مجله خبریبورس و بازارمجلس و ارگان ها

درخواست وزارت راه برای توقف فعالیت سکوهای فروش املاک متخلف

وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار اعمال مصوبات پنج‌گانه جهت ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار برخط فروش املاک را خواستار شد و تاکید کرد، پس از تاریخ یکم مرداد 1402 در صورت عدم اعمال ضوابط پنج‌گانه، این سکوها مجاز به انتشار آگهی مسکن نباشند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از فارس، ساماندهی و مدیریت سکوهای برخط انتشار آگهی املاک مسکونی در دستورکار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است. در این راستا پس از جلسه دفتر معاون اول رئیس جمهوری در خصوص اجرای بند 3 تصمیمات جلسه نظارت بر ساماندهی بازار مسکن، جهت مدیریت سکوهای انتشار برخط آگهی‌های املاک مسکونی، وزارت راه و شهرسازی در نامه‌ای به وزارت صمت خواستار اجرای پنج مصوبه به منظور بهبود شرایط درج آگهی در سکوها شد.

 سکوهای برخط فروش املاک شامل نرم افزارهایی نظیر، کلید، دیوار، شیپور و … است که امکان ثبت اینترنتی آگهی فروش املاک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بر اساس این نامه، وزارت راه و شهرسازی خواستار احراز هویت اشخاص ثبت‌کننده آگهی در سکوها توسط سامانه دولت الکترونیک شده است. همچنین این وزارتخانه درخواست کرده است آن دسته از واحدهای مسکونی ثبت شده در سامانه املاک کشور در سکوهای برخط به صورت متمایز (تیک آبی) نمایش داده شود. علاوه بر این صرفا مشاوران املاک دارای مجوز نسبت به ثبت آگهی در سکوهای مذکور اقدام کنند.

در این نامه آمده است؛ در خصوص پیش فروش واحدهای مسکونی در دست ساخت، صرفا آن دسته از واحدهایی امکان ثبت در سکوهای انتشار برخط آگهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند که حسب قانون پیش فروش ساختمان، مالکان آنها مجوز لازم از وزارت راه و شهرسازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخذ نموده و این مجوز در زمان ثبت آگهی بارگذاری شود.

بر اساس جزئیات درخواست وزارت راه و شهرسازی، در سکوهای انتشار آگهی از ثبت و انتشار آگهی فروش امتیاز واحدهای طرح‌های حمایتی مسکن از جمله طرح نهضت ملی مسکن و واحدهای مسکن مهر نیمه‌تمام بدون قرارداد اختصاص واحد مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی جلوگیری شود.

این نامه که توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تهیه شده، خواستار اجرای موارد پنج‌گانه تا تاریخ یکم مرداد 1402 بوده و در غیر این صورت بخش مسکن تا زمان اعمال ضوابط ابلاغی، از سکوها حذف شود.

*55 درصد آگهی سکوهای فروش برخط بر اساس اطلاعات غلط است

در این راستا فرهاد صادقی، کارشناس مسکن گفت: نتایج یک بررسی نشان می‌دهد بستر فروش برخط به جولانگاه‌ دلالان مسکن بدل شده و 55 درصد از آگهی‌های ثبت شده در سکوهای برخط بر اساس اطلاعات غلط است.

 راهکار ساماندهی سکوهای فروش برخط به عقیده کارشناسان اتصال این سکو به بانک‌های اطلاعاتی و حاکمیتی است و اساسا نباید امکان ثبت ملک بدون وجود خارجی منتفی شود و همچنین صاحب‌خانه قادر به آگهی مسکن خود باشد.

همچنین راهکار حذف مسکن از آگهی سکوها راهکار صحیحی نبوده و می‌تواند در بلندمت نتایج نامطلوبی از جمله کاهش شفافیت بازار مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا