راه و شهرسازیمجله خبری

داستان هک سامانه املاک و اسکان چه بود؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   از وقتی مساله مالیات بر خانه‌های خالی جدی شد، سامانه‌ای نیز معرفی شد تا مردم اطلاعات املاک خود را در آن ثبت کنند؛ از همان زمان نیز گفته می‌شد که اگر مردم خوداظهاری نکنند، از خدمات اجتماعی مانند یارانه و… محروم می‌شوند. حالا چند روزی است که داستان هک این سامانه در فضای مجازی دست به دست می‌شود و واکنش‌های متعددی را در مورد آن شاهد هستیم. از تکذیب‌های وزارت راه گرفته تا اصرارهای کارشناسان بر هک آن. اما داستان چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت: سامانه املاک و اسکان هک شده است و ادعاها در مورد هک آن صحت دارد؛  اما هک این سامانه مربوط به امسال نیست و به تیرماه سال گذشته بازمی‌گردد. دقیقا زمانی که کارشناسان می‌گفتند خوداظهاری راه مناسبی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیست. در همان زمانی که وزارت راه تهدید به حذف یارانه و محرومیت از خدمات شهروندی می‌کرد و کارشناسان می‌گفتند: الان وقت آن نیست که بخواهید مردم را به کافی‌نت‌ها بکشانید. همان زمانی که اوج کرونا بود و سالمندان نیز از بیم آنکه یارانه‌ شان قطع نشود، از این کافی نت به آن کافی نت می‌رفتند تا بتوانند خود اظهاری کنند.

حالا مساله اصلا اینها نیست. چون به قول خوشان داستان برای دولت قبل بوده و به این دولت ربطی ندارد. مساله مهم‌تر آن است که مردم دوباره باید اطلاعات خود را ثبت کنند؛ می‌گویند این بار خود اظهاری نیست و قانون عوض شده و برخلاف پارسال که افراد املاک خود را وارد می‌کردند، این بار لیست املاک تهیه شده و افراد تنها باید آن را تایید و یا تکذیب کنند؛ اما دو سوال: اگر خوداظهاری نیست چرا مسئولان وزارت راه بارها در مصاحبه‌های خود از لفظ خوداظهاری استفاده کرده‌اند؟ و سوال دوم در مورد عوض شدن قانون است؛ دولت عوض شده؛ اما چرا مردم باید دوباره به زحمت بیفتند؟

از همه اینها هم که بگذریم، چه تغییری ایجاد شده است؟  سال گذشته یکی از بزرگترین ایرادات آن بود که اصلا ضمانت اجرایی برای ثبت اطلاعات وجود نداشت و فقط تهدید بود و تهدید. امسال چطور؟ آیا سامانه به دیگر سامانه‌های مربوطه وصل شده است؟  آمدیم و یک نفر ثبت نام نکرد، چطور قرار است از خدمات بانکی محروم شود؟  چه طور قرار است یارانه‌اش حذف شود؟ آیا این همان راه اشتباهی نیست که دولت قبل رفته بود؟

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا