راه و شهرسازیمجله خبری

حاشیه‌نشینان نباید در حاشیه قرار گیرند

به گزارش ساختمان آنلاین : مرتضی صالحی‌نژاد در ادامه افزود: حاشیه‌نشینی نوعی زندگی است که با شیوه رایج زندگی شهری و روستایی متفاوت بوده و با ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی مخصوص به خود بافت فیزیکی معینی به وجود آورده است که با ساکنان بافت اصلی شهر زندگی می‌کنند.

وی با بیان ‌اینکه از آسیب‌ها و معضلات حاشیه‌نشینی، می‌توان به از دست رفتن اقتصاد مولد در شهرها اشاره کرد، ادامه داد: روستانشینی مزایایی دارد که با مهاجرت روستائیان به شهر و قرارگیری در حواشی شهرها، این مزیت‌ها از میان می‌رود.

صالحی‌نژاد با اشاره به اینکه نیروی کاری روستاها در همان محل زندگی خود مشغول به کار بوده‌اند و حتی تولیداتی از قبیل محصولات کشاورزی و لبنی ایجاد می‌کنند که بر رشد اقتصاد ملی نیز تاثیرگذار است، اضافه کرد: مراجعه این جمعیت به حاشیه شهرها، باعث تبدیل قشر تولیدکننده و شاغل بر قشر جویای کار و مصرف‌کننده خواهد شد.

نماینده زنجان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه ارائه نکردن خدمات مطلوب اجتماعی از سایر مشکلات حاشیه‌نشینی است، تصریح کرد: خدمات شهری همچون سیستم حمل و نقل، فضای سبز شهری و نیز خدمات آموزشی، بهداشتی و نظارت‌ها با پیدایش حاشیه‌نشینی به مشکل بر می‌خورد و عدم امکان نظارت کافی در حاشیه شهرها بهترین فضا را برای جرم و جنایت‌های سازمان نیافته یا همان گروهی ایجاد می‌کند.

این مسئول افزود: توسعه بی‌رویه و نبودن طرح‌ریزی کالبدی شهر، افزایش ساخت و سازهای زیر ضابطه‌ای و ناهنجار، تناسب نداشتن بین امکانات موجود و نیازها، وضعیت نامناسب اقتصادی غالب ساکنان و … از دیگر ویژگی‌های مناطق حاشیه‌نشین است.

صالحی‌نژاد با بیان این مطلب که عمده فعالیت‌های فرهنگی که در سطح شهر و مرکز شهر انجام می‌شود باید به حاشیه شهر نیز کشیده شود، یادآور شد: احداث سینما، کتابخانه، سالن تئاتر و فرهنگ‌سرا و نیز اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این امر بسیار مفید است.

وی ادامه داد: باید حمایتی که از حاشیه‌نشینان دریغ شده با نگاهی مبتنی بر کرامت انسانی توانایی‌ آنان را در مدیریت و بهسازی محل سکونت‌شان بارور ساخت و البته قطعاً نباید از نظر دور داشت که ایجاد اشتغال و افزایش میانگین درآمدی در مبادی مهاجرت و کنترل نرخ رو به رشد مسکن شهری می‌تواند کنترل‌کننده رشد این مناطق باشد.

نماینده زنجان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: با وجود اینکه پیاده‌سازی فرهنگ نو و فعالیت فرهنگی چرخه‌ای زمان‌بر است اما ایجاد امکانی مثل، کتابخانه، سالن‌های نمایش و تئاتر، فرهنگسراها و نیز احداث کارگاه، اشتغال‌زایی و کارآفرینی در این امر بسیار مفید است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا