مجله خبریراه و شهرسازی

تهران سالانه ۲۰ سانتی متر فرونشست دارد

رییس سازمان نقشه برداری با بیان اینکه شاهد فرونشست زمین در نوار جنوبی تهران هستیم گفت: پهنه فرونشست در حال نزدیک شدن به مناطق شهری است و مناطقی در استان کرمان وضعیت خطرناک‌تری نسبت به تهران دارد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، علی جاویدانه رییس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به کاربردهای نقشه برداری در زندگی مردم گفت: امروزه در برنامه های کاربردی مردم از نقشه استفاده می‌کنند و در حوزه های کلان نیز در حوزه هایی مانند آمایش از اطلاعات مکانی استفاده می‌شود. براساس این اهمیت سازمان نقشه برداری از هفتاد سال پیش در زیر مجموعه سازمان برنامه تشکیل شد.

وی ادامه داد: در 40 سال پس از انقلاب، حوزه نقشه برداری به سمت خودکفایی حرکت کرده است. امروز در سطح نرم افزار به خودکفایی رسیدیم و قابلیت استفاده از مدل سازی ها وجود دارد. سال 1401 برای سازمان ویژه بود چرا که برای اولین بار به عنوان سازمان برتر شناخته شد. سازمان طی سال های مختلف شاهد نگاه تخصصی در مدیریت خود نبوده است. یکی از نقش های ویژه سازمان در خصوص اطلاعات مکانی است. ما صرفا تولید نقشه نمی‌کنیم بلکه باید نقش حاکمیتی و تنظیم گری خود را نشان دهیم.

یکی از مهم ترین ابزارهای شورای عالی نقشه برداری کشور است. از ابتدا که سازمان تشکیل شد، تشکیل شورا نیز برای هماهنگی در حوزه نقشه برداری ایجاد شد. دستگاه های مختلف برای انجام کار خود نیاز به اطلاعات مکانی دارد و این موضوع نیازمند هماهنگی است. متاسفانه در سال های اخیر این هماهنگی وجود نداشت و سبب آسیب و هدر رفت منابع شده بود. با توجه به این موضوع این شورا در پاییز امسال شکل گرفت. در جلسه پاییز مصوبات مختلفی به تصویب رسید. از جمله این موارد آسیب شناسی اطلاعات مکانی طرح حد نگار بود. در این جلسه 9 مصوبه اخذ شد.

رییس سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: یکی دیگر از ابزارهایی که در راستای نقش تنظیم‌گری سازمان وجود دارد، تدوین استانداردها و دستورالعمل فنی است. دو دستورالعمل که شامل نقشه‌برداری هوایی توسط پهپاد و دستورالعمل پایش سازه های حساس بود ابلاغ شد. سازمان از طریق سازمان استاندارد با نهاد بین‌المللی استاندارد همکاری دارد. برخی از دستورالعمل های تهیه شده دستورالعمل هایی است که شاید اولین بار است که به این شکل در دنیا در حال تدوین است که نمونه آن دستورالعمل مربوط به جذر و مد است.

وی افزود: سومین ابزار سازمان نقشه برداری نظارت و کنترل فنی است. براساس قانون احکام توسعه کشور، نظارت بر اطلاعات مکانی بر عهده سازمان نقشه‌برداری است. اولین قدم تدوین دستورالعمل ها است و در مرحله بعد نظارت است. بحث های نقشه‌برداری و آبنگاری از جمله حوزه هایی است که کار نظارت آن انجام می‌شود. در حال حاضر 400 مورد قرارداد نظارتی وجود دارد.

سازمان در طی سال ها گرایش های مختلفی داشته است. در یک سال گذشته مکاتباتی با سازمان فضایی داشتیم تا بتوانیم از تصاویر ماهواره خیام استفاده کنیم. قرار شد تا تصاویر این ماهواره اخذ شود و امکان سنجی استفاده از آنها را داشته باشیم. در حوزه نقشه برداری هوایی، کار نقشه برداری

از 1400 شهر کشور 350 شهر فاقد نقشه هستند و تلاش شد با استفاده از ظرفیت پهپادها تهیه نقشه انجام شود. در حال قراردادهایی منعقد شده و قرار است کار نقشه برداری 160 شهر در حال انجام است. نقشه ها در طرح هایی مانند کاداستر کاربرد دارد. استانهای آذربایجان شرقی و غربی از جمله استانهای درگیر هستند و امیدوار هستیم تا پایان سال آینده شهری که بدون نقشه داشته باشد نداشته باشیم. پس از این مرحله به دنبال بروز رسانی نقشه های شهری خواهیم بود.

فرونشست 20 سانتی متری تهران در هر سال

جاویدانه با بیان اینکه بحث فرونشست از جمله مواردی است که از سوی سازمان پیگیری می‌شود، گفت: اولین تحقیق آماری این موضوع مربوط به دهه هشتاد و پژوهش ترازیابی بود. اولین زنگ خطر ها از آن زمان به صدا درآمد. شبکه های مبنایی توسط سازمان توسعه داده شده بود و از آنالیز این مشاهدات بحث فرونشست در حال پیگیری است. نقشه جامع فرونشست همراه با میزان فرونشست

بیش از 20 شهر در مناطق نزدیک به فرونشست هستند

نکته در ایران این است که حدود 15 تا 16 درصد فرونشستها در ایران بیش از 20 سانت در سال است و از این جهت شرایط نگران کننده است.

فرونشست در تهران خطرناک است و نزدیک به 20 سانت در سال است اما در ایران موارد دیگری وجود دارد که نرخ خطرناک‌تری دارند. مانند برخی مناطق کرمان که نرخ 40 سانتی متر فرونشست در سال را دارند. فرونشست یک پدیده طبیعی است و مناطق جنوب غرب تهران درگیر آن هستند. از این جهت که علت آن برداشت آب زیر زمینی است معمولا این اتفاق در مناطق کشاورزی رخ می‌دهد اما در حال حاضر شاهد نزدیک شدن مناطق فرونشست به مناطق شهری هستیم.

بعضاً مشاهده می‌شود که نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده اما الزام این موضوع مثبت نیست. با توجه به جایگاه تخصصی سازمان نقشه برداری تعیین پهنه ها و نرخ فرونشست بر عهده سازمان است که حاصل اطلاعات راداری و سایر اطلاعات مبنایی است. در نتیجه اطلاعات خارج از این چارچوب چندان قابل استناد نیست. برای مکان ساخت و سازها از جهت پهنه فرونشست قرار است تا از سازمان نقشه برداری استعلام شود. بر این اساس برخی موارد که برای ساخت و ساز در نظر گرفته شد توسط وزارت راه و شهرسازی حذف شد. همین مسئله نقش اطلاعات مکانی را نشان می‌دهد. فرض کنید که 10 هزار واحد مسکونی در زمینی ساخته شود که در پهنه فرونشست قرار دارد. این مثال مشخصا مربوط به استان یزد است.

وی تاکید کرد: ایستگاه های دائم جی پی اس در کشور و پس از زلزله بم ایجاد شد. این کار برای تعیین موقعیت آنی دقیق انجام شد. شبکه دیگری نیز توسط سازمان املاک انجام شد. پس از پیگیری ها امسال اتصال دو سامانه با یکدیگر در یک توافق نامه خورد توجه قرار گرفت که به عنوان اتصال سامانه هدی و شمیم شناخته می‌شود. براساس تعامل بخشنامه ای برای شهرداریها داشتیم تا در حوزه جانمایی سامانه ها کمک کنیم.

جزییات اقدامات انجام شده برای نقشه‌برداری دریایی/ درآمد نیم میلیون دلاری از فروش چارت های دریایی خلیج فارس

یکی از حوزه های نقشه برداری، نقشه برداری دریایی است. از جمله کاربرد آن در موارد ایمنی است. از دهه 60 اقدامات این حوزه آغاز شد. قدیمی ترین شبکه جذر و مدی کشور، شبکه پایش سازمان نقشه برداری است که 21 ایستگاه در سواحل شمالی و جنوبی وجود دارد. سه ایستگاه جدید ایجاد شد که دو مورد در نواحی مکران بوده است. در بندر ترکمن نیز با توجه به عقب روی دریای خرز ایستگاه جدیدی مستقر شد. اطلاعات مربوط به جذر و مد آنالیز می‌شود و امکان پیش‌بینی دارد.

رییس سازمان نقشه برداری تاکید کرد: سازمان نقشه برداری یک کشتی در اختیار دارد که از بهمن ماه مجدد به آب افتاده و به زودی عملیاتی می‌شود. دو شناور دیگر نیز به زودی عملیاتی خواهند شد. از 2015 به قبل نقشه های آبی خلیج فارس مربوط به کشورهایی نظیر انگلیس بود. با توجه به ظرفیت امروز تمام ای ان سی هایی که در خلیج فارس به فروش می‌رسد داخلی است. این مسئله از نظر اعمال حاکمیت و درآمد پایدار ارزی نیم میلیون دلاری دارای اهمیت است.

ایجاد پنجره واحد زمین و اطلس سرمایه گذاری با استفاده از اطلاعات مکانی تجمیع شده

وی با اشاره به اینکه سازمان های نقشه برداری در دنیا در حال حرکت به سمت تحلیل داده های مکانی هستند، گفت: با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از چالش‌ها جمع آوری داده بر طرف شده و سازمان ها به سراغ تحلیل داده رفته‌اند. یکی از ابزارهای اصلی از این حوزه شرایط اخذ داده است که زمان و هزینه زیادی دارد. اطلاعات در دستگاه های مختلف وجود دارد و در تلاش هستیم تا یک پنجره واحد ایجاد کنیم. پس از یک دهه می‌توان گفت که امسال این موضوع تا حد زیادی به نتیجه رسیده است. در گاه پرتال لازم ایجاد شده است. امروز شاهد هستیم که در استان زنجان پنجره واحد زمین و اطلس سرمایه‌گذاری شکل گرفته است. این پنجره واحد صدور مجوزهای مربوط به زمین را تسریع خواهد کرد.

تعیین معیار همکاری دستگاه ها به عنوان یک شاخص عملکردی

جاویدانه اظهار کرد: در حوزه ساختار دیوان سالارانه کشور شاهد بودیم که رییس سازمان برنامه بودجه ابلاغ کرد تا همه نهادهای کشور همکاری لازم را به سازمان نقشه برداری داشته باشند. ضمن اینکه میزان مشارکت دستگاه ها به طور مستقیم در عملکرد دستگاه ها از سوی سازمان اداری و استخدامی لحاظ خواهد شد.

جایگزینی اطلس های الکترونیک در آینده نزدیک

وی در خصوص اطلس ها گفت: 21 اطلس مختلف در کشور تهیه شده است. دو اطلس طی سال اخیر ایجاد شد که شامل اطلس ملی آب و تاریخ نگارش انگلیسی ایجاد شده است. نکته ای که در مورد اطلس ها وجود دارد این است که براساس روال عادی به صورت کاغذی تدوین می‌شدند. برای آنکه مشکل تاخیر در ارائه اطلاعات را حل کنیم بحث اطلس های الکترونیک را پیگیری کردیم و قرار است تا همه آنها از طریق یک درگاه در اختیار کاربران قرار بگیرد.

ارائه اطلاعات به 30 هزار کاربرد در حدود یکسال

رییس سازمان نقشه برداری با اشاره به اینکه داده‌های موجود در سازمان در دعاوی حقوقی نیز کاربرد دارد، گفت: برای این منظور ارائه اطلاعات به کاربران در دستور کار قرار گرفته است. این فرآیند غیر حضوری شده است و از ظرفیت دفاتر پیشخوان استفاده می‌کنیم. تلاش شده تا دسترسی به اطلاعات سازمان را برای عموم کاربران تسهیل کنیم. از ابتدای سال حدود 30 هزار درخواست داشتیم که پاسخ داده شده است.

نیاز اصلی سازمان نقشه‌برداری برای نوسازی و توسعه شبکه ایستگاه‌های موقعیت آنی

وی تاکید کرد: در حوزه زلزله از پس از زلزله بم شاهد توسعه ایستگاه‌ها پایش بودیم. این ایستگاه ها کمک می‌کند تا حرکت گسل ها به صورت عدد و رقم مدل سازی شود. پایش حرکات پوسته زمین کمکی است که سازمان نقشه برداری می‌تواند در حوزه زلزله داشته باشد. در این زمینه با شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران همکاری داریم. گزارش های فریم ملی هر سال یا دو گزارش در سال ارائه می‌شود. حدود 25 ایستگاه در تهران داریم و نوسازی این ایستگاه ها در دستور کار قرار دارد. سال گذشته توانستیم تا 12 ایستگاه را در کل کشور بروزرسانی کنیم. این بروزرسانی یکی از نیازهای اصلی ما است.

اقداماتی جهت جلوگیری از فرونشست در حال انجام است

پایش حفر چاه ها مربوط به سازمان نقشه‌برداری نیست. اما براساس برآوردهای انجام شده همبستگی مستقیم بین چاه‌های آب و فرونشست وجود دارد. در حال حاضر نوار جنوبی تهران تحت تاثیر فرونشست قرار گرفته و پهنه فرونشست به مناطق شهری نفوذ کرده است. به واسطه اعلام خطرهایی که انجام شده اقداماتی در حال انجام است و ممکن است در کاهش نرخ فرونشست داشته باشد. البته پایش آن نیاز به یک بازه ده ساله دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا