی از آن را به شورا ارسال کرده بود اشاره شد که صدور پروانه سه فاز اول این پروژه(مسکن ملی) با تعرفه سال ۱۴۰۱ با رعایت موازین قانونی از نظر این معاونت بلامانع است.

در صورتجلسه این نامه هم مقرر شده بود که شهرداری کرمان حداکثر ۱۰ روز پروانه سه فاز اول پروژه مسکن ملی را با تعرفه ۱۴۰۱ صادر کند. این موضوع روزهای گذشته در کمیسیون عمران و شهرسازی مطرح و در خصوص صدور پروانه با توجه به نامه معاونت استانداری مبنی بر محاسبه عوارض با تعرفه ۱۴۰۱موافقت شده بود که نتوانست رای اکثریت اعضای شورا را کسب کند.

وضع نامناسب کرمان

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان گفت: متاسفانه در استان کرمان به دلیلی کارشکنی‌ها، عدم پیگیری‌ها و سختگیری‌ها در کشور پایین‌ترین رتبه را در مسکن ملی داریم، یعنی جزو آخرین رتبه‌ها هستیم و فکر می کنم در ردیف بالای بیستم قرار داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه در کرمان در خصوص مسکن ملی هنوز اقدام مناسبی صورت نگرفته است، در صورتی که در بسیاری از استان‌ها ساختمان هایشان در حال بهره‌برداری است.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان گفت: درخواست داریم شهرداری و شخص استاندار روی این موضوع (مسکن ملی) تاکید و کمک کنند تا جوانان خانه‌دار شوند.

وی گفت: از سوی خود راه و شهرسازی و اداراتی که باید کمک کنند متاسفانه هیچ اقدامی نشده در حالی که در بسیاری از جاها ثبت‌نام انجام و پول واریز شده است.

ایرانمنش افزود: فارغ از بحث پروانه، ساخت در بسیاری از استان ها شروع شده و واحدهایشان در مرحله پایان کار است ولی در کرمان خبری از این موضوع نیست، هنوز دنبال این هستند که الحاق به محدوده کنند، بیایند یک جاهایی به شهر اضافه کنند و تازه وضعیت زمین آن مشخص شود.

وی خطاب به استاندار و مسئولان راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در مرکز شهر کرمان در خود محدوده فعلی شهر زمین‌های زیادی داریم که در اختیار ادارات است و می‌توانند از اینها استفاده کنند.

این عضو شورا گفت: اینک بحث الحاق محدوده پشت شهرک صنعتی و شهید همت را مطرح کرده اند؛ بردن تاسیسات و خدمات شهری به آنجا واقعا کلی هزینه برای شهرداری دارد در صورتی که از بسیاری ادارات و دانشگاه ها در مرکز شهر زمین دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۸۰ هزار واحد مسکن ملی سهمیه کل استان است، گفت: موضوع صدور پروانه پروژه مسکن با تعرفه سال ۱۴۰۱ برای دهمین بار به شورا آمده است؛ وقتی صنعت ساخت و ساز رونق پیدا کند شغل و رونق اقتصادی ایجاد می‌کند.

ایرانمنش همچنین خطاب به اعضای شورا تاکید کرد: متاسفانه هنوز در حد صدور پروانه برای واحدهای مسکن ملی صحبت می‌کنیم؛ درخواست دارم در این موضوع کمک شود؛ ضمن اینکه تخفیف هایی که داده شده را دولت برای شهرداری‌ها جبران می‌کند و نباید مته به خشخاش برسانیم(سخت گیری نکنیم).

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: شهرداری هم در دوره گذشته و هم در این دوره نسبت به پروژه نهضت ملی مسکن خیلی لطف داشته است و به قیمت ۲ سال پیش، متولیان این پروژه بیش از ۴۰ میلیارد تومان از ارزش افزوده معاف شدند.

به گفته وی در حوزه پروانه‌ها با اینکه هنوز صادر نشده اجازه عملیات اجرایی داده شد، تخفیف هم اعمال شده؛ اینک ما با ۳۰ درصد تخفیف موافقیم اما چون در یک صورتجلسه از استانداری موضوع به ما تحمیل می‌شود که با تعرفه ۱۴۰۱ حساب کنید، باید شورا نظر بدهد.

نامه معاون استاندار جای تعجب دارد

محمد امینی‌زاده رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز گفت: این به طور قطع تخلف از قانون است؛ شما تعرفه عوارض امروز را باید به نرخ امروز بگیرید؛ آقای موسوی آیت اللهی(معاون عمرانی استانداری) بارها در این راستا به ما تذکر داده و مصوبات ما را بازگردانده بود، بعد خودش می‌آید آن چیزی که خلاف قانون است را به شهرداری تکلیف می‌کند که جای تعجب دارد.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه ۴۸ بلوک هشت تایی به ظرفیت شهر اضافه می‌شود؛ مجموعه‌ای که قدرالسهم ارزش افزوده‌ آن را پرداخت نکرده، پروانه‌هاش را با تخفیف ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ پرداخت کرده و در آینده هم شهرداری می‌خواهد به اینها خدمات ارائه کند.

امینی زاده گفت: این درحالی است که مسکن مهر حدود ۱۰ سال است که افتتاح شده اما نه یک مسجد و نه یک فضای درمانی ندارد.

علیرضا نادری رییس شورا هم گفت: در بحث خانه‌دار شدن مردم به دلیل بالا رفتن هزینه‌های زمین و ساخت و ساز، تامین مسکن برای مردم کابوس شده است، شهرداری می تواند کمک جزیی کند و تصور من این است که از این کمک مضایقه نکند.

بعد از گفت‌وگوهای متعدد اعضای شورا، در نهایت مصوبه کمیسیون عمران و شهرسازی در خصوص صدور پروانه پروژه اقدام ملی مسکن و محاسبه عوارض با تعرفه ۱۴۰۱ در صحن علنی شورا رای نیاورد و برای بررسی دوباره به کمیسیون عمران ارجاع شد.

آنچه در صحن علنی شورا مطرح شد:

آسفالت خیابان‌های کرمان

موضوع آسفالت خیابان‌های شهر کرمان از موضوعات پُرتکرار نشست‌های علنی شورای شهر کرمان است که نود و نهمین نشست علنی شورا هم از آن بی‌نصیب نماند.

ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در همین زمینه گفت: درزمینه روکش آسفالتی که قرار است در برخی از خیابان ها انجام شود، فهرستی شهرداری آماده و به شورا فرستاده اما دقت بیشتری در انتخاب معابر باید انجام شود زیرا منابع محدود است و باید بررسی دقیق انجام شود.

شهردار هم در پاسخ ایرانمنش گفت: در این زمینه ما تمام ریزروکش های آسفالت معابر شهر را براساس بودجه تقسیم‌بندی کردیم و ملاک را نظر فنی دوستان عمرانی شهرداری در زمینه کیفیت آسفالت، میزان رفت و آمد و تراکمی که روی این محورهاست، گذاشتیم.

مخالفت با مزایده خودروهای گران شهرداری

درخواست شهرداری برای برگزای مزایده فروش یک دستگاه تویوتا لندکروز و یک دستگاه هیوندا باهدف خرید ماشین آلات عمرانی ضروری از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد که در نهایت هم به تصویب نرسید.

شهردار کرمان هم گفت: مبلغ فروش این ماشین آلات مستقیم برای خرید بیل زنجیری هزینه خواهد شد.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه شورای شهر کرمان در مخالفت با این پیشنهاد شهرداری گفت: شهرداری همینطور که به ماشین آلات عمرانی نیاز دارد به یکسری ماشین آلات در حوزه وظایف و ماموریت‌ها نیز نیاز دارد و در ابعاد مختلف این گونه ماشین‌ها باعث خدمت‌رسانی می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا