دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

سهم هزینه مسکن در سبد خانوار شهری 65 درصد است/تشدید بحران مسکن به دلیل سوداگری

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری  ساختمان آنلاین ، علیرضا زاکانی شهردار تهران در دومین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها با محوریت بازآفرینی شهری و توسعه مسکن ملی با اشاره به اینکه در تنگنای ناگواری که در حوزه مسکن ایجاد شده است باید به دنبال راهکار باشیم خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در تهران 65 درصد از سبد معیشتی یک حقوق بگیر به مسکن اختصاص پیدا می کند تا برای خودش یک سرپناه تهیه کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در تهران 51 درصد از مردم اجاره نشین هستند و با توجه به سهم بالای مسکن در سبد هزینه های خانوار،به عنوان مدیریت شهری برای حل بحران مسکن دارای مسوولیت هستیم .

شهردار تهران بی توجهی به حل مشکل مسکن و عدم تامین حداقل ها در این زمینه را به عاملی تعبیر کرد که به گفته وی سبب بروز مشکلات خواهد شد و اذعان داشت: موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت در حال حاضر یکی از چالشهای ماست به طوری که از این منظر به مرحله بحرانی رسیده ایم و دغدغه بسیاری از خانوارها برای افزایش جمعیت مشکلات تامین مسکن است.

زاکانی با بیان اینکه نمی توانیم از زیر بار این مسوولیت بزرگ شانه خالی کنیم تصریح کرد: مسکن کلافی سردرگم نیست و با تدبیر قابل حل خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ما را موظف به مهیا کردن زمینه ساخت مسکن استطاعت پذیر کرده است خاطرنشان ساخت: در بخش ملکی، مسکن تبدیل به کالای سرمایه‌ای شده که افراد برای اینکه ما به ازای رشد تورم و کاهش ارزش پول، نقصانی در امکانات و اموالشان ایجاد نشود مسکن می‌خرند و با سوداگری در بازار مسکن زمینه ای فراهم می کنند که روز به روز شرایط مسکن بدتر شود.

شهردار تهران به وجود حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار خانه خالی در سطح شهر تهران که عمدتاً در مناطق بالای شهر تهران قرار دارند اشاره کرد و گفت: موضوع عدالت دستخوش یک بازیگری و بی تدبیری شده است و علاوه بر این سالیان سال است که قفل بر مسکن زده شده تا مانع این امکان شوند؛ موضوع بحث بنده سیاسی نیست بلکه نیاز اولیه انسان‌ها است.

زاکانی تاکید کرد: وقتی می‌بینیم رشد جمعیتی تهران ۴ درهم درصد بوده و اغلب افراد از دیگر شهرها آمدند، نتیجه می‌گیریم که باید زمین بازی را عوض کنیم و مسئولیت خود را بپذیریم؛ این ننگ است برای ما که ببینیم زوجی برای مسکن گردن کج کند، بنابراین باید بازی را عوض کنیم، چرا که مسکن بزرگترین مشکل مردم است و نمی‌توانیم از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: در این مسیر باید با ملاک و مبنا حرکت کنیم و ظرفیت‌های موجود را بسیج کنیم تا در مسیر تحقق این نیاز اولیه گام برداریم؛ از قبل قرارگاه مسکن راه اندازی شده تا بتواند سالیانه ۱۸۰ هزار واحد مسکن ایجاد کند؛ در همین ایام در ستاد تنظیم بازار یکی از موضوعات مسکن بود و چند روز پیش سران قوا تصمیمی گرفتند که به صورت خودکار قراردادهای اجاره تمدید شود.

وی گفت: در جلسه‌ای که درباره مسکن تشکیل شد اعلام کردیم که ظرفیت‌هایی در تهران در این بخش وجود دارد؛ مثلاً در کوتاه مدت می‌توانیم کمک کنیم تا مصوبه سران درست اجرا شود، همچنین با تسهیلات، پایه و مقدمه این افزایش ۲۵ درصدی برای اجاره نشینان را فراهم کنیم و تسهیلاتی برای ساخت ایجاد کنیم و با مشوق‌ها امکان افزایش ساخت را فراهم کنیم.

زاکانی اضافه کرد: در بافت فرسوده باید امکان افزایش سه طبقه به چهار طبقه را در ساخت بدهیم تا نوسازی برای مردم صرفه اقتصادی داشته باشد؛ همچنین شهرداری باید در اجاره داری در میان مدت وارد شود و اجاره داری حرفه‌ای را برای افراد فراهم کند و در بخش ملکی نیز اقداماتی انجام دهد؛ در بلند مدت نیز راهی که باید دنبال کنیم این است که نوسازی شهری را با یک الگوی جدید پیگیری کنیم، از جمله اینکه ۳۲۵ ایستگاه مترو در تهران داریم که ۱۴۳ ایستگاه آن در حال حاضر فعال است و اگر با محوریت این ایستگاه‌ها در کنار آنها بارگذاری و بلندمرتبه سازی کنیم، توسعه شهر بر مدار حمل ونقل عمومی را شاهد خواهیم بود؛ در واقع ۱۱ هزار و ۷۰۰ هکتار بارگذاری نوین صورت می‌گیرد که با این کار، نوسازی شهری، ایمنی و آسایش، هویت، معماری نوین و اعتبار ایجاد می‌شود؛ امروز متروی تهران ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که تأمین آن توسط دولت و شهرداری دشوار است اما شهر پر از گنج است که می‌تواند این شرایط را فراهم کند که اگر بر مدار درست حرکت کنیم می‌توانیم برای مردم آسایش و امنیت و افتخار خلق کنیم؛ امیدواریم گام‌های بلندی در جهت اصلاح و آبادانی شهرهای کشور برداریم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا