مجله خبریراه و شهرسازی

ساخت یک‌باره شهرک‌ها و سازه‌های بزرگ توسط اکیپ‌های سازمان‌یافته

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: شهرک‌ها و سازه‌های بزرگ به‌یک‌باره و به‌صورت ساماندهی‌شده توسط اکیپ‌های پیمانکاری ساختمانی سازمان‌یافته‌ای ساخته می‌شود، آنها در زمان کوتاهی و در چند شیفت کاری اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی می‌کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، رضا افلاطونی در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به اهمیت خاک و زمین،  تشکیل شورای‌عالی زمین با حضور دستگاه‌های مرتبط در کشور امری ضروری است؛ در این شورا باید هر 3 قوه در مدیریت و حفاظت زمین کمک داشته باشند.

وی افزود: تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه زمین موضوعی فرابخشی است که می‌توانیم با همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف با یکدیگر نتایج مناسب‌تری بگیریم.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم، گفت: در گذشته قرارگاهی برای رفع این مشکل ایجاد شد اما این قرارگاه درون‌سازمانی بود و مصوبات آن مشروعیت قانونی نداشت که امیدواریم این بار شاهد تشکیل شورای‌عالی زمین در کشور باشیم.

افلاطونی ادامه داد: در قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، احکام به‌خوبی دیده شده است و هر شخصی یا هر مسئولی در هر جایگاهی باشد در برابر قانون یکی است؛ در تخلفات حوزه زمین با تمام افراد بدون ملاحظه برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: در گذشته نیز مشاهده شده است که شهرک‌ها و سازه‌های بزرگ به‌یک‌باره و به‌صورت ساماندهی‌شده ایجاد می‌شود که این موضوع توسط اکیپ‌های پیمانکاری سازمان‌یافته‌ای است که در زمان کوتاهی و در چند شیفت کاری اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: با این اکیپ‌های سازمان‌یافته، پیمانکاری ساخت‌وساز برخورد می‌شود و اجازه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به آنها داده نمی‌شود.

افلاطونی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه این اکیپ‌های سازمان‌یافته در چه استا‌ن‌هایی فعالیت می‌کنند تصریح کرد: این اکیپ‌ها در استان‌ها و شهرستان‌هایی که زمین قیمت بالایی دارد فعالیت بیشتری دارند به‌طوری که در ماه‌های گذشته نیز در تهران گزارشی در این خصوص داشتیم و با آنها برخورد شد.

وی گفت: برابر ماده 8 قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغ‌ها، هیچ دستگاهی بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی نمی‌تواند مجوزی برای ساخت‌وساز در اراضی کشاورزی صادر کند و حتی در صورتی که مجوزی نیز صادر شود با آن برخورد و قلع‌وقمع می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: با اضافه شدن استان همدان، تعداد استان‌هایی که به‌صورت هوشمند پایش می‌شوند به 30 استان افزایش یافت و می‌توانیم هرگونه تغییر در اراضی کشاورزی را به‌صورت آن‌لاین و از طریق اطلاعاتی که توسط ماهواره خیام ارسال می‌شود مشاهده کنیم و به‌محض گزارش، برای قلع‌وقمع آن مراجعه خواهیم کرد و به مراجع قضایی نیز گزارش داده می‌شود.

افلاطونی در پاسخ به سؤالی در ارتباط با تعداد گزارش‌هایی که در 10ماهه سال جاری در خصوص تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی وجود دارد، گفت: 28 هزار و 588 گزارش در سال جاری دریافت کرده‌ایم که گشت‌های ما به آن مناطق برای بررسی این موضوع اعزام شده‌اند. برای ایام تعطیلات نوروزی نیز اکیپ‌های مشترک گشت با همکاری سایر دستگاه‌ها در مناطق مختلف کشور گشت‌زنی خواهند داشت.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا