بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

پیش‌بینی تغییر قیمت سیمان تا پایان اردیبهشت

به گزارش ساختمان آنلاین:  عبدالرضا شیخان با بیان اینکه طبق بخشنامه اخیر منتشره، هزینه های حمل و نقل جاده ای 35 درصد افزایش یافته، گفت: با توجه به اینکه سایر هزینه های تولید هم از قبل افزایش یافته اما قیمت سیمان ثابت مانده بود، انتظار می رود قیمت این محصول تا پایان اردیبهشت نسبت به افزایش هزینه های تولید و افزایش هزینه های سوخت، انرژی و حمل و نقل تعدیل شود.

وی افزود: صنعت سیمان با تمام ظرفیت در حال تولید است. عدم ثبات تامین سوخت در سال گذشته باعث شد توزیع این صنعت به 63 تن برسد. از طرفی بازار هم کشش زیادی برای عرضه نداشت و تقریبا تناسب بین عرضه و تقاضا برقرار شد اما اگر سال جاری دولت با سیاست های قبلی با صنعت سیمان برخورد کند، امکان انجام تعهدات جدیدی که در نهضت ملی بر عهده گذاشته خواهد شد، وجود ندارد.

این فعال صنعت سیمان ادامه داد: از 63 تن سیمانی که سال قبل توزیع شد، بازار 58 تن را جذب کرد اما سال جاری انتظار می رفت با افزایش تقاضا به واسطه اجرای طرح نهضت ملی، کفه تقاضا سنگین تر شود. تاکنون خبری از اجرای این طرح نرسیده و به همین دلیل پیش بینی می شود توزیع سیمان طی سال به 65 تن برسد.

شیخان درباره آسیب های که به واسطه قطع گاز و انرژی به صنعت سیمان تحمیل شد، تصریح کرد: با قطع برق و گاز شرکت های سیمانی سال قبل التهاباتی در بازار مشاهده شد درحالی که می توان با برنامه ریزی، سوخت این گروه را قطع نکرد و از این آسیب ها جلوگیری کرد. حتی برای کاهش تداخلات و جلوگیری افزایش ناشی از حمل سوخت از طرف نیروگاه ها درخواست شده سوخت دوم مخازن را بدهند اما همچنان این کار هم انجام نشده است. تامین سوخت و جلوگیری از قطع برق صنعت جزو موضوعاتی هستند که می توان با برنامه ریزی آنها را حل کرد.

وی درباره میزان نیاز بازار به سیمان توضیح داد: باوجودی که تصور می شد، اجرای طرح نهضت ملی مسکن باعث افزایش نیاز به سیمان و فروش آن شود اما این طرح هنوز تا مرحله اجرایی شدن فاصله زیادی دارد. به همین دلیل انتظار افزایش تقاضا محقق نخواهد شد و به همین واسطه سال جاری 65 میلیون تن سیمان توزیع شود. اگر محدودیت سوخت و قطع برق باشد نمی توان نیاز بازارچه با طرح ملی و بدون آن را پاسخ داد. بنابراین همه باید دست به دست هم دهند تا با تامین سوخت پایدار، مانعی در برابر افزایش قیمت ها ایجاد شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا