مجله خبریبورس و بازار

قیمت مسکن هنوز به دلار ۵۰ هزار تومانی نرسیده است

قیمت مسکن شدیدترین جهش چند دهه اخیر را تجربه کرده که منجر به رکود شدید شده است. اما آیا قیمت‌ها به روند صعودی خود ادامه می‌دهند؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از جهان صنعت نیوز، مراکز رسمی از انتشار قیمت مسکن در چند ماه پایانی سال خودداری کردند. موضوعی که منجر شده تا نتوان در خصوص روند قیمت ها به طور قطع اظهار نظر کرد. برخی از کارشناسان و فعالان از افزایش شدید قیمت در ماه‌های پایانی سال سخن می‌گویند. در نقطه مقابل نیز برخی معتقدند که نوسانات قیمت دلار منجر به رکود شدید بازار مسکن شده و قیمت ها نهایت درحد تورم کلی افزایش پیدا کرده است.

فعالان بازار مسکن و کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند متغیرهای سیاسی و اقتصادی از اردیبهشت‌ماه سمت و سوی قیمت و بازار املاک را مشخص می‌کند. بنابراین از هم‌اکنون رفتن به پیشواز پیش‌بینی و تحلیل بازار مسکن کمی سخت و دشوار است.

وضعیت کنونی بازار مسکن

برخی مشاورین املاک سطح شهر می‌گویند از حالا نمی‌توان در خصوص رشد قیمت مسکن در بهار و تابستان اظهار نظر کرد. هنوز مردم در تعطیلات به‌سر می‌برند. اگر هم متقاضی خرید و فروش مسکن وجود داشته باشد باید گفت که هنوز قیمت‌ها به قول املاکی‌ها در نیامده است.

یکی از مشاوران املاک در محدوده میدان ولیعصر تهران می‌گوید: برخی مشاوران املاک هنوز در تعطیلات نوروزی به‌سر می‌برند. همچنین تعداد بنگاه‌های املاک فعال در سطح شهر بسیار اندک است و هنوز قیمت‌ها تعیین نشده است. اگر بخواهیم با قاطعیت در مورد میزان افزایش قیمت‌ها صحبت کنیم، باید بگوییم که قیمت مسکن به اندازه تورم عمومی رشد خواهد کرد و کاهشی در کار نیست.

این مشاور املاک ادامه داد: بازار مسکن در فروردین‌ماه سال‌هاست که کساد است. این موضوع مربوط به امسال یا پارسال نمی‌شود.

همچنین رشد نرخ ارز در اواخر سال گذشته باعث شد تا قیمت نهاده‌های ساختمانی به شکل باورنکردنی رشد کند. وقتی انبوه‌سازان و سازندگان مسکن با این شرایط مواجه شدند قطعا تاثیر زیادی بر قیمت تمام‌شده و قیمت نهایی مسکن گذاشت. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تورم عمومی در سال جاری به چه میزان خواهد بود.

این مشاور املاک معتقد است که اگر مسکن به اندازه تورم رشد کند می‌تواند خوشحال‌کننده باشد. هر چند معتقد هستیم مسکن به اندازه سایر کالاها رشد قیمت نداشته است.

قیمت مسکن هنوز خود را به دلار ۵۰هزار تومانی نرسانده است

برخی از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که سهم بالای مسکن در سبد خانوار است که باعث این تضور می شود که مسکن نسبت به سایر کالاها رشد بیشتری داشته و بسیار گران شده است.

حسن محتشم عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران ‌گفت: کاهش تولید مسکن به یک‌سوم باعث شده تقاضا از عرضه مسکن به شکل قابل توجهی پیشی بگیرد. بنابراین باید اذعان کرد که هنوز مسکن رشد قیمت نداشته است.

او با اشاره به پیش‌بینی تورم ۴۰ درصدی تاکید ‌کرد: باید پذیرفت که مسکن هنوز خود را به قیمت دلار ۵۰ هزار تومان نرسانده است.

باید تصور بر این شود که چون خرید یک واحد مسکونی در سبد هزینه خانوار بسیار بالا و سنگین است این موضوع جلب توجه می‌کند. در حالی که وقتی با سایر کالاها مقایسه می‌شود می‌بینیم که سایر کالاها بیشتر از مسکن گران شده‌اند و چون خُرد و روزمره هستند چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

رکود مطلق در بازار معاملات

داوود بیگی‌نژاد نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز با اشاره به اینکه رشد قیمت مسکن هنوز به اندازه تورم افزایش نداشته ‌گفت: مسکن در ایران نه یک کالای مصرفی بلکه یک کالای سرمایه‌ای است. مدت طولانی است که تلاش می‌کنیم بازار مسکن را در ایران همانند سایر کشورها یک بازار مصرفی معرفی کنیم. در صورتی که در باور مردم ایران این قسمت از بازار نه تنها مصرفی نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

او ‌افزود: یکی از بازارهای جا مانده از تورم، مسکن است. این به هیچ وجه جای خوشحالی برای مشاوران املاک و سازنده‌ها ندارد. چون واقعیت نکته منفی این موضوع این است که به رغم اینکه بازار مسکن از رشد قیمت جا مانده است. مردم می‌دانند این بازار که می‌خواهد شروع به حرکت کند در سال‌های قبل مردم خواهان خرید می‌شدند و علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بودند اما امروز مردم مشاهده‌گر هستند، چرا که قیمت‌ها به قدری افزایش یافته و قدرت خرید کاهش دارد که مردم توانایی خرید ندارند.

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه متاسفانه با این اتفاقات اقتصادی رخ داده و با توجه به انباشت تقاضا، در حال حاضر بازار مسکن در رکود تورمی به سر می‌برد تاکید دارد که بازار مسکن همین الان هم قفل شده است، یعنی اینکه نه خریدار می‌خرد و نه فروشنده می‌فروشد.

گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهند که فروشندگان و مالکان هنوز در ورود به بازار مسکن تردید دارند. با این وجود فعالان بازار مسکن می‌گویند قیمت مسکن در اغلب نقاط شهر تهران در فروردین نسبت به اسفند تغییری نداشته است.

3.3/5 - (13 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا