بورس و بازارمجله خبری

حبس «قیمت مسکن» در بانک مرکزی؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  روال همیشگی بانک مرکزی در سال‌های اخیر این بوده که گزارش‌های ماهانه نبض قیمت و معاملات مسکن در پایتخت را در هفته اول هر ماه منتشر و آخرین تغییرات در حجم معاملات و نیز میانگین قیمت مسکن در خرید و فروش‌های ثبت‌شده را طی ماهی که گذشت، در قالب این گزارش رسمی اعلام می‌‌کند. با وجود اینکه به‌طور معمول گزارش مربوط به هر ماه (به جز ماه نیمه‌‌تعطیل فروردین) در هفته اول ماه بعد منتشر می‌‌شود، اما تا روز گذشته همچنان اطلاعات مربوط به مردادماه بازار مسکن انتشار عمومی پیدا نکرد.

حبس اطلاعات قیمتی بازار مسکن به منزله از کار انداختن حسگرهایی است که معامله‌‌گران برای ورود به بازار مسکن به آن احتیاج دارند. تاخیر در انتشار و اعلام نبض معاملات و قیمت مسکن سبب می‌‌شود دماسنج بازار نقل و انتقالات ملکی عملا از کار بیفتد و در ماه جاری هم که تقریبا نیمی از فرصت معامله سپری‌ شده، اما هنوز اطلاعات رسمی از میانگین قیمت مسکن منتشر نشده، متقاضیان خرید و فروش خانه ناگزیر هستند برای اتخاذ تصمیم مناسب و تشخیص اینکه چه اقدامی درست است، صبوری کنند؛ صبری که وقتی طولانی می‌‌شود، عملا مخل جریان طبیعی معاملات خواهد بود و می‌‌تواند به لغو خرید و فروش‌های احتمالی بینجامد.

تاخیر در انتشار آمار و اطلاعات قیمتی از بازار مسکن توسط بانک مرکزی صرفا در ماه جاری رخ نداده و در مرداد ماه نیز همچون شهریور، مرکز آمار ایران در ارائه گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن پایتخت از این نهاد پیشی گرفت. با این حال از آنجا که مرکز آمار ایران به تازگی تغییرات قیمت و حجم معاملات مسکن را به‌صورت ماهانه منتشر می‌‌کند، بخشی از اطلاعات بازار مسکن از طریق این مرجع رسمی در اختیار عمومی قرار گرفته است، اما آنچه برای تحلیل دقیق از روندهای بازار مسکن مورد نیاز است نظیر تغییرات منطقه‌‌ای قیمت و حجم معاملات و نیز حجم فروش آپارتمان‌‌های متعلق به گروه‌های سنی مختلف در این گزارش صرفا بر اساس «میانگین وزنی قیمت» محاسبه و اعلام شده است. محاسبه میانگین وزنی قیمت مسکن توسط مرکز آمار از سال گذشته رایج شده و در آن با استفاده از روش‌های آماری، پارامتر سن بنا به نوعی از قیمت نهایی ملک حذف شده تا اثر این متغیر بر میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی که در هر ماه معامله می‌‌شود، خنثی شود. از آنجا که این نوع محاسبه قیمت مسکن قدمت زیادی ندارد و آرشیو کاملی از آن نیست، برای مقایسه روندهای طی‌شده در بازار مسکن در میان و بلندمدت نمی‌‌تواند کارآیی داشته باشد و به همین‌‌خاطر تحلیلگران و بسیاری از فعالان بازار مسکن با وجود انتشار گزارش مرکز آمار، منتظر گزارش بانک مرکزی می‌‌مانند و از این منظر اهمیت انتشار عمومی گزارش‌های بخش مسکن توسط این نهاد دوچندان است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا