بورس و بازارمجله خبری

قیمت مسکن چگونه به تعادل خواهد رسید؟

به گزارش ساختمان آنلاین:    حسین نوش‌آبادی درخصوص بحث ارائه تسهیلات و طرح جدید برای رونق بازار مسکن گفت: موضوع مسکن یکی از مسائل مهم و اثرگذار اقتصاد است. در حال حاضر، بخش مهمی از درآمد مردم صرف اجاره یا خرید خانه می‌شود که البته با شرایط کنونی اگر کسی در گذشته خانه‌دار نشده، اکنون بعید است بتواند خانه بخرد!

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مسکن در بخش اجاره و خرید به یک معضل تبدیل شده و به نظر می‌رسد، اگر به این منوال ادامه پیدا کند، به یک بحران اجتماعی تبدیل شود.

دولت باید بر روی بخش مسکن نظارت داشته باشد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، حوزه مسکن به مثابه ایران یله و رها نیست، به گونه‌ای که هیچ کس مسئولیت نظارت بر قیمت‌گذاری و کنترل آن را برعهده نگیرد، اظهار داشت: در حالی که این مهم برعهده وزارت مسکن یعنی دولت است اما به تنها چیزی که در این بخش توجه نمی‌شود، کنترل و نظارت است. من سوال اساسی دارم اینکه در نهایت باید چه نهادی این مسئولیت را برعهده بگیرد و پاسخگو باشد؟!

نوش‌آبادی با طرح این مسئله که اینکه مسکن متاثر از تورم و اقتصاد بیمار است را قبول داریم اما تا زمانی که قیمت‌ها در این بخش کنترل و مدیریت نشود، سایر مسائل نیز مدیریت نمی‌شود، تصریح کرد: اگر امروز بحث ازدواج جوانان را مطرح و آنها را به فرزندآوری تشویق می‌کنیم، باید در ابتدا مساله مسکن را حل کنیم، تا زمانی که مسکن حل نشود، هیچ کدام از این مسائل درست نمی‌شود.

وی با بیان اینکه من وضعیت را در حوزه مسکن خطرناک می بینم، خاطر نشان کرد: قیمت‌ها در بخش مسکن به صورت سرسام‌آور و توسط عده‌ای دلال به صورت جزیره‌ای مشخص می‌شود و اصولا مشخص نیست که مسکن در ایران از کدام مدل اقتصادی برای قیمت‌گذاری پیروی می‌کند. من به عنوان یک شهروند منهای مسئولیت اجتماعی و سیاسی‌ام به این مساله اهتمام دارم اگر به این موضوع خیلی زود دولت رسیدگی نکند به بحرانی بزرگ تبدیل می‌شود.

جمعیت تهران در حال انتقال به شهرهای اطراف است

نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی با ذکر مثالی ابراز داشت: در حال حاضر سرریز جمعیت تهران در حال انتقال به شهرهای اطراف می‌رود. فردی مسئولیت اداری در پایتخت دارد اما باید کیلومترها از شهر خارج شود تا برای خود با درآمدی که دارد یک سرپناه استیجاری تامین کند یا خانه بخرد. به طور کلی وضعیت نابهنجار است، تا زمانی که دولت نظارت خود را به طور دقیق اعمال نکند هیچ مشکلی حل نمی‌شود.

به گفته نوش‌آبادی، در گذشته هم طرح‌هایی اجرا شد اما به دلیل عدم نظارت دولت سبب افزایش قیمت‌ها و ایجاد دلالی‌های جدید شد. در کجای دنیا مدل قیمت‌گذاری مسکن به دست افراد و دلال‌ها انجام می‌شود. این درصدهای افزایش سالیانه و ماهیانه و حتی روزانه از کدام مدل اقتصادی در دنیا پیروی می‌کند. این مسئله باید توسط وزارت مسکن پاسخگویی شود.

لزوم دخالت مستقیم دولت برای کنترل بازار مسکن

وی با بیان اینکه ما هم در مجلس موظف هستیم و به این نتیجه رسیدیم که تنها راه و بهترین روش برای کنترل قیمت مسکن دخالت مستقیم دولت و حاکمیت است، عنوان کرد: همانطور که روی سایر کالاها مانند شیر، ماست، پنیر و کره نظارت می‌شود، روی قیمت مسکن نیز نظارت شود و هر کس از خواب بیدار می‌شود، قیمت تعیین نکند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مسکن را در ایران بخش خصوصی می‌سازد و دولت تسهیلات و زمین می‌دهد، یادآور شد: در هر شرایطی انبوه‌ساز به دنبال سود خود است، بنابراین دولت باید بر امکاناتی که برای حل مشکل مردم می‌دهد، برای بخش قیمت‌گذاری نیز نظارت دقیق و درستی داشته باشد.

نوش‌آبادی با تاکید بر اینکه سیاست اخیر دولت تحت عنوان نهضت ملی مسکن با پرداخت وام و زمین رایگان بسیار خوب و مطلوب است؛ به شرطی که به درستی اجرا و پیاده شود، بیان کرد: بانک‌ها تسهیلات مصوب را پرداخت و دولت نیز زمین‌ها را خیلی زود در اختیار مردم قرار دهد، قطعا طرح خوبی است اما دولت باید بعد از این مسائل روی بحث قیمت‌گذاری نیز ورود مستقیم داشته باشد. در واقع به جز دولت هیچ‌کس نباید حق قیمت‌گذاری مسکن را داشته باشد و این فقط با نظارت باید دولت انجام می‌شود.

صدای بورس

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا