مجله خبریراه و شهرسازی

فرونشست سالانه حدود ۵۰ سانتی‌متری در کشور

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، عیسی بزرگ‌زاده امروز در نشستی خبری با اشاره به وضعیت آبخوان‌های کشور اظهار کرد: ۷۰ درصد از دشت‌های کشور ۹۰ درصد چاه‌های کشور را در بر گرفته است که اکنون در وضعیت بحرانی و ممنوعه بحرانی قرار دارد.

وی گفت: از ۶۰۹ دشت کشور، ۳۵۹ محدوده از کل محدوده‌های کشور شامل گزارش فرونشست از سوی سازمان زمین شناسی شده است. ۲۵۰ محدوده که ۶۷ هزار چاه دارد و ۱۶ درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته است ولی حدود ۸۸ محدوده بین صفر تا پنج سانتی‌متر فرونشست داشته است.

سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: این محدوده دارای ۷۵ هزار چاه است و میزان برداشت آب آن نیز ۱۸ درصد بوده است.  ۱۷۹ محدوده نیز که دارای ۱۵۴ هزار چاه کشاورزی است، با پنج تا ۱۰ سانتی‌متر فرونشست روبرو بوده است.

رشد هشت درصدی ورودی مخازن سدهای کشور

بزرگ‌زاده با تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ آذر ماه اظهار کرد: ورودی‌ سدهای کشور از ۳.۳۸ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۴.۰۹ میلیارد مترمکعب افزایش یافته که نشان از رشد ۸ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

وی درباره خروجی سدهای کشور نیز گفت: خروجی سدهای کشور از ۴.۸۸ میلیارد مترمکعب در سال آبی گذشته به حجم ۵.۹۵ میلیارد مترمکعب رسیده است که نشانگر رشد ۲۲ درصدی میزان تأمین مصارف از محل سدها نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی صنعت آب موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ ۲۵ آذر ماه با ۴۰ درصد پرشدگی، معادل ۱۹.۸۴ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: این میزان در سال گذشته ۱۸.۰۵ میلیارد مترمکعب بوده که نشانگر ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته است.

بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: بارش‌های پاییز هنوز نمی‌تواند شاخص ترسالی یا خشکسالی باشد و ما بیشترین بارش‌ها را در زمستان تا بهار شاهد هستیم.

وی با اشاره به وضعیت برخی سدهای کشور اضافه کرد: مجموعه ۱۳ سد دریاچه ارومیه دارای ۲۳ درصد پرشدگی است. ولی زاینده‌رود نسبت به سال قبل وضعیت بهتری دارد؛ چرا که در سال گذشته وزارت نیرو برنامه‌ریزی دقیقی در حوضه زاینده‌رود در خصوص منابع و مصارف ترتیب داد و به همین دلیل امسال شاهد وضعیت بهتری در این حوضه هستیم و دارای ۸۷ درصد پرشدگی است.

سخنگوی صنعت آب گفت: در خراسان رضوی وضعیت همچنان خوب نیست و سد دوستی پنج درصد پرشدگی دارد و نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش داشته است. بر همین مبنا شهر مشهد و استان خراسان رضوی یکی از نقاط هدف اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب است و به صورت هفتگی وضعیت منابع آب شهر مشهد پایش می‌شود.

بزرگ‌زاده هرمزگان را از دیگر حوضه‌های مورد تمرکز در اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب و مقابله با خشکسالی اعلام کرد و بیان داشت: سیستان و بلوچستان نیز یکی از نقاط ویژه است و در اجرای پروژه‌ آب‌شیرین‌کن برای این استان، به شرط تأمین مالی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های مورد نیاز از دو هفته دیگر وارد ایران می‌شود.

مسدود شدن ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در سراسر کشور به منظور مدیریت منابع و مصارف آب اظهار کرد: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی تاکنون ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز مسلوب‌المنفعه شده است. همچنین ۱۴۰ هزار پروانه چاه کشاورزی براساس سند ملی آب اصلاح یا تعدیل شده است.

به گفته سخنگوی صنعت آب این پایش توسط بیش از ۸۰۰ گروه حفاظت و نظارت در سراسر کشور انجام شده است که به طور دائم در حال بازدید از چاه‌های کشاورزی هستند.

بزرگ‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: با رصد و پایش ۲۲۰ هزار کنتور فهام، برداشت غیرمجاز در چاه‌های مجوزدار کشاورزی ۷ میلیارد مترمکعب کاهش خواهد داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا