راه و شهرسازیمجله خبری

بی‌توجهی نظام مهندسی و شهرداری‌ها به قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار

به گزارش ساختمان آنلاین:   محمد آیینی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات نوسازی مسکن در بافت فرسوده به 600 میلیون تومان اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند 150 میلیون تومان از وام خود را بدون سود بانکی دریافت کنند.

وی ادامه داد: مالکان مسکن، می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بازآفرینی شهری ایران و با وارد کردن کدپستی منزل مسکونی خود از واقع شدن آن در بافت فرسوده استعلام بگیرند و برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده تا سقف 600 میلیون تومان اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دریافت وام نوسازی بافت فرسوده نیازی به هیچ‌گونه سپرده‌گذاری بانکی ندارد، علاوه بر این مالکان می‌توانند از امتیازات دیگری مانند انشعابات رایگان آب، برق و گاز استفاده کنند، همچنین شهرداری برای مجوزهای ساخت‌وساز این دسته از مالکان تخفیف‌های ویژه قائل شده است.

آئینی با یادآوری اینکه در زمان حاضر تسهیلات بافت فرسوده در تهران 450 میلیون تومان است، توضیح داد: مبلغ وام در کلان‌شهرها 400 میلیون تومان و در مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان و در باقی شهرها 300 میلیون تومان است.

وی گفت: مبلغ نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(ع)، حرم شاهچراغ(ع) و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تا سقف 600 میلیون تومان رسیده است که 150 میلیون تومان از وام کلیه متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.

آئینی شرط پرداخت وام نوسازی تا سقف 600 میلیون تومان در بافت فرسوده چهار شهر و در محدوده حرم‌ها را دریافت پروانه ساخت و مجوزهای لازم اعلام کرد و افزود: این دسته از متقاضیان همچنین باید 10 درصد از نوسازی را نیز انجام داده باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزییات دریافت تسهیلات بافت فرسوده توضیح داد: تمام مالکان و انبوه‌سازانی که در محدوده بافت فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی اقدام به ساخت‌و‌ساز کرده‌اند و مالکانی که پلاک آنها در بافت هدف قرار دارد و پروانه ساخت‌وساز را دریافت کرده‌اند و پروژه آنها حداقل 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، می‌توانند با دو روش برای دریافت تسهیلات بافت فرسوده اقدام کنند.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های دریافت وام نوسازی مسکن بافت فرسوده، این است که افراد به پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و سامانه ثبت‌نام مسکن حمایتی مراجعه کنند و با انتخاب گزینه بافت فرسوده ثبت‌نام خود را انجام دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: روش دیگر این است که افراد به‌صورت مستقیم به سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران و نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند و آنجا فرآیند ثبت‌نام دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده را پشت‌سر بگذارند.

آیینی همچنین گفت: مجموعه تسهیلاتی که متقاضیان می‌توانند دریافت کنند، شامل چند مورد است؛ نخست آنکه، افراد می‌توانند با معرفی شرکت بازآفرینی شهری به صندوق کارآفرینی امید وام ودیعه برای اسکان موقت دریافت کنند. مبلغ وام ودیعه در زمان حاضر 60 میلیون تومان برای تهرانی‌ها و 45 میلیون تومان برای ساکنان سایر شهرهاست. نرخ سود وام ودیعه این دسته از افراد 4 درصد قرض‌الحسنه است و بازپرداخت وام ودیعه 36ماهه در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: وام نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران 450 میلیون تومان و با نرخ سود 12 درصد، در سایر کلان‌شهرها 400 میلیون تومان با نرخ سود 11 درصد و سایر شهرها 350 میلیون تومان با نرخ 10 درصد است که در تمام این موارد 150 میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین گفت: با تفاهمی که با صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر و بانک مسکن داشتیم سقف تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در چهار کلان‌شهر تهران، مشهد، شیراز و قم به 600 میلیون تومان رسیده است و 150 میلیون تومان از وام با سود صفر درصد پرداخت می‌شود.

آیینی ادامه داد: علاوه بر این در تهران 150 میلیون تومان دیگر از این تسهیلات و در سه شهر دیگر قم، شیراز و مشهد 200 میلیون تومان با سود 9 درصد است و اگر متقاضیان زیر پوشش نهادهای حمایتی باشند سود این بخش از تسهیلات 4 درصد است.

به‌گفته وی، باقیمانده مبلغ وام برای سایر متقاضیان سود 18 درصد دارد و در مجموع اینکه سود وام برای مالک زیر پوشش نهادهای حمایتی 9.1 درصد است و برای افراد غیرمشمول یا سازندگان 11 درصد محاسبه می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا