بورس و بازارفن آوری های ساختمانیمجله خبری

رشد عجیب قیمت ملک در ترکیه

به گزارش ساختمان آنلاین: به عنوان بخشی از تحریم های اعمال شده علیه روسیه، چندین بانک در این کشور از سیستم پیام رسانی سوئیفت حذف شده اند. الیگارش های نزدیک به رئیس جمهور ولادیمیر پوتین نیز هدف قرار گرفته اند.

اما آنکارا طرف تحریم های مالی غرب نیست و پروازهای مستقیم با روسیه را متوقف نکرده است. این بدان معناست که روس‌ها این فرصت را دارند که زندگی جدیدی در ترکیه بسازند و می‌توانند پول نقد، طلا و ارزهای دیجیتال خود را با خود ببرند.

پس از ایرانی ها و عراقی ها، روس ها سومین خریداران بزرگ املاک ترکیه هستند. طبق آمار رسمی، تنها در بهمن ماه، روس‌ها 509 واحد مسکونی در ترکیه خریده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است و اوکراینی ها نیز دراین ماه 111 واحد مسکونیئدر ترکیه خریده‌اند.

تولگا ایدیکات، مدیرعامل Emlakjet.com به عرب نیوز گفت:” جستجوهای روس ها نسبت به ماه قبل 61 درصد افزایش یافته است.”

بیشترین تعداد جستجوی اموال توسط اوکراینی‌ها در فوریه زمانی که بحران سیاسی به اوج خود رسید، رخ داد. تقاضای آنها بیشتر در شهر تفریحی مدیترانه ای آنتالیا متمرکز است و آنها ویلاها و خانه های شخصی را ترجیح می دهند.

ایدیکات گفت:” تعداد جست و جوهای روس ها در ماه مارس و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است، در حالی که جستجوهای اوکراینی ها 30 درصد افزایش یافته است.”
او افزود:” افزایش تقاضا قیمت ها در بازار مسکن را حداقل تا سه برابر افزایش داده و یورو را وارد چرخه اقتصادی ترکیه کرده است و مشاوران املاک و مستغلات کمبود عرضه را در ماه های آینده پیش بینی می کنند.”

ایدیکات در ادامه افزود:” تعداد خانه ها نمی تواند با تقاضا که روز به روز افزایش می یابد رقابت کند. مزیت ارزی که سرمایه گذاران خارجی دارند نیز قیمت ها را بالا می برد.”

او افزود:” برخلاف روس‌ها که عمدتاً می‌خواهند در ترکیه زندگی کنند، اوکراینی‌ها به دنبال معاملات کوتاه‌مدت معمولاً برای حدود سه یا چهار ماه هستند، زیرا انتظار دارند پس از جنگ به کشور خود بازگردند.”

مقصد مورد علاقه روس ها استانبول، آنتالیا، شهر غربی ازمیر و شهر شمال غربی بورسا است. آنها به دنبال ملکی برای خرید و اجاره هستند.

بر اساس قوانین ترکیه، روس‌هایی که ملکی به ارزش 250 هزار دلار خریداری ‌کنند و حداقل سه سال آن را نگه ‌دارند، حق دریافت پاسپورت ترکیه را دارند. افت ارزش لیر ترکیه نیز برای خریداران جذاب است.

در حال حاضر حدود 30000 روس و 9000 اوکراینی در آنتالیا زندگی می کنند که بیشتر آنها در منطقه کنیالتی و ماناوگات هستند.

بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که در پاسخ به افزایش تقاضا، چندین وب سایت املاک و مستغلات، از جمله Emlakjet، اکنون املاک خود را مستقیماً برای خریداران روسی تبلیغ می کنند.

ایدیکات در این خصوص گفت:” اگرچه ما هنوز محتوای خاصی را برای جویندگان خانه روسی و اوکراینی ارائه نکرده‌ایم، برخی از اعضای ما شروع به انتشار اطلاعیه‌هایی به زبان روسی کرده‌اند.”

افزایش قیمت مسکن یک موهبت برای ترکیه است که قرار است در نتیجه تهاجم روسیه به اوکراین، درآمد گردشگری خود را از دست بدهد. گردشگری حدود 3.8 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد و در این بین بیش از یک چهارم کل بازدیدکنندگان در سال گذشته از روسیه و اوکراین بودند؛ 4.7 میلیون نفر از روسیه و 2.1 میلیون نفر از اوکراین.

رابرت موگیلنیکی، محقق ارشد مقیم موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، به عرب نیوز گفت:” ترکیه کاملاً در معرض شوک‌های اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین است.”

او گفت:” بنابراین یک تقویت کوتاه مدت به بازار املاک و مستغلات می تواند به کاهش ضربه اقتصادی کمک کند.”

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا