مجله خبریبورس و بازار

پایان جولان مشاوران املاک غیرمجاز در بازار مسکن تهران

مشاوران املاک غیرمجاز یکی از علت‌های سوداگری و افزایش قیمت مسکن معرفی می‌شوند که دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی این بنگاه‌های مسکن غیرمجاز اقدام کرد که تعدادی از این‌ها پلمب شدند و تاکنون این اقدام به نتایج بسیار قابل قبولی در این بخش رسیده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، ساماندهی بازار مسکن چه در حوزه تولید و چه عرضه به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم بوده است و به همین منظور در کنار تولید و ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، طرح برخورد با دلالان و سوداگران در این حوزه نیز به صورت جدی به خصوص از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

در این بین مشاوران املاک غیرمجاز به عنوان یکی از سوداگران اصلی بازار مسکن شناخته می‌شوند که در سال‌های گذشته شاهد رشد قارچ‌گونه آنها به خصوص در کلان‌شهر مانند تهران بودیم.

کسب سود به عنوان یکی از دلایل اصلی رشد فزاینده و غیر قابل باور این بنگاه‌ها در بازار مسکن تهران بوده که با دست‌اندازی در بخش مسکن چه در خرید و فروش و چه رهن و اجاره سبب شدند تا این حوزه به صورت جدی دچار نابسامانی‌های زیادی شود.

دولت نیز با هدف برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز به خصوص از ابتدای امسال تاکنون در تهران اقدامات جدی انجام داده که مجموع اقدامات صورت گرفته نه‌تنها سبب پایان یافتن جولان این مشاوران غیرمجاز در تهران شد؛ بلکه تا حدود زیادی آرامش و ثبات نیز به این بازار برگشته است.

طبق آمار ارایه شده حدود ۱۱ هزار مشاور املاک در سطح تهران فعال است که در سه ماهه نخست امسال، ۹ هزار و ۵۰۰ بازرسی از مشاوران املاک در تهران صورت گرفته که موجب شناسایی یک هزار و ۲۰۵ بنگاه املاک غیرمجاز شد، همچنین از این تعداد تاکنون ۸۰۵ مشاور املاک غیرمجاز پلمب و ۸۵ میلیارد تومان نیز از آنها جریمه دریافت شده است.

اخطار به ۲ هزار و ۱۰۰ بنگاه از دیگر اقدامات با هدف ساماندهی بازار مسکن در تهران در سه ماهه نخست امسال بوده است.

داشتن مجوز فعالیت صنفی، نصب نرخ‌نامه در معرض دید مشتریان، اخذ درست و قانونی حق کمیسیون املاک و اعطای کد رهگیری بدون دریافت وجه به متقاضیان، از مواردی است که در بازرسی‌های املاک مورد توجه و تدقیق گشت‌های بازرسی قرار می‌گیرد.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌های گذشته به دلیل نبود نظارت در بازار مسکن، این بنگاه‌ها به صورت قارچ‌گونه رشد کرده و در سایه بی‌تفاوتی دولت قبل و خلاهای قانونی شاهد دست‌اندازی‌های بی‌سابقه آنها در این بازار بودیم.

اما امروز اقدامات دولت سیزدهم و برخوردهای جدی صورت گرفته در این بخش موجب شده تا نه‌تنها شاهد برچیده شدن بساط آنها از بازار مسکن باشیم، بلکه آرامش نسبی نیز به این بازار برگشته است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا