دیدگاهراه و شهرسازیفن آوری های ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

معضل فرونشست زمین در جنوب و غرب تهران نگران کننده است

دکتر ناصر کرمی ،اقلیم شناس ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با ساختمان آنلاین تاکید کرد:.مهمترین مشکل ناشی از فرونشست زمین ، تبدیل یک مکان بارور و قابل زیست به یک مکان غیربارور است.چرا که بافت خاک فشرده تر می شود و خاک نمی تواند رطوبت به خود جذب کند و همین امر سبب می شود که زمین به نوعی تبدیل به بیابان می شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین فرونشست ها سکونتگاه های انسانی را پر خطر می کند و تاسیساتی مثل جاده ،راه آهن و خطوط انتقال نیرو را با مشکل مواجه کنند تصریح کرد: قطعا معضل فرونشست در جنوب و غرب تهران یک پدیده بسیار نگران کننده است چون پای زندگی میلیونها انسان در میان است و این پدیده می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند و این مناطق را در برابر خطراتی نظیر زلزله آسیب پذیرتر کند.

استاد دانشگاه برگن نروژ ادامه داد: همچنین این معضل ،سازه های انسانی را با خطر روبه رومی کند و سبب تشدید مشکلات سکونت گاه ها می شود و ازاین جهت می توان گفت که فرونشست یکی ازب حران های زیست محیطی تهران تلقی  می شود.

وی همچنین درباره دلایل ایجاد فرونشست نیز اظهارداشت: فرونشست زمین عموما به نحوه استفاده از منابع آب خصوصا منابع آب زیرزمینی مرتبط است.

کرمی درباره راهکار جلوگیری از فرونشست زمین گفت: باید در مناطقی که هنوز آب بی رویه برداشت نشده و اوضاع بحرانی نیست،دست کم از اضافه برداشت آب های زیرزمینی جلوگیری شود و برداشت از آب های زیرزمینی منطبق با میزان تغذیه و شارژ سالیانه  اراضی باشد.

وی گفت: به عنوان مثال اگر در برخی از مناطق ،اراضی سالی 50 میلیون متر مکعب آب های زیرزمینی جذب می کنند ،همین قدر باید برداشت شود تا این میزان ثابت بماند..

کرمی با تاکید بر اینکه در بعضی از مناطق میزان برداشت آب های زیرزمینی سیصد درصد است اظهارداشت: با توجه به اینکه تهران شهری زلزله خیز است،بی توجهی به مشکل فرونشست زمین سبب می شود تا در صورت بروز زلزله احتمالی، بحران های جبران ناپذیری ایجاد شود.

وی درباره نقش شهرداری تهران برای مدیریت معضل فرونشست گفت:مشکل اصلی این است که مدیریت چشم انداز در اختیار شهرداری نیست اما مشکلات ناشی از فرونشست بر روی دوش شهر می افتد.

کرمی ادامه داد: به عنوان مثال ممانعت از حفر چاه های ناپایدار ،غیرمجاز و برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی در حیطه وظایف و تکالیف قانونی شهرداری نیست اما تبعات ناشی از فرونشست بر روی دوش شهرداری می افتد.

وی تاکید کرد: مدیریت معضل فرونشست باید به صورت یک مشکل یکپارچه دیده شود و مساله را یک نهاد بالاتری حل کند اما شهرداری باید مطالبه گرباشد و یقه دولت را بگیرد و از دولت بخواهد به تکالیف قانونی خود در این زمینه عمل کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا