اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

مخالفت شهرداری تهران با ساخت مسکن ریز متراژ

به گزارش ساختمان آنلاین، اخیرا سخنگوی شهرداری تهران ساخت مسکن ۲۵ متری را تکذیب کرده و گفته است بر اساس قانون مجوز و پروانه ساخت برای واحدهای مسکونی زیر ۳۵ مترمربع داده نمی‌شود.

این امر در حالی است که ناظران بر این باورند با توجه به گرانی مسکن از یک سو و همچنین با توجه به تغییر سبک زندگی مردم از سوی دیگر، ساخت مسکن کوچک متراژ برای گروه هایی از اقشار جامعه امری ضروری است.

بررسی ها حاکی از آن است که مخالفتها در خصوص این شیوه از ساخت مسکن، ریشه در دغدغه هایی دارد که مربوط به تبعات اجتماعی آن است به طوری که منتقدین بر این باورند که از لحاظ اجتماعی ساخت این واحدها سبب ترویج زندگی مجردی می شود و همچنین ساخت این واحدها توزیع جمعیتی را در شهر تهران به هم می ریزد. در همین حال دغدغه تامین پارکینگ برای این واحدها نیز یکی دیگر از معضلات ساخت واحدهای کوچک متراژ است.

پیش از این صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از بررسی طرحی خبر داده بود که به گفته وی در صورت تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی ،امکان ساخت واحدهای کوچک متراژ برای گروه هایی نظیر سالمندان فراهم خواهد شد ،بدون اینکه نیاز باشد برای این واحدها پارکنیگ احداث شود ،و البته در قالب این طرح تدابیری دیده شده که ساکنان با تعهداتی، ضمانت می دهند که از خودرو استفاده نمی کنند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که با یک تدابیر خاص، باید مجوز ساخت واحدهای کوچک متراژ صادر شود تا مشکلاتی گروهی از مردم در تهیه مسکن مرتفع شود.

گفتنی است بسیاری از مخالفان ساخت مسکن ریز متراژ کسانی هستند که از بابت عدم انطباق این نوع واحدها با الگوهای اسلامی دغدغه مند هستند، این در حالی است که موافقان این طرح بر این باورند که نباید به طور کل با ساخت این واحدها مخالفت کرد و در صورتی که تمامی اصول شهرسازی و معماری در ساخت کوچک متراژها در نظر گرفته شود و گروه های هدف نیز شناسایی شود، ساخت این واحدها نه تنها تبعات اجتماعی نخواهد شد بلکه از بروز بسیاری از نابهنجاری های اجتماعی نیز پیشگیری خواهد کرد.

4.9/5 - (8 امتیاز)

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا