صنایع ساختمانیمجله خبری

رنجش صنعت ساختمان از نبود بازار یکپارچه

به گزارش ساختمان آنلاین: بهرنگ دیلقمانی در ادامه گفت: تمامی بخش‌های صنعت ساختمان سازی اعم از منابع انسانی، بازار مسکن و مصالح و تجهیزات بصورت مجزا از هم و بدون آمار و سیاست گذاری مشخص و بدون اطلاع از نیازها و بازارهای هدف به فعالیت خود در بستر سنتی ادامه می دهند.

وی با اشاره به بهره مندی بازارهای جهانی از سامانه‌های آنلاین صنعت ساختمان سازی، افزود: امروز ایجاد بازار متشکل و یکپارچه بصورت کاملا آنلاین با حضور تمامی خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان بدون محدودیت زمانی و مکانی یکی از نیازهای اساسی صنعت ساختمان سازی است که می‌تواند در تجارت برون مرزی این صنعت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی‌های نوینی همچون سامانه، سایت و اپلیکشن در افزایش سرعت، دقت و کیفیت ارائه خدمات ضروری است، ادامه داد: در این میان صنعت ساختمان بخاطر گستردگی، بالا بودن حجم مبادلات و تراکنش ها، پیچیدگی های فنی و حقوقی حاکم در تمامی بخش های آن، نگاه سنتی دست اندرکاران و عدم اعتماد به خدمات الکترونیکی و آنلاین از این قافله عقب مانده است.

این چهره برتر صنعت ساختمان سازی در سال ۱۳۹۸ با تاکید بر اینکه سنتی بودن خدمات و خرید و فروش در این بازار هزینه بسیارزیادی را به صاحبان آن تحمیل کرده است، بیان کرد: بهره مند نشدن از تکنولوژی در ارائه خدمات صنعت ساختمان سازی زمینه را برای کلاه برداری‌های متعدد نیز هموار می‌کند.

وی ادامه داد: متاسفانه دست اندرکاران فعال در حوزه ساختمان سازی هیچگونه آشنایی از مسایل حقوقی و فنی در تمامی مراحل اعم از نحوه پیش پرداخت، صحت فاکتور، تنظیم مبایعه نامه، قوانین خرید و فروش و غیره ندارند که این امر باعث افزایش تخلفات و افزایش ریسک معاملات در تمامی مراحل شده و خسارت های جزئی و کلی را برای طرفین تحمیل می‌کند.

وی افزود: در روش‌های فعلی ساعت ها وقت، هزینه و انرژی جهت تامین منابع انسانی توانمند، مصالح مناسب جهت اجرا و بازاریابی و خرید و فروش صرف می شود و همیشه نگرانی و دغدغه در خصوص انتخاب مناسب از نظر کیفیت، تنوع، قیمت و عدم سو استفاده وجود دارد.

دیلمقانی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ نوع انتخاب در مراحل مختلف از شروع تا پایان فرآیند ساخت و ساز وجود دارد، گفت: در حالت سنتی می‌بایست برای هر انتخاب حداقل ۲ روز زمان صرف شود و این یعنی برای کل پروژه حدود ۸۰۰ روز یا ۱۹ هزار و ۲۰۰ ساعت فقط باید صرف انتخاب ها شود.

وی ادامه داد: در همین ۴۰۰ نوع انتخاب، حداقل ۴۰۰ واسطه نیز در تامین مصالح ساختمانی وجود خواهند داشت که اگر در هر انتخاب متوسط ۲ میلیون تومان صرف هزینه واسطه گری شود در یک پروژه متوسط حدود ۸۰۰ میلیون تومان پول صرف واسطه گری خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیران صنعت ساختمان سازی باید به سمت تحلیل و آینده نگری پیش بروند، اظهار داشت: متاسفانه مدیران این حوزه از نیاز صنعت ساختمان در آینده اطلاع آنچنانی ندارد چون به دنبال آماری در این خصوص که بر اساس آن تحلیل و سیاست گذاری کنند، نیستند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با اشاره به شکاف عمیق تکنولوژی در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته، بیان کرد: در صنعت ساختمان این شکاف وسیع تر و گسترده تر هست؛ ما حتی در معرفی و ارائه مصالح نوین و خدمات نوین هم دچار مشکل هستیم و نتوانستیم بین تکنولوژی، اقتصاد و جذب سرمایه ارتباط مستقیمی برقرار کنیم.

این دکترای مهندسی عمران حمایت از پلتفرم‌های صنعت ساختمان سازی را ضروری دانست و گفت: هر پلتفرمی که باعث تسریع در خدمات، کاهش هزینه‌ها و سبب ایجاد یک فضای رقابتی برای کاربران را ایجاد کند تحول در این صنعت خواهد بود.

امروزه استفاده از پلتفرم‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف به یک اصل در صنعت بازاریابی تبدیل شده است.

ایرنا

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا