اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بررسی تبعات سقوط تاریخی عرضه مسکن

به گزارش پایگاه خبری ساختمان آنلاین بررسی ها حاکی آن است که کاهش عرضه مسکن در بهار سال جاری طی دو دهه گذشته تقریبا بی سابقه بوده است.

پیامدهای ناگوار اجتماعی کاهش عرضه مسکن

ناظران بر این باورند که عوامل مختلفی سبب این اتفاق در بازار مسکن شده اند و آنها هشدار می دهند که بی توجهی به این مساله نه تنها باعث خواهد شد که بسیاری از خانوارها برای همیشه فرصت خانه دار شدن را از دست دهند بلکه این مساله با تبعات اجتماعی جبران ناپذیری همراه خواهد بود که تمامی این موارد بیانگر آن است که باید به صورت ضرب العجل برای حل این مشکل راهکارهای در نظر گرفته شود.

در این بین دولت امیدوار است از طریق ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تا پایان دولت سیزدهم، بحران مسکن را کنترل کند و میلیونها نفر را صاحب خانه کند و در نتیجه عرضه میلیونی مسکن در قالب این سیاست،بخش عمده ای از عقب ماندگی های تاریخی عرضه مسکن جبران شود.

دلخوشی به پروژه ای با معضلات پیچیده پیش بینی ناپذیر

اما با توجه به معضلات عدیده ای که در طرح نهضت ملی مسکن در فاز اجرایی پیش آمده است،کارشناسان تاکید دارند که دولت دلخوش به پروژه ای شده است که مشکلات آن را پیش بینی نکرده است و همین مساله باعث می شود که مرحله به مرحله معضلات و چالشهای غیرمنتظره ای در مسیر اجرای آن ایجاد شود که قوانین بالادستی به هیچ وجه ضامن محکمی برای حل آنها نخواهند بود.

در این زمینه محمد عابدینی از فعالان حوزه ساخت وساز در گفتگو با ساختمان آنلاین تاکید کرد: متاسفانه عوامل مختلفی که بارها از سوی بخش خصوصی عنوان شده و بازگو کردن آنها حکم تکرار مکررات دارد ،سبب شده است که بازاز مسکن از لحاظ تولید مسکن در محاق رکود بی سابقه ای برود که به نظر می رسد که هیچ عنصر بیرونی در شرایط فعلی قادر نخواهد بود که تلنگری به این بخش وارد کند.

ریشه های سقوط تاریخی عرضه مسکن

وی تصریح کرد: افزایش دستمزد نیروهای کار،افزایش قیمت مصالح ساختمانی نظیر سیمان، بتن، شن و ماسه و..،رشد بی سابقه عوارض صدور پروانه ساختمانی ،مشکلات پیچیده مراحل اداری اخذ عوارض،استفاده از روشهای دستی و سنتی در فرآیند اجرا ،تشدید خواب سرمایه تحت تاثیر رکود معاملات مسکن ناشی از کاهش قدرت مالی خریداران ،افزایش بی سابقه قیمت زمین ،کوچ انبوه سازان و شرکتهای برتر ساختمانی به کشورهای همسایه و.. از جمله شاخص ترین دلایل رکود در عرضه مسکن بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته ،حمایتهای دولتی از انبوه سازان در قالب ارایه زمین،تزریق تسهیلات کم بهره و.. سبب شده است که مشکل مسکن در بسیاری از این کشورها حل شود توضیح داد: این در حالی است که چنین سازوکاری در کشور ما پیش بینی نشده است و کماکان روشهای دستی و سنتی در نظام ساخت وساز ما حاکم است و همین مساله سبب شده است که امکان عرضه مسکن در قالب انبوه و به روش صنعتی سازی وجود نداشته باشد.

اما در عین حال میثم خداوردی از دیگر فعالان حوزه ساخت وساز نیز به خبرنگار ساختمان آنلاین نیز با بر شمردن مشکلات طرح مسکن ملی تاکید کرد: عدم همکاری بانکها در ارایه تسهیلات مورد نیاز،سرپیچی دستگاه ها برای واگذاری اراضی تحت تملک خود ، ناتوانی متقاضیان در تزریق سهم آورده،عدم تمایل انبوه سازان برای مشارکت در این طرح به دلیل قیمت گذاری دستوری و..از جمله شاخص ترین مشکلات این طرح است و بنابراین فعلا نمی توان به آن امیدوار بود.

ابهام در سکونت پذیربودن واحدهای مسکن ملی

وی معتقد است : حتی در خوش بینانه ترین حالت اگر چرخ نهضت ملی مسکن به حرکت در بیاید و دولت بخشی از وعده های خود در این زمینه را عملیاتی کند،در نهایت با توجه به ابهام در جانمایی این واحدها و عدم امکان پیش بینی درباره سکونت پذیر بودن واحدهای این طرح باعث می شود که تاثیر گذاری مسکن ملی بر بازار در هاله ای از ابهام باشد.

خداوردی با یادآوری اینکه در زمان اجرای طرح مسکن مهر دولت مغرورانه تصور می کرد که سوپرمن وار قادر خواهد شد که به صورت ریشه ای مشکل مسکن را حل کند گفت: با وجود اینکه این طرح به بزرگترین پروژه عمرانی کشور طی هشت سال مبدل شود و تمام توان اجرایی و تسهیلات بانکی با مداخله مستقیم ریاست جمهوری به این طرح اختصاص یافت،اما عملا اثرگذاری مسکن مهر به نقش یک تسکین دهند در بازار تنزل پیدا کرد و طی پانزده سال در نهایت دو میلیون واحد مسکونی ساخته شد.

وی اذعان داشت: با توجه به این تجارب،نمی توان انتظار داشت که طرح نهضت ملی مسکن قادر باشد بازار بحرانی مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

رونق اقتصادی ،راهکار برون رفت از بن بست عرضه مسکن

این فعال حوزه ساخت وساز در واکنش به این موضوع که در نهایت چه راهکاری برای حل بحران مسکن و افزایش عرضه وجود دارد خاطرنشان ساخت: قطعا شاه کلید حل این مشکل در رونق اقتصادی وثبات سیاسی نهفته است و در فاز بعدی تقویت قدرت مالی خریداران و همچنین عرضه مسکن در قالب انبوه سازی با اتکاء به فناوری های جدید ساختمانی می تواند در رونق بازار مسکن نقش موثری داشته باشد.

لیلا درخشان

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا