مجله خبریبورس و بازار

فروش متری مسکن، راه گریز از سقوط ارزش پول ملی

کارشناسان معتقدند طرح فروش متری مسکن شاید منجر به خانه دار شدن متقاضیان نشود اما مانع از کاهش ارزش نقدینگی و هدایت سرمایه به سمت ساخت مسکن می شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از بازار، گرانی قیمت مسکن در سال گذشته دولت را برآن داشت تا برای حفظ سرمایه خُرد و هدایت نقدینگی به تولید مسکن، طرح فروش متری مسکن را ارائه کند. پروژه ای که به زعم برخی کارشناسان اگرچه منجر به خانه دار شدن متقاضاین نمی شود اما در حفظ ارزش سرمایه های کوچک بسیار کمک کننده است.

متخصصان و مسئولان هر دو در این نکته اشتراک نظر دارند که این طرح به کنترل تورم، جذب نقدینگی در جامعه و رشد تولید مسکن کمک می کند. با اینحال کارشناسان نسبت به نحوه اجرای این طرح و عرضه سهام به صورت شفاف در بازار بورس هم تاکید دارند.

فروش متری مسکن در بورس باشد

یک کارشناس بازار مسکن در این باره می گوید: فروش متری مسکن از طریق سازوکار بورس اقدام بسیاری مثبتی است زیرا تمام افراد درگیر با املاک و مستغلات را منتفع می سازد.

جعفر اعتمادی با بیان اینکه در طرح فروش متری مسکن خریداران و انبوه سازان هردو منتفع می شود، می افزاید: در حال حاضر با توجه به افزایش قابل توجه قیمت مسکن، آن دسته از افرادی که سرمایه ای کمتر از یک میلیارد تومان داشته باشند، از رشد تورم و ملک عقب می مانند.

وی ادامه می دهد: فروش متری مسکن در بازار بورس کمک می کند تا افراد با نقدینگی اندک هم امکان سرمایه گذاری در حوزه مسکن را داشته باشند.

سرمایه گذاری در مسکن جاذبه دارد

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن با بیان اینکه بازار مسکن در کشور همواره جذاب بوده می گوید: همیشه در این بازار خرید و فروش به صرفه بوده زیرا متناسب با افزایش یا کاهش قیمت پول ملی، مسکن همواره توانسته به روز باشد.

سیدمحمد مرتضوی می افزاید: املاک و مستغلات معمولا در گذر زمان، با توجه به تورم بروز رسانی می شود به همین خاطر همواره برای سرمایه گذارای جذابیت دارد.

او معتقد است: ابزاری مانند فروش متری مسکن برای خریدارانی که تصمیم به افزایش سرمایه دارند، بسیار مناسب است ضمن اینکه قدرت خرید متقاضایان با توجه به گرانی قیمت مسکن، حفظ می شود.

وی با بیان اینکه متقاضیان در دو حالت مختلف با حضور در این بازار از خرید متری مسکن بهره مند خواهند شد، می افزاید: در حالت اول خرید متری مسکن محدود به یکبار است به عبارتی در زمان هایی که قیمت سهام ارزشگذاری می شود امکان خروج خریدار وجود دارد.

مرتضوی اضافه می کند: در حالت دوم متقاضی به تدریج با افزایش سهم و متراژ خریداری شده به توانایی خرید یک واحد مسکونی می رسد که این شرایط بهتری است چراکه ضمن تامین اهداف خریدار، در سیاست های تنظیم بازار دولت نقش بهتر و موثرتری را بازی می کند و تولید مسکن هم به دست مصرف کننده واقعی می رسد.

هدایت سرمایه خُرد

دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن از دیگر موافقان این طرح است و در این رابطه می گوید: برخی سرمایه های خُرد در این بخش هزینه می شود و به مرور امکان خانه دار شدن متقاضیان از این طریق وجود دارد.

رامین گوران معتقد است: خرید متری مسکن از سوی متقاضیان منجر به نزدیک شدن توان مالی دهک های کم درآمد به تورم مسکن می شود و به این ترتیب آنها زودتر خانه دار می شوند.

وی با بیان اینکه فروش متری مسکن در کاهش تورم کاذب موثر است، می افزاید: این طرح باید با پشتوانه قوی باشند و برای پروژه تعریف درستی شوند تا بتواند پاسخگوی نیاز مصرف کنندگان واقعی باشد.

این فعال اقتصادی به شفافیت عرضه سهام در بورس تاکید می کند و می گوید: هرچه عرضه سهام در فروش مسکن متری شفاف تر باشد خروجی مناسبتری برای مردم خواهد داشت.

اما طرح فروش متری مسکن مانند سایر ایده های دولت با مخالفان و موافقانی همراه است. برخی اگرچه این طرح را کمک به هدایت نقدینگی به تولید مسکن و حفظ ارزش پول ملی سرمایه گذاران می دانند اما معتقدند امکان خانه دار شدن از این طریق برای بسیاری از دهک ها به واسطه نقدینگی اندک میسر نیست.

خرید متری مسکن مسیری به بیراهه

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان این نکته که خانه دار شدن متقاضیان از طریق خرید متری مسکن مسیری به بیراهه است، می افزاید: به ازای خرید هر متر، فرد صاحب ملک می شود نه صاحب مسکن.

فرشید پورحاجت مزیت این طرح را تزریق سرمایه های خُرد و کوچک به بازار مسکن می داند و اضافه می کند: به این ترتیب بخشی از نقدینگی ها به سمت تولید مسکن می رود.

مشکلات حقوقی پدید می آید

یکی دیگر از اعضای کانون سراسری انبوه سازان مسکن با بیان اینکه این طرح در عمده بازار ایران قابل اجرا نیست، می گوید: خرید متری افراد مختلف از یک مسکن در آینده مشکلات حقوقی پدید می آورد.

کسری امیری راد، می افزاید: برخی از شرکت های سرمایه گذاری بزرگ در حوزه ساخت و ساز می توانند هر میزان متراژ خریداری شده را به پروژه بعدی ببرند اما این طرح زیاد موثر نیست.

وی ادامه می دهد: معمولا اجرای چنین طرح هایی برای شرکت های بزرگ معنی پیدا می کند بنابراین هرچند این طرح موثر است اما نه آنگونه که دولت تبلیغ آن را می کند.

ایده و نظرات همواره در ابتدا با مواضع مختلفی روبه رو هستند که بالطبع طرح فروش ملی مسکن هم از آن مستثنی نیست اما آنچه که مهم به نظر می رسد اینکه دولت با مشورت بخش خصوصی معایب این طرح را شناسایی کند و سپس آن را اجرا کند تا دست کم حجم سراریز شده نقدینگی از بازار دلار و طلا کاهش یابد و منجر به تحولی در بازار مسکن شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا