بورس و بازارمجله خبری

صاحب خانه شدن آرزویی دست‌نیافتنی می‌شود؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، این روزها پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری با چالش‌های متعددی از جمله افزایش قیمت زمین، مشکلات تامین زیرساخت در حوزه آب، برق و گاز، تعلل برخی پیمانکاران، عدم واریز وجه توسط برخی متقاضیان و مشکل تامین زمین مواجه شده‌اند که هر کدام از این مشکلات به تنهایی می‌تواند یک پروژه را به تعطیلی بکشاند.

بسیاری از متقاضیان اکنون با مشکلات جدی برای تامین آورده مواجه شده‌اند، در هفته گذشته نیز پیامکی برای متقاضیان در شهر شهرکرد ارسال شده که باید تا پایان دی‌ماه ۱۰۰ میلیون تومان واریز کنند، در غیر اینصورت عدم واریز وجه مذکور در موعد مقرر به منزله انصراف شما از طرح های حمایتی مسکن تلقی می‌شود.

مقرر بود اولین واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی در شهر شهرکرد در دهه فجر به متقاضیان تحویل داده شود، اما به‌نظر می‌رسد این وعده محقق نمی‌شود و باتوجه به افزایش نجومی قیمت مصالح ساختمانی متقاضیان باید خود را آماده پرداخت سایر اقساط کنند.

اکبر نیکزاد – رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۲۹ شهریورماه سال‌جاری در سفر به چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه طبق آمار ارائه شده توسط اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در شهر شهرکرد ۶۷۰۰ نفر متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی مسکن واریز وجه انجام داده‌اند، گفت: عملیات ساخت و ساز برای ۳۰۰۰ واحد مسکونی آغاز شده است و ۳۷۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز باید سریعا وارد فاز ساخت و ساز شوند، زیرا ارزش پول واریزی توسط متقاضیان روز به روز کمتر می‌شود و باید تا یکماه آینده عملیات اجرایی تمامی واحدهای مسکونی در این طرح در تمامی شهرها آغاز شود.

با گذشت بیش از سه ماه از این سفر هنوز تامین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی با مشکل مواجه است و ۶ شهر نیز در وضعیت بحرانی قرار دارند.

تعلل در ساخت مسکن در طرح نهضت ملی در شهرکرد

مرادی- یکی از متقاضیان مسکن در طرح اقدام ملی مسکن در شهر شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پس از ثبت‌نام و تائید نهایی اولین واریزی بنده ۴۰ میلیون تومان در آذرماه سال ۱۳۹۹ بود.

وی افزود: در آذرماه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۰ میلیون تومان به‌عنوان قسط دوم واریز کردم، قسط سوم نیز به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان در اردیبهشت سال‌جاری واریز شد، همچنین ۱۰۰ میلیون تومان دیگر به‌عنوان قسط چهارم در شهریورماه سال‌جاری پرداخت کردیم و اکنون نیز با ارسال پیامکی به اطلاع رساندند که تا پایان دی‌ماه باید ۱۰۰ میلیون تومان دیگر واریز شود.

مرادی با بیان اینکه در ابتدای ثبت‌نام قیمت تمام شده برای هر متر مسکن در طرح اقدام ملی را دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برآورد کرده بودند، گفت: با این حساب قیمت تمام شده یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۲۷۰ میلیون تومان می‌شد، اما تاکنون بنده نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌ام و باید تا پایان ماه ۱۰۰ میلیون دیگر پرداخت کنم، همچنین مبلغ تسهیلات درنظر گرفته شده ۳۵۰ میلیون تومان است که به‌نظر می‌رسد با افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید متقاضی آورده بیش‌تری داشته باشد.

این متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکن با بیان اینکه در زمان ثبت‌نام زمان تحویل واحد دو ساله اعلام شد، بیان کرد: برخی از افراد پرداخت‌های خود را سر موقع انجام نمی‌دهند و این کندی اجرای پروژه به ضرر متقاضیانی است که پول خود را سر موعد مشخص پرداخت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بنده کارمند یک اداره دولتی در شهرکرد هستم، توضیح داد: ماهانه چهار میلیون تومان اجاره بها پرداخت می‌کنم و باتوجه به شرایط معیشتی و افزایش شدید قیمت‌ها توان پرداخت قسط پنجم را از دست داده‌ام، چگونه یک کارمند می‌تواند ماهیانه ۳۰ میلیون تومان و بیش‌تر پس‌انداز کند، در حالیکه دریافتی او کمتر از ۱۰ میلیون تومان است.

پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در شهر فرخشهر؛ تقریبا صفر

درخشنده- یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهر فرخشهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ثبت‌نام اولیه در این طرح را در سال ۱۳۹۸ انجام دادم و اولین واریزی به مبلغ ۴۰ میلیون تومان در سال ۹۹ انجام شد، قسط دوم نیز به مبلغ ۵۰ میلیون تومان در آذرماه سال‌جاری پرداخت شد.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در شهر فرخشهر تقریبا صفر است، تنها کاری که در طول سه سال گذشته برای احداث مسکن در این شهر انجام شده، تغییر چند باره سایت ساخت مسکن و خاکبرداری در سایت جدید است.

درخشنده بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری به‌علت برودت هوا امکان عملیات ساخت و ساز وجود ندارد، بنابراین حداقل تا چند ماه آینده نمی‌توان امیدوار بود که این پروژه پیشرفت فیزیکی چندانی داشته باشد.

این متقاضی مسکن گفت: اکنون پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای بزرگ مانند بروجن و شهرکرد از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار هستند و گفته می‌شود در ابتدای سال آینده اولین واحدها تحویل متقاضی می‌شود، در حالیکه متقاضیان فرخشهر نیز همزمان با این شهرها اولین واریزی را داشته‌اند، این تعلل به ضرر متقاضی است، زیرا با افزایش قیمت متقاضی باید مبلغ بیش‌تری پرداخت کند و ارزش پول آن از بین می‌رود.

وی با اشاره به مشکلات انبوه‌سازی، گفت: بیشتر متقاضیان مسکن این شهر خواهان اختصاص زمین برای ساخت مسکن‌های سه واحدی به صورت شخصی‌ساز همانند برخی شهرهای استان هستند.

متقاضیان توان پرداخت اقساط طرح نهضت ملی مسکن را ندارند

سهیلی- یکی دیگر از متقاضیان مسکن در چهارمحال و بختیاری با گلایه از دولت در دریافت اقساط طرح نهضت ملی مسکن، اظهار کرد: یک فرد در این شرایط اقتصادی و قیمت بالای اجاره بها می‌تواند در مدت زمان کوتاه ۱۰۰ میلیون تومان آماده و واریز کند.

وی بیان کرد: چرا برای پرداخت اقساط طرح ملی مسکن حداقل چند ماه فرصت تعیین نمی‌کنند، مگر افراد چقدر پس‌انداز دارند که بتوانند در عرض کمتر از یک ماه ۱۰۰ میلیون تومان تهیه کنند.

سهیلی گفت: عموما افراد متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی از اقشار کم‌درآمد هستند و توان پرداخت اقساط سنگین را ندارند.

تورم موجب می‌شود تا آورده متقاضی مسکن افزایش پیدا کند

حسینعلی مقصودی- مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن در شهرهای بروجن، شهرکرد و فرخشهر و علت آغاز نشدن پروژه در شهر فرخشهر، توضیح داد: مشکلات مربوط به زمین فرخشهر حل شده و به‌زودی عملیات اجرایی آغاز می‌شود، قراردادهای مسکن از قبل بسته شده و مشمول افزایش قیمت نمی‌شوند.

وی در خصوص پروژه مسکن در طرح نهضت ملی در شهرکرد و آورده متقاضیان، توضیح داد: پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها متفاوت است و همزمان بایکدیگر پیش نمی‌رود، برای مثال در یک پروژه ۳۰۰ واحد پیش‌بینی شده است، برخی واحدها در مرحله نازک‌کاری هستند و برخی واحدها در مرحله فنداسیون هستند، متقاضی که دارای بیش‌ترین آورده باشد، جزو کسانی است اولین واحدها به آن‌ها تحویل داده می‌شود.

مقصودی گفت: بر اساس آورده به متقاضی مسکن در طرح نهضت ملی امتیاز اعطا می‌شود و هر کسی که آورده بیش‌تری داشته باشد، در پروژه با پیشرفت فیزیکی بالاتر قرار خواهد گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هزینه برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی از آورده متقاضی و تسهیلات تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: تورم در هزینه تمام شده هر واحد موثر است، همچنین هزینه هر واحد بستگی به متراژ دارد، باتوجه به تورم صورت گرفته باید این افزایش قیمت از آورده متقاضی و افزایش تسهیلات جبران شود.

وی بیان کرد: افزایش قیمت مصالح موجب می‌شود تا قیمت تمام شده مسکن افزایش پیدا کند و باید آورده متقاضی نیز به همان میزان افزایش پیدا کند.

اردیبهشت ۱۴۰۲؛ زمان تحویل اولین واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی در شهرکرد

همچنین فرشید ریاحی- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری در شورای تامین مسکن چهارمحال و بختیاری با اشاره به روند احداث مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در استان، اظهار کرد: طبق برنامه باید پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۲۲۴ واحدی شهرکرد به ۵۰ درصد می‌رسید، اما پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر ۴۲ درصد است، برای تامین برخی مصالح مانند یونولیت با مشکل مواجه هستیم، تا اردیبهشت ۱۰۰ واحد مسکونی در شهرکرد تکمیل و تحویل متقاضیان در شهرکرد می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: پیشرفت فیزیکی پروژه ۲۳۲ واحدی آبشار ۱،۲،۳ و ۴۸ واحدی “اقبال” باید تا پایان آذرماه به ۵۵ درصد می‌رسید که اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۳ درصد است، این پروژه تاکنون با منابع بانکی پیشرفت داشته و متقاضیان برای آورده با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه روند اجرایی برخی پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری کند است، گفت: اگر متقاضیان نتوانند آورده را تامین کنند، پروژه‌ها تعطیل خواهد شد و مجبور به جایگزینی متقاضیان خواهیم بود، همچنین پروژه‌ها مشمول افزایش قیمت خواهند شد.

ریاحی در خصوص پروژه ۲۴ واحدی “عماد” در شهر اردل، توضیح داد: پیشرفت فیزیکی این پروژه ۷۱ درصد به است، در حالیکه باید پیشرفت فیزیکی پروژه تا پایان آذرماه سال‌جاری به ۸۰ درصد می‌رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در فاز یک اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان شهرکرد و در شهرهای هفشجان، سورشجان، فرخشهر، نافچ، سودجان، هارونی، طاقانک و کیان ۶۳۶۷ ثبت‌نام صورت گرفته است که ۱۷۰۱ تایید نهایی شدند و از این تعداد ۱۱۴۴ متقاضی آورده ۴۰ میلیون تومانی داشته‌اند که پیشرفت فیزیکی کل مسکن‌های در حال احداث در شهر شهرکرد ۱۴ درصد است، پیشرفت فیزیکی در مابقی شهرهای شهرستان صفر است.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری در گروه ساخت و بنیاد ساخت ۳۵ درصد است.

ریاحی در خصوص مصوبه هیات وزیران در خصوص پرداخت خسارات سیل برای چهارمحال و بختیاری، یادآور شد: ۶۲۰ فقره تسهیلات احداثی، ۱۱۰۰ فقره تسهیلات تعمیری و ۱۸۲۰ فقره تسهیلات معیشتی برای استان مصوب شد، توزیع شهرستانی این اعتبارات انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۳۸۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی و تسهیلات بلاعوض برای خسارات سیل برای استان مصوب شد که از ۸۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض تاکنون ۵۰ درصد اختصاص پیدا کرده است، برای جذب این اعتبارات تا پایان سال فرصت باقی مانده که تنها اعتبار به بانک صادرات ابلاغ شده و برخی شعب این بانک پذیرش انجام نمی‌دهند، همچنین متقاضی برای ضامن دچار مشکل شده است.

وضعیت بحرانی تامین زمین در ۶ شهر چهارمحال و بختیاری در طرح نهضت ملی

همچنین کامران رهی- معاون شهرسازی و مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیش‌بینی شده که سالانه ۵۱ هزار و ۸۴ واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در استان ساخته شود، اظهار کرد: تاکنون ۸۲ هزار و ۸۲۸ متقاضی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۰ هزار و ۱۱۷ نفر حائز شرایط شناخته شدند.

وی افزود: از تعداد افراد ثبت‌نام شده در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری ۲۳ هزار و ۴۴۵ متقاضی تائید نهایی شده‌اند، ۴۱۹ هکتار اراضی مستعد در استان شناسایی شده که هر هکتار ۶۰ واحد مسکن ساخته می‌شود.

رهی با اشاره به کسری زمین برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: شهرهای لردگان، فارسان، اردل، بلداجی، باباحیدر و شلمزار در وضعیت بحرانی قرار دارند.

وی در پایان تاکید کرد: در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری به ۱۰ هزار ۳۳۱ متقاضی تسهیلات پرداخت شده است، همچنین ۲۳ هزار و ۵۹۵ درخواست رد شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا