بورس و بازارمجله خبری

شاخص قیمت مسکن در خردادماه

به گزارش ساختمان آنلاین: شاخص قیمت مسکن در گزارش مرکز آمار با حذف «اثر یکسری از متغیرهای ملکی بر محاسبه میانگین قیمت واحدهای مسکونی در معاملات ماهانه» به دست می‌‌آید. یکی از متغیرها، سن بنای واحدهای مسکونی فروش رفته است که با توجه به سطح بالای قیمت واحدهای مسکونی نوساز نسبت به آپارتمان‌‌های چندسال ساخت، تغییر حجم فروش این واحدها بر افزایش یا کاهش سطح قیمت میانگین تاثیر می‌‌گذارد.

شاخص قیمت مسکن اما مستقل از این نوع متغیرها در گزارش مرکز آمار سنجش می‌شود. طبق گزارش جدید این مرکز، شاخص قیمت مسکن در ماه خرداد امسال ۷ درصد نسبت به ماه قبل از آن افزایش پیدا کرد. این در حالی است که میانگین قیمت واحدهای مسکونی در همین فاصله زمانی رشد ۵/ ۸ درصد را تجربه کرد. به این ترتیب مشخص است که نرخ رشد ماهانه شاخص قیمت مسکن بیش از یک واحد درصد، کمتر از نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در خرداد امسال بوده است. نکته مهم در گزارش شاخص قیمت مسکن، میزان رشد شاخص در عصر جهش است.

میانگین قیمت مسکن در فاصله سال ۹۶ تا پایان خرداد ۱۴۰۱ تقریبا ۹ برابر شده است. اما شاخص قیمت مسکن در این فاصله ۸برابر شده است. به این ترتیب، از آنجا که تغییرات شاخص، اطلاعات کامل‌‌تری درباره تغییرات قیمت مسکن ارائه می‌کند، این نرخ رشد می‌تواند اوضاع چهار سال گذشته را بهتر تصویر کند.

شاخص هدانیک

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا