مجله خبریبورس و بازار

عرضه مسکن در بورس کالا چه مزایایی دارد؟

یک کارشناس اقتصادی در چهارمحال و بختیاری گفت: در تمامی نقاط دنیا افراد خودرو یا مسکن را برای استفاده از آنها خریداری می کنند اما در کشور ما اشخاص اقدام به خرید خودرو و مسکن می کنند تا به این طریق سرمایه خود را ذخیره کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، بهمن قدمی ‌دمابی در خصوص معایب و مزایای فروش خودرو و مسکن به صورت متری در بورس کالا، اظهار کرد: در کشور بنا بر دلایلی کالاهای مصرفی ماهیت خود را از دست داده و به صورت سرمایه درآمده اند یعنی در تمامی نقاط دنیا افراد خودرو یا مسکن را برای استفاده از آنها خریداری می کنند اما در کشور ما اشخاص اقدام به خرید خودرو و مسکن می کنند تا به این طریق سرمایه خود را ذخیره کنند یعنی در واقع فرد یک خودرو را خریداری می کند تا آن‌ را به قیمت بالاتر بفروشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: زمانی که کالاهای مصرفی مانند خودرو، مسکن و… ماهیت خود را از حالت مصرفی به سرمایه ای تغییر دهند لازم است در حوزه اقتصادی با حساسیت بیشتری به این کالاها توجه شود، برای مثال برای اینکه بتوانیم بازار خودرو را مدیریت کنیم باید به برخی مولفه ها توجه داشته باشیم یعنی صرفا درنظر داشتن فرآیند عرضه و تقاضا، بازار، سلیقه افراد و… اثرگذار نیست.

وی ادامه داد: با تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایه ای نمی توان تنها براساس نیاز بازار و تقاضای افراد عمل کرد و لازم است فضایی فراهم شود تا افراد برای سرمایه گذاری به سایر بازارها ورود پیدا کنند اما چون اقتصاد این زیرساخت و توانایی را ندارد که در سایر حوزه ها مانند بازار بورس سرمایه های خرد و کلان افراد را جذب کند در نهایت سرمایه افراد وارد بازارهای کاذب خواهد شد.

قدمی عنوان کرد: درحال حاضر قانونگذار سعی کرده خودرو را از حالت کالای سرمایه ای خارج کرده و آن را در اختیار مصرف کننده نهایی و واقعی قرار دهد که برای این منظور بازار بورس کالا فراهم و خودرو وارد این بازار شده است تا افراد از این طریق خودرو مورد نیاز خود را خریداری کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه موضوع عرضه خودرو در بازار بورس کالا از سال ۱۳۹۶ مطرح شد اما به تازگی وارد مرحله اجرایی شده است، اضافه کرد: اگر روند عرضه خودرو در این بازار ادامه داشته باشد می تواند برخی مزایا را به همراه داشته باشد اما اگر این روند تداوم نداشته باشد حتی می تواند شوک های گسترده ای به بازار وارد کند.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز در یک بازه زمانی فروش سکه در بازار بورس کالا صورت گرفت اما این اقدام در یک بازه زمانی قطع شد که این نوسان و شوک های عرضه در بورس کالا منجر شد قیمت سکه و طلا افزایش پیدا کند بنابراین اگر روند عرضه خودرو در بازار بورس کالا ادامه نداشته باشد شوک هایی به بازار می شود و در نتیجه شاهد رشد قیمت خودرو خواهیم بود که این موضوع نیز تنها موجب زیان رسیدن به مصرف کنندگان واقعی است.

قدمی یادآور شد: در مقابل اگر خودرو به صورت مستمر و پیاپی در بازار بورس کالا عرضه شود تقاضای کاذب در این بازار از بین می رود منظور از تقاضای کاذب نیز افرادی هستند که تنها برای سرمایه گذاری و کسب سود اقدام به خرید خودرو می کنند، دومین مزیت تداوم این شیوه این است که نقدینگی موجود در بازار به صورت هدفمند هدایت می شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رانت های موجود در بازار خودرو، بیان کرد: برای مثال یک خودرو در قیمت کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان است اما در بازار با قیمتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد و از این تفاوت قیمت خودرو در بازار و کارخانه سودهای زیادی به دست برخی افراد می رسد اما بازار سرمایه موجب می شود افراد واسطه و در نتیجه رانت های موجود در این بازار از بین بروند.

وی افزود: با توجه به این موضوع که در هنگام عرضه خودرو در بورس کالا خودروسازان امکان رصد لحظه ای بازار را دارند و می توانند از تقاضا و نیاز مصرف کنندگان اطلاع کسب کنند در نتیجه تولید خود را بر اساس این فرآیند تنظیم می کند.

قدمی ادامه داد: امروزه یکی از موضوعاتی که اقتصاد ایران با آن درگیر است قیمت گذاری دستوری است و این تعیین قیمت موجب می شود طرفین متضرر شوند برای مثال زمانی که قیمت خودرو توسط شورای رقابت مشخص می شود خودروسازان دچار زیان می شوند از طرف دیگر نیز مصرف کنندگان قادر به تامین نیاز خود نخواهند بود اما یکی دیگر از مزیت های فروش خودرو در بازار بورس کالا این است که این بازار از قیمت های دستوری خارج می شود و قیمت خودرو براساس فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قانونمند شدن معاملات از دیگر مزایای عرضه خودرو در بازار بورس کالا محسوب می شود، عنوان کرد: زمانی که یک خودرو در بورس کالا عرضه می شود خریدار و فروشنده کاملا مشخص هستند و دولت نیز می تواند بر این فرآیند رصد داشته باشد و رانت هایی که در این بازار وجود دارند را به حداقل برساند همچنین می تواند برای دریافت مالیات اقدام کند اما دستیابی به تمامی مزایای ذکر شده مشروط بر این است که عرضه خودرو در بازار بورس کالا تداوم داشته باشد.

وی درخصوص فروش متری مسکن در بازار بورس کالا، گفت: اصلی ترین مزیت این موضوع این است که نقدینگی های خرد در جامعه جذب و هدایت می شوند همچنین افراد می توانند با سرمایه های اندک خود یک پس انداز داشته و از تورم در امان باشند.

قدمی اضافه کرد: برای مثال ممکن است فردی قصد خرید آپارتمان دارد اما سرمایه لازم را در اختیار ندارد اگر این فرد وارد بورس کالا شود می تواند در ابتدا یک متر از مسکن را خریداری کند در بازه زمانی بعدی اقدام به خرید پنج متر مسکن کند و به همین صورت پول خود را در مقابل تورم ایمن می کند و در یک بازه زمانی مناسب به صورت واقعی در فضای عینی اقدام به خرید یک آپارتمان کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بنابراین اصلی ترین مزیت فروش متری مسکن در بورس کالا همین جذب نقدینگی های خرد افراد به اقتصاد است همچنین از طرف دیگر انبوه سازان می توانند اقدام به جمع آوری این سرمایه و تولید مسکن کند، افراد نیز سرمایه خود را ایمن کرده و قدرت خرید در بلندمدت را حفظ می کنند.

وی خاطرنشان کرد: سه مزیت اساسی و مهم برای فروش مسکن در بورس کالا به صورت متری مطرح شد اما دستیابی به مزایای این طرح نیز نیازمند تداوم در اجرا همچنین اعمال قانون دقیق، شفاف و واضح است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا