مجله خبریبورس و بازار

قیمت مسکن در تهران دیگر قدرت رشد ندارد

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: قیمت مسکن در تهران به‌قدری رشد داشته است که بیشتراز این قدرت افزایش نخواهد داشت.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، داوود بیگی نژاد نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران با تاکید بر اینکه نرخ رهن و اجاره واحدهای مسکونی بدون چهارچوب قیمت‌گذاری می‌شود، گفت: قیمت‌گذار اصلی ملک در رهن و اجاره شخص مالک است. چه‌بسا عده‌ای از مشاورین املاک برای ثبت قرارداد مبلغی از طرف مستأجر را نیز دریافت می‌کنند اما قسمت اصلی قیمت‌گذاری برعهده مالکین است.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران در ادامه تاکید کرد: مالکین بر اساس عوامل مختلف واحد مسکونی خود را قیمت‌گذاری و به بنگاه داران اعلام می‌کنند. برای قیمت‌گذاری اجاره و رهن یک واحد مسکونی یک ششم ارزش کل ملک محاسبه می‌شود. البته باید توجه داشت این اصول در تمام کشور اجرا نمی‌شود نحوه قیمت‌گذاری واحدهای مسکونی در تمام نقاط متفاوت و عوامل مختلفی در این راستا دخیل هستند. دولت در مقاطعی، ستادی در خصوص کنترل قیمت واحدهای مسکونی در بازار تشکیل داد اما افراد و املاکی‌ها از قوانین این ستاد پیروی نکردند. البته در کشور اصولی برای اجاره‌داری حرفه‌ای وجود ندارد که موجب نابه سامانی در این بازار مهم کشور می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع مسکن در کشور مهم است زیرا مصرف‌کننده مردم هستند و هرگونه پلتفرمی که موجب عدم تعادل در عرضه و تقاضای مسکن شود، مضر خواهد بود و قطعاً دراز مدت نیز تبعات جدی در بازار مسکن در پی خواهد داشت. اکو سیستم بازار تجارت متفاوت با سال‌های اخیر شده است و فضای مجازی نیز هم‌اکنون قسمتی از زندگی عموم را به خود درگیر کرده است و باید بدانیم اگر این اکوسیستم در حال حاضر کنترل نشود و بر اساس چهارچوب و مقررات پیش‌نرود، خطرات جدی بازار مسکن را تهدید خواهد کرد.

پلتفرم دیوار و شیپور موجب تغییر اکوسیستم مسکن می‌شود

وی گفت: سامانه‌های خانه‌یاب مانند “دیوار” و “شیپور” بیشترین عامل نوسان خانه در بازار هستند. اپلیکیشن‌هایی در بازار مسکن فعالیت می‌کنند که باید از سوی دستگاه‌های مربوطه کنترل و رصد شوند و در راستای خدمت‌رسانی به مصرف کننده واقعی قرار بگیرد. قطعاً نباید اجازه دهیم این نرم‌افزارهای که با زندگی مردم گره خورده بخواهند تداخلی ایجاد کنند و موجب آشفتگی در بازار مسکن می‌شود زیرا بازار مسکن را رقابتی جلوه می‌دهند.

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه آیا مشاورین املاک قیمت واحدهای مسکونی را افزایش می‌دهند یا خیر، گفت: طبق بررسی‌ها مشاورین املاک قیمت‌ها در بازار افزایش نمی‌دهند و قطعاً بازار مسکن تأثیرپذیری از این افراد نخواهد داشت و باید مشکل افزایش قیمت مسکن را در بازارهای دیگر پیگیر باشیم و فضای نرم‌افزارهای خانه‌یاب بی نظم و قانون اداره می‌شود و اکثر مشکلات حوزه مسکن از این بستر رخ می‌دهد و اگر فردی در چنین فضاهایی فعالیت دارد باید مجوزهای لازم را اخذ کند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت چنین اپلیکیشن‌های در بازار مسکن موجب نابه‌سامانی در اکو سیستم این بازار می‌شود و همچنین سیستم اجاره مستأجران نیز بهم خواهد خورد.

این مسئول بحران مسکن در بازار فعلی را ورود اپلیکیشن‌ها دانست و گفت: بحران مسکن در بازار فعلی ورود پلتفرم‌های خانه‌یاب است و این افراد جز دلالان و سوداگران این حوزه محسوب می‌شوند زیرا واحدهای مسکونی در این اپلیکیشن‌ها واحدهای مسکونی به مزایده گذاشته می‌شود و موجب بدنامی مشاورین املاک می‌شود.

“تهران” دیگر قدرت افزایش قیمت مسکن را ندارد

بیگی نژاد در خصوص اینکه استان تهران دیگر قدرت افزایش قیمت را ندارد، تاکید کرد: سنگینی قیمت در تهران به حدی رسیده است که روز به روز جمعیت آمار مستأجران افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از مشاورین املاک کانترهای فروش ملک را تعطیل کردند زیرا قدرت خرید مسکن مردم کاهش پیدا کرده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا