راه و شهرسازیمجله خبری

اینجا هنوز برای مالکانش ورود ممنوع است!

به گزارش ساختمان آنلاین:  کار ساخت این ساختمان ۸ سال پیش آغاز شده و بسیاری از مالکان واحدهای این ساختمان هنوز نتوانسته اند روی سکونت در آن را ببینند، آنها پیگیری های بسیاری انجام داده اند اما به نتیجه نرسیده اند پس یکم آذر ماه تصمیم گرفتند برای اعتراض به شرایط شان در مقابل استانداری مرکزی تجمع کنند.

این پروژه ساختمانی که اطلس نام دارد، توسط تعاونی مسکن فرهیختگان دانشگاه اراک و با مشارکت پیمانکار ساخته شده است. سرمایه گذاری پروژه از سال ۹۲ آغاز شد و قرار بود سال ۹۶ واحدها تحویل شوند، اما تا امروز که ۱۱ دیماه ۱۴۰۰ است هیچ کدام از اعضای این تعاونی در مجتمع ساکن نشده اند و به گفته اهالی، کسی هم بابت این سال ها پاسخگو نیست.

یکی از اهالی این مجتمع در رابطه با این وضعیت گفت: چند سال است که واحدی از تعاونی مسکن فرهیختگان اطلس خریداری کرده ایم که تا مرحله ای پیش رفت و اکنون قابل سکونت است، سال ۹۸ بنده کلید واحد را دریافت کرده و اثاث خود را به این واحد منتقل کردم اما پس از گذشت مدتی درب واحد قفل شده و من دیگر اجازه حضور در منزل را نداشتم. حالا از یک طرف تمام زندگی من در این خانه است و از طرف دیگر قسط وام خانه ای را می دهیم که امکان رفت و آمد به آن را نداریم. بنده در حال حاضر با دو فرزند، هر هفته در منزل یکی از اقوام به سر می برم و شرایط سختی را سپری می کنم.

بعد از این تجمع، سوم آذر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی در حاشیه بازدید از این مجتمع  اظهار کرد: مشکل مالکین در پروژه ساختمانی اطلس به اختلاف تعاونی و سازنده بازمی گردد که این اختلاف کاملا حقوقی است.

محسن خیرمند تصریح کرد: سازنده در برهه ای از زمان با مالکین همکاری داشته است، اما مسئله اینجاست که هنوز امکان ساکن شدن در این پروژه برای آنها فراهم نشده است. در حال حاضر دعوای حقوقی به عنوان داوری در اتاق تعاون در حال رسیدگی است  اما موضوع اینجاست که مالکین معرفی شده به بانک در حال پرداخت اقساط تسهیلات بانکی هستند و باید مشکلات این افراد حل شود.

وی گفت: دراین بازدید میزان پیشرفت پروژه و قابلیت سکونت آن بررسی و مقرر شد که فردا جلسه ای مشترک با حضور سازنده، اداره کل کار، مستندات بانکی و دادگستری داشته باشیم تا روند کار تسهیل شود و در صورت وجود شرایط لازم برای سکونت، قطعا اقدام خواهد شد.

خیرمند تاکید کرد: قطعا نباید سکونت در شرایطی صورت گیرد که ساختمان فاقد امنیت کافی باشد و با اسکان مردم، مشکل یا حادثه ای برای اهالی بروز کند و امیدواریم نهایتا در هفته آینده وضعیت افرادی که اقساط را پرداخت کرده اند روشن شود.

زمانی، عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون اراک نیز در این رابطه و با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی پروژه گف۶ت: پروژه به لحاظ کارگاهی بودن امکان اسکان ندارد و اتاق تعاون استان مرکزی با قید فوریت رفع این مشکل و داوری در این خصوص را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: قرار شد پیمانکار شرایطی را مهیا کند که چند نفری که وسایل در خانه دارند ساکن شوند اما به دلیل شرایط فنی این مهم مقدور نیست اما قرار است پیمانکار مقدمات اسکان را آماده کند.

بعد از گذشت بیش از یک ماه از این اعتراض، آخرین وضعیت پرونده را از یکی از مالکان جویا شدیم، وی در این رابطه گفت: دادگستری وعده حل مشکل را آنهم برای چند ماه آینده داد، اما ظاهرا هنوز اتفاق خاصی نیفتاده و هنوز هم کسی را به ساختمان و واحدش راه نمی دهند.

وی افزود: پیمانکار به بهانه کارگاهی بودن، مجتمع را برای سه سال در همین وضعیت نگه داشته و به ما اجازه ورود و سکونت نمی دهد، در صورتی که چند خانواده آنجا سکونت دارند.

خاکی نژاد اضافه کرد: آیا از مسئولین کسی نباید از پیمانکار بپرسد تا کی این وضعیت باید ادامه داشته باشد. این پرونده دو سه بار در دادگستری بررسی شده و الان هم بعد از گذشت چند ماه هنوز در اتاق تعاون در حال کارشناسی هست و تا این لحظه هیچ جوابی به ما نداده اند و ما اعضا همچنان بی پناه هستیم.

از ابتدای آبان ماه تاکنون این دومین مورد اعتراضات در خصوص تعیین تکلیف مسکن در اراک است. مشکلات عجیب و غریبی که سوالات بسیاری را به ذهن می آورند که مسئولان بسیاری باید آنها را پاسخ دهند.

حال باید دید مسئولین در خصوص این گونه مسائل چه اقداماتی انجام می دهند و چه دستاوردی برای این خانواده های بلاتکلیف خواهد داشت؟

خیرمند در بازدیدش از این پروژه گفته بود “فردای روز بازدید جلسه ای مشترک با حضور سازنده، اداره کل کار، مستندات بانکی و دادگستری برگزار می شود تا روند کار تسهیل شود و در صورت وجود شرایط لازم برای سکونت، قطعا اقدام خواهد شد”، اما پیگیری جهت دریافت پاسخ در رابطه با این پرونده از سرپرست معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تاکنون به نتیجه ای نرسیده است ریس تعاونی فرهیختگان نیز تاکنون پاسخی به سوالات در این خصوص نداده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا