بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

عباس آخوندی قهرمان ایجاد تورم در بخش مسکن بود/دولت باید به تسهیلات نهضت ملی مسکن یارانه دهد

سید امیر منصوری عضو هیات علمی دانشگاه تهران و از صاحب نظران حوزه ساخت و ساز مسکن ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با ساختمان آنلاین  اظهار داشت: موضوع مسکن در اوایل انقلاب توسط حضرت امام با سیاست زمین شهری تا حدودی زیادی حل شد اما در حال حاضر به پیک بحران مسکن رسیده ایم.

وی به نقد عملکرد دولت های گذشته در حوزه مسکن و سهم آنها در کاهش یا تشدید مشکلات مسکن پرداخت و گفت: در سالهای گذشته در حوزه مسکن ،آقای عباس آخوندی قهرمان ایجاد تورم در بخش مسکن بود چرا که همه پروژه های مسکن را تعطیل کرد.مسکن مهر احمدی نژاد پروژه خوب و اقدامی ستایش انگیز بود که البته نیمه کاره رها شد اما علی رغم برخی از نواقص ،این طرح توانست تا حدی مشکل نیاز به مسکن را در کشور تسکین دهد و در حد خودش این پروژه خوب بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: در شرایط فعلی در دولت رئیسی هیچ برنامه مشخصی برای حوزه مسکن تعریف نشده است و آقای قاسمی تاکنون چندین برنامه برای طرح نهضت ملی مسکن ارایه داده که هر بار آنها را تغییر داده است.

وی گفت: ابتدا ایشان گفتند قرار است طرح نهضت ملی مسکن از طریق انبوه سازی ساخته شود سپس عنوان کردند که با چینی ها برای ساخت مسکن در قالب تهاتر وارد مذاکره خواهیم شد و این طرح هم عملیاتی نشد چون چینی ها در ازای ساخت مسکن دلار می خواستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: سپس دولت اعلام کرد که زمین می دهد و بعد هم مدعی شد که اراضی دولتی را برای طرح نهضت ملی مسکن آزاد می کند ،در فاز بعدی دولت عنوان کرد که قرار است تسهیلات 350 الی 450 میلیون تومانی به این طرح اختصاص دهد.

منصوری اذعان داشت: اخیرا هم وزارت راه اعلام کرده چون با چینی ها به تفاهم نرسیده ،قرار است که ساخت مسکن به شرکتهای دانش بنیان واگذار شود، در حالی که شرکتهای دانش بنیان قادر به ساخت مسکن صنعتی نیستند، ضمن اینکه این شرکتها کمتر از یک درصد در تولید ناخالص ملی سهم دارند و دانش بنیان های ما در واقع عین سراب و فریب هستند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: حالا در جدید ترین اتفاق،وزیر راه اعلام کرده است که می خواهد اقدام به احداث شهر جدید کند در حالی که این سیاست فقط پاک کردن صورت مساله است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: شهر جدید بیابانی است که احداث آن نیاز به پیش زمینه هایی دارد که سبب اتلاف وقت دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن می شود،بعد از آن هم به دلیل نبود زیرساختها،واحدهای ساخته شده در آن کارآیی نخواهند داشت و اگر هم قرار باشد صرفا زمین خام به مردم داده شود ،تجربه شهرهای حلبی آبادی نظیر رودهن تکرار خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت باید تکلیف خود را روشن کند که آیا برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن پول دارد یا خیر تصریح کرد: اگر پول دارد باید به وام 350 تا 450 میلیون تومانی این پروژه یارانه بدهد چرا که اقساط این وام بین ده تا پانزده میلیون تومان است که برای دهک های یک تا پنج درآمدی کارآمد نیست. در حالی که اصل تقاضای مسکن در این دهکها متراکم است. بنابراین دولت باید با دادن یارانه ،قسط های این وام را به ماهیانه دو میلیون تومان تبدیل کند.

منصوری در ادامه به مشکل مسکن تهران اشاره کرد و تنها راهکار حل مشکل مسکن پایتخت را در اجرای طرحی موسوم به هسته امن محلات دانست و گفت: در حال حاضر به پیک دوم بحران مسکن رسیده ایم که راه حلی برای آن وجود ندارد اما پیشنهاد ما طرح هسته امن محلات است که بدون نیاز به سرمایه مردم و تسهیلات دولتی ،سرمایه ملت وارد بازی می شود.

وی در توضیح هسته امن محلات تاکید کرد: هستۀ امن محله در واقع محل تجمیع پارکینگ (طبقاتی) است که در نزدیک محل واحدهای مسکونی ،ساخته خواهد شد.با توجه به اینکه از طریق این روش مشکل پارکینگ ضروری حل خواهد شد بنابراین اعطای تراکم به این واحدها تا سقف متعارف شهر بلامانع می شود و حذف شرط پارکینگ امکان کوچک سازی واحدها را نیز میسر می کند.

منصوری یادآور شد: در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت زمین افزایش یافته است سهم مشارکت هفتاد به سی درصد شده است،یعنی هفتاد درصد واحدهای نوسازی شده سهم مالک و سی درصد هم سهم سازنده می شود و از این رو مالکان این واحدها نیاز ندارند حتی یک ریال هم آورده داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر فردی صاحب یک زمین صد متری و دارای دو طبقه کلنگی باشد،سه طبقه به او اختصاص خواهد یافت و دو طبقه هم به سازنده می رسد.

این صاحب نظر حوزه ساخت و ساز ادامه داد: حتی ما پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه فرض بر این است که در هسته امن مشکل پارکینگ حل می شود ،بنابراین شرط احداث واحد بزرگ متراژ برداشته شود و در بهسازی این واحدها،سه طبقه شش واحدی احداث شود و هر واحد در متراژ شصت متری یا حتی واحدهای ریزمتراژ سی متری ساخته شود تا خانوارهای بیشتری صاحب مسکن شوند.

وی گفت: اگر شهردار تهران بخواهد در حوزه مسکن و طرحی که ارایه داده است موفق شود باید ایده “هسته امن محلات “را اجرایی کند و از این طریق حتی می تواند پانصد هزار واحد مسکونی در تهران بسازد.

این استاد دانشگاه همچنین در پایان درباره مشکلات حقوقی بافتهای فرسوده که به عنوان یکی از موانع اصلی بهسازی قلمداد می شود نیز خاطرنشان ساخت: مشکلات حقوقی بافتهای فرسوده شامل چند تیپ مختلف نظیر مالکیت زمین ،صدور سند و .. هستند که رفع آنها نیاز به قانون دارد و شهرداری می تواند با نوشتن یک لایحه و تصویب آن در هیات دولت در مدت کوتاهی آنها را رفع کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا