راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

قرارگاه خاتم وارد مسکن‌سازی می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین: سردار سید حسین هوش‌السادات در نشست سی و دومین سالگرد تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه این قرارگاه چهار مرحله فعالیت داشته است، گفت: در مرحله اول که مرحله بازسازی خرابی‌های پس از جنگ تحمیلی بود، وارد عرصه شدیم. مرحله بعد، مرحله سازندگی و ورود به حوزه پیشرفت کشور بود. مرحله سوم، مرحله انحصارزدایی و حذف وابستگی از شرکت‌های خارجی برای اجرای پروژه‌های عمرانی بود. در مرحله آخر، مرحله الگوآفرینی هستیم که به ایجاد الگو برای سایر سازندگان و مجریان اقدام می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به معرفی برنامه‌های این نهاد پرداخت و گفت: در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه و پیشرفت کشور و مقاوم‌سازی اقتصاد در مقابل تحریم‌های ظالمانه دشمنان، فعالیت‌هایی داشتیم که به عنوان مثال می‌توان به تولید بیش از ۴۰ درصد بنزین کشور، ۲۱ درصد گاز، ۴۲ درصد مخازن ذخیره‌سازی نفت و گاز، ۴۵ درصد ظرفیت سدها و ذخیره‌سازی آب، ۴۱ درصد آزادراه‌های کشور، ۱۵ درصد بزرگراه‌ها، ۳۰ درصد خطوط راه‌آهن، ۴۲ درصد خطوط مترو و ۸۰ درصد ظرفیت‌سازی بنادر کشور اشاره کرد.

سردار هوش‌السادات با بیان اینکه علی‌رغم تحریم‌ها توانستیم از بحران‌ها عبور و تهدید را تبدیل به فرصت کنیم، گفت: با اقدامات قرارگاه خاتم، از خروج میلیاردها دلار و ارز جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۲۶ پروژه احداث کرده‌ایم که شامل «احداث آزادراه ۶ خطه غدیر به طول ۱۵۸ کیلومتر در جهت کاهش ترافیک غرب به شرق کشور، احداث قطعات ۲، ۳ و ۴ آزادراه پیچیده اراک – خرم‌آباد که به عنوان آزادراه ۶ خطه با دو تونل ۳۲۰۰ متری به عنوان طولانی‌ترین تونل‌های ۶ خطه کشور است، محور پاتاوه دهدشت که در تابستان امسال به بهره‌برداری رسید، راه‌آهن یزد – اقلید به طول ۷۳ کیلومتر که دسترسی جنوب غرب به شمال شرق کشور را فراهم کرد، راه‌آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۸ کیلومتر که به عنوان یکی از قطعات راه‌آهن چابهار – زاهدان شناخته می‌شود، اقدامات آن به پایان رسیده و به زودی بهره‌برداری می‌شود، راه‌آهن خواف هرات به طول ۶۸ کیلومتر، خط انتقال نفت گوره به جاسک به طول ۲۸۵ کیلومتر، سد مخزنی ۲۲۷ میلیون مترمکعبی، فاز اول نیروگاه سبلان و در نهایت فاز اول بندر صادرات مواد معدنی پارسیان» می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به برنامه‌های این قرارگاه در سال ۱۴۰۱ اشاره و اظهار کرد: در قالب طرحی با عنوان «۵۰ در ۵۰» تا پایان سال ۱۴۰۱، ۵۰ طرح عمرانی در ۵۰ هفته تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

به گفته سردار هوش‌السادات، اهم این طرح‌ها شامل احداث ۶۵۰ کیلومتر راه‌آهن، آزادراه و بزرگراه، ۳۰ کیلومتر مترو، ۷۰۰ تختخواب بیمارستانی، ۴ کارخانه معدنی کنسانتره مس، زهکشی ۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی، احداث ۴ سد، استحصال ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز شیرین و افزایش ۱۴۴۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از فازهای پارس جنوبی روزانه ۶۵۰ هزار مترمکعب گاز استخراج می‌شود. وقتی تحریم‌ها اعمال شد، شرکت‌های اروپایی و آسیایی پارس جنوبی را رها کردند و رفتند، فکر می‌کردند پروژه‌ها متوقف می‌شود اما بخشی از فازها را قرارگاه تکمیل و بخشی دیگر را بخش‌های خصوصی و نیمه خصوصی احداث کردند. این گازها از میادین مشترک استحصال می‌شود و اگر ما برداشت نکنیم، قطری‌ها آن را می‌برند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: در قانون بودجه امسال آمده که این قرارگاه می‌تواند از طریق فروش اوراق مشارکت ۲,۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب کند؛ امیدواریم بتوانیم امسال از طریق بورس، این اوراق با منتشر کنیم. همچنین تأمین مالی از طریق تأسیس صندوق‌های پروژه را نیز پیگیری خواهیم کرد.

سردار هوش‌السادات درباره آخرین وضعیت کشتی‌سازی صدرا گفت: در حال حاضر ساخت ۴ فروند شناور فله‌بر با ظرفیت ۷۵۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی در دست انجام است.

وی درباره نقش قرارگاه خاتم‌الانبیاء در نهضت ملی مسکن گفت: در سال‌های گذشته قرارگاه در حوزه آماده‌سازی اراضی شهرهای جدید و ایجاد زیرساخت‌ها فعالیت داشت. همچنین در بخش تولید مسکن، قرارگاه خاتم قراردادی با وزارت راه و شهرسازی دارد که ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث کند. این اولین‌بار است که وارد حوزه راه و مسکن می‌شویم. از سوی دیگر، احداث کارخانه تولید پیش‌ساخته‌های مسکنی را نیز در دست احداث داریم تا صنعتی‌سازی مسکن را استارت بزنیم. در سال آینده خبرهای خوبی از این کارخانه به گوش خواهد رسید.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اشاره به برنامه‌های این قرارگاه برای انتقال آب از سد دز به آبادان و شادگان گفت: در حوزه خوزستان قرارگاه در بخش رفع مشکلات فاضلاب اهواز نیز برنامه‌هایی در دست انجام دارد.

به گفته سردار هوش‌السادات، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قرار بود منابعی از صندوق توسعه ملی به ساخت پالایشگاه آناهیتا اختصاص داده شود که هنوز این منابع انتقال نیافته است. اگر نتوانیم از محل صندوق توسعه تأمین مالی کنیم، از محل تهاتر نفت آن را می‌سازیم. با ساخت این پالایشگاه‌ها روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت خواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت پروژه مصلی امام خمینی (ره) تهران گفت: جلسات متعددی در خصوص مصلی برگزار کرده‌، دستگاه‌های متعددی در این پروژه ذی‌ربط هستند، وارد فاز نازک‌کاری شده‌ایم و کار سرعت گرفته است. برای ما منابع مالی پروژه مصلی تهران اهمیت بالایی دارد چون قرار است به خاطر قداست آن، از هر منبع مالی استفاده نشود. تا پایان سال آینده ظاهر مصلی از منظر ایوان و گنبد به اتمام می‌رسد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا