راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

پیشنهاد تکراری درباره تغییر ساختار شهرداری

به گزارش ساختمان آنلاین:   سید‌ محمد آقامیری عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران پیشنهاددهنده تجمیع همه فعالیت‌‌ها و پروژه‌های عمرانی شهرداری تهران در معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است. به گفته او، از سال گذشته تاکنون بیش از ۹۰ درصد از پروژه‌های نیمه‌‌کاره شهرداری متعلق به معاونت‌های خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی و حمل و نقل و ترافیک بوده و این در حالی است که به زعم آقامیری، معاونت‌هایی که مسوولیت کار عمرانی ندارند، نباید بودجه عمرانی دریافت کنند. وی پیشنهاد داد فعالیت‌‌های عمرانی این معاونت‌ها در معاونت فنی و عمرانی تجمیع شود و بودجه به یک معاونت تخصیص یابد تا دیگر شاهد پروژه‌های نیمه‌تمام نباشیم. سابقه مطرح شدن این ایده دست‌‌کم به شش سال قبل یعنی دوره چهارم شورای شهر تهران بازمی‌‌گردد.

برخی در شوراهای چهارم و پنجم پیشنهادهای مشابهی داشتند که معطوف به تجمیع پروژه‌های عمرانی دست‌‌کم در حوزه حمل و نقل و ترافیک در یک معاونت واحد بود؛ موضوعی که از طریق ادغام دو معاونت عمرانی و ترافیک شهرداری یا به شکل سپردن مسوولیت اجرای پروژه‌هایی از جنس عمرانی به معاونت اصلی متولی این حوزه در شهرداری تهران میسر بود. اجرا شدن این ایده از دو جهت می‌تواند به بهبود نتیجه پروژه‌های عمرانی بینجامد؛ از یک جهت به خاطر سپردن کار عمرانی به متولی متخصص آن و از سوی دیگر به خاطر تاثیری که این تجمیع بر پیشگیری از اجرای همزمان پروژه‌هایی با کارکردهای متضاد و هدر‌رفت منابع مالی به این ترتیب دارد.

سال‌ها در تهران با وجود عقب‌‌ماندگی مترو اعتبارات عمرانی صرف احداث پروژه‌های فاقد اولویت بزرگراهی شده و این یعنی هر چه بر ظرفیت مترو افزوده شده، همزمان زیر چرخ خودروهای شخصی هم فرش قرمز گسترده شده است. این در حالی است که اگر متولی سیاستگذاری، اولویت‌‌بندی و اجرای پروژه‌های عمرانی ترافیکی چه از جنسی که در خدمت خودروی شخصی است و چه از جنس حمل و نقل عمومی یک مجموعه در شهر تهران باشد، تخصیص منابع در بهترین شکل ممکن صورت خواهد گرفت و از اجرای همزمان پروژه‌هایی با کارکردهای متناقض جلوگیری خواهد شد.

با این حال این پیشنهاد هیچ‌گاه به ارائه طرح یا لایحه‌‌ای در این زمینه منجر نشده و اکنون هم در شورای ششم فقط تکرار شده است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به سابقه این پیشنهاد در دوره‌های گذشته مدیریت شهری گفت: سایر معاونت‌های شهرداری اعلام کرده‌‌اند که برخی از پروژه‌ها را خودشان باید اجرا کنند. وی درباره علت این اصرار برخی مدیران بر پراکندگی در ساختار اجرایی شهرداری توضیحی نداد اما گفت: باید در این رابطه بررسی دقیقی صورت گیرد زیرا ممکن است معاونت فنی و عمرانی نتواند از عهده تمامی این پروژه‌ها برآید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا