مجله خبریبورس و بازار

قیمت مسکن در کدام مناطق پایتخت کاهش بیشتری داشته است؟

اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مرکزی، از کاهش ۰.۴ درصدی میانگین قیمت مسکن تهران در آبان ماه حکایت دارد؛ اما این کاهش در برخی مناطق به مرز ۱۰ درصد رسیده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، آمارهای رسمی از تداوم کاهش تدریجی میانگین قیمت مسکن حکایت دارد؛ بر اساس اطلاعاتی که وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مرکزی منتشر کرده؛ میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی شهر تهران در آبان امسال، ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرده؛ در حالیکه تعداد معاملات با رشد حدود ۱۴.۸ درصدی مواجه بوده است.

چسبندگی قیمت در بازار مسکن، همچنان مانع جدی از تخلیه حباب قیمتی در این بازار است؛ اما آنگونه که اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد، باوجود ثبات نسبی میانگین قیمت مسکن تهران، برخی مناطق با ریزش قیمت مواجه شده اند.

البته بخشی از این مسئله ناشی از جنس متفاوت معاملات در ماه های مورد بررسی است؛ اما رکود سنگین بازار و ناگزیری فروشندگان پول لازم در کاهش داوطلبانه قیمت در قالب اعطای تخفیف های جذاب نیز در این ریزش قیمت ماهانه بی تأثیر نبوده است.

نمای بازار مسکن تهران در آبان ماه

در مهرماه، میانگین قیمت مسکن تهران در گزارش بانک مرکزی به ۷۶ میلیون تومان برای هر مترمربع زیربنا رسیده بود و در آبان ماه با کاهش ۰.۴ درصدی قیمت، این رقم به محدوده ۷۵ میلیون و ۷۵۵ میلیون تومان رسیده است.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده به نقل از بانک مرکزی، در آبان ماه، وضعیت معاملات بازار مسکن تهران تا حدودی بهبود پیدا کرده و مجموع معاملات ثبت شده در این ماه حدود ۱۴.۸ درصد رشد داشته است.

با این حساب، در آبان ماه حدود ۳۶۰۰ معامله خرید و فروش مسکونی در شهر تهران انجام شده است که هنوز ۵۵ درصد نسبت به آبان سال قبل و حدود ۷۵ درصد نسبت به وضعیت معمول این بازار در دوره های رونق کمتر است.

از نکات قابل توجه در گزارش وزارت راه و شهرسازی، رسیدن تورم نقطه‌به‌نقطه بازار مسکن تهران در آبان امسال به ۶۲.۲ درصد است که گرچه نسبت به همین اطلاع در ماه قبل ۱۲ واحد درصد کاهش می دهد اما همچنان نسبت به تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف کننده در مهرماه، ۲۳ واحد درصد بالاتر است.

روایت آمار از تحولات مسکن پایتخت

بررسی اطلاعات بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران در آبان ۱۴۰۲، بازیگر نقش اول این بازار در حوزه قیمت، منطقه یک تهران بوده که گران ترین منطقه شهر محسوب می شود و در مهرماه میانگین قیمت آن به مرز ۱۴۹ میلیون تومان برای هر مترمربع رسیده بود.

در آبان ماه، میانگین قیمت در این منطقه با ریزش ۹.۴ درصدی مواجه بوده و با ۱۴ میلیون تومان کاهش، به محدوده ۱۳۵ میلیون تومان رسیده است. در مقابل، بازیگر نقش اول بازار مسکن تهران در حوزه معاملات، منطقه ۶ تهران بوده که تعداد معاملات آن ۴۵.۲ درصد نسبت به مهرماه رشد کرده و به ۱۸۳ معامله رسیده است.

تحولات بازار مسکن در آبان ماه نسبت به مهرماه

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا