مجله خبریصنایع ساختمانی

اجاره تجهیزات ایمنی ساختمان برای گرفتن پایان کار!

تعداد ساختمان های ناایمن در  مشهد بار‌ها اعلام شده و  برای احتمال آتش سوزی در  آنها هشدار داده شده است؛ ۱۲۴ ساختمانی که در  بین آنها مراکز درمانی، اقامتی، تجاری و  مسکونی هم به وفور دیده می شوند. اما آنچه این بازار را آشفته تر کرده است، مالکانی هستند که به دست خودشان، تجهیزات ایمنی را  از  ساختمانی که تازه احداث شده است، حذف می کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از شهرآرانیوز، در واقع گرفتن پایان کار ساختمان به شروعی برای تخلف برخی مالکان تبدیل شده است؛ موضوعی که سرپرست آتش نشانی مشهد عنوان تجهیزات اجاره ای را  برای آن مطرح می کند. حمیدرضا کافی نیا می گوید: برخی مالکان ساختمان های در حال احداث، زمانی که باید تجهیزات ایمنی مربوط به اطفا و  اعلام حریق را  بخرند و  در  ساختمان جانمایی کنند، این تجهیزات را برای مدت محدود اجاره می کنند. آنگاه وقتی پایان کار و  تأیید ایمنی از سازمان آتش نشانی گرفتند، این ابزار ایمنی را  از  ساختمان باز‌  می کنند.

تجهیزاتی در دست بسازبفروش ها

به گفته این مقام مسئول در  آتش نشانی مشهد، معمولا این تجهیزات بین بسازبفروش ها دست به دست می شود و آن را  به یکدیگر اجاره می دهند.

او ادامه می دهد: بسازبفروشی که مثلا در  حوزه ساختمان های پنج طبقه کار می کند، پس از  گرفتن پایان کار و  تأیید ایمنی، این تجهیزات را  از  ساختمانش جمع می کند و  در  ملکی جدید که قصد شروع ساختش را  دارد، جانمایی می کند. متأسفانه مردم هم برای کم کردن هزینه ها از  این اقدام استقبال می کنند و  با آن مسئله ای ندارند.

کافی نیا دلیل این اقدام را  دو موضوع بیان می کند. او‌  می گوید: گرانی تجهیزات ایمنی و  تلاش برای ارزان تمام شدن بهای ساختمان، مالکان را  به سمت این تخلف می کشاند. آنها از  این طریق، حدود ۱۰ درصد کل هزینه این تجهیزات را پرداخت می کنند. یعنی به جای پرداخت هزینه چند صد میلیونی برای خرید تجهیزات، با پرداخت حدود ۲۰  تا ۳۰ میلیون تومان آن را  اجاره می کنند.

سرپرست آتش نشانی مشهد این را  هم اضافه می کند که وقتی یک ساختمان مسکونی پایان کار می گیرد، دیگر اجازه ورود برای بررسی آن نیست و  در این باره الزام قانونی وجود ندارد؛ بنابراین افراد سودجو دقیقا از  همین موضوع استفاده و  بعد از  گرفتن پایان کار، تجهیزات ایمنی را  از  ساختمان جمع می کنند.

مبحث ملی ساختمان فقط در  استان گیلان

اما چاره چیست و  چگونه می توان با  این تخلف که به صورت مستقیم ایمنی و  جان مردم را  هدف قرار داده است، مقابله کرد. کافی نیا در این باره از  اجرا شدن مبحث ۲۲  مقررات ملی ساختمان که مربوط به مراقبت و  نگهداری از بناهاست، نام می برد و‌  می گوید: از  سال گذشته این مصوبه در استان گیلان به صورت آزمایشی در حال اجراست و با اجرا شدن آن دیگر امکان اجاره تجهیزات وجود ندارد.

آتش پاد دوم کافی نیا با بیان اینکه به دنبال اجرای این طرح در  مشهد هستند، بیان می کند: طبق این طرح، مالک باید برای تجهیزات ایمنی ساختمانش با شرکت های مرتبط و  متخصص در  زمینه سیستم های اعلام و  اطفای حریق قرارداد ببندد. در واقع این شرکت ها سرویس نگهداری و  اجرای اعلام و  اطفای حریق را  در  ساختمان ها به عهده می گیرند و مالکان ساختمان ها مبلغی را  برای سرویس سالانه تجهیزات ایمنی به آنها پرداخت می کنند.

بساط سیستم های اجاره ای برچیده می شود

به گفته سرپرست آتش نشانی مشهد، با  حضور شرکت های میانجی، بساط سیستم های اجاره ای برچیده می شود، چون همه ساختمان ها باید به تجهیزات ایمنی مجهز شوند، چه ساختمان های در حال احداث و  چه ساختمان هایی که سیستم های ایمنی دارند، اما تجهیزاتشان از  مدار خارج شده است و  فعال نیست. در واقع آنها نیز باید برای فعال کردن سیستم خود با  این شرکت ها قرارداد ببندند.

کافی نیا با بیان اینکه این شرکت ها باید حتما گواهی کسب داشته باشند، می گوید: ما هم آموزش های لازم را  برای آنها برگزار می کنیم. امسال به میزان ۴۰ ساعت دوره آموزشی برای ۱۵۰ شرکت برگزار شده است. البته الزامی برای حضور همه این شرکت ها در  این دوره وجود ندارد، اما آنها با  دریافت نمره قابل قبول در  آزمون، می توانند نامشان را در سایت سازمان آتش نشانی مشهد ثبت کنند. شهروندان می توانند با  مراجعه به سایت، از  این شرکت ها برای قرارداد بستن با  آنها استفاده کنند.

حرکت به سمت ساختمان های خودایمن

موضوع دیگری که سرپرست سازمان آتش نشانی مشهد به آن اشاره می کند، حوادثی است که حول ساختمان های بدون تجهیزات ایمنی یا  آنها که ایمنی شان از  مدار خارج شده است، می چرخد. کافی نیا می گوید: حریق های بسیاری هر روز در  شهر و  در  خانه ها اتفاق می افتد که ممکن است ساکنان در آنجا حضور نداشته باشند. خانه هایی که اگر به سیستم اطفای حریق مجهز باشند یا  این تجهیزات در  آنها فعال باشد، خودبه خود آتش را  خاموش می کند و  قطعا خسارتی به بار نمی آید، نه برای آن ساختمان و  نه همسایگانش.

او اضافه می کند: ما بهترین ماشین آلات آتش نشانی را  در  شهر مشهد در  اختیار داریم، اما نمی توان گفت از  لحاظ ایمنی بهترین هستیم، چون ملاک ایمن بودن یک شهر، خودایمن بودن ساختمان های آن است، نه اینکه ما هر روز به تجهیزاتمان اضافه کنیم. در  دنیا هم این موضوع مرسوم نیست؛ بنابراین مقررات را با دقت بیشتری در  حوزه نظارت و پیشگیری کنترل می کنیم تا  به سمت ساختمان های خوداطفا در  شهر پیش برویم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا