مجله خبریصنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانی

پنل فنون و روش‌های جدید ساخت سازه‌های فولادی

پنل" فنون و روش‌های جدید ساخت سازه‌های فولادی" با حضور سید علیرضا رضوی رئیس هیئت مدیره گروه رویش و مهتاب علی‌طالشی مدیرعامل شرکت ژرفاسازه نسیم شمال برگزار شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از  استودیو سازه‌های فولادی؛ سید علیرضا رضوی رئیس هیئت مدیره گروه رویش در پنل” فنون و روش‌های جدید ساخت سازه‌های فولادی” اظهار داشت: برای رفع نقاط ضعف و حفظ امتیازات حوزه سازه‌های فولادی باید به سمت سازه‌های مختلط حرکت کنیم و با بهره گیری از مزایای سایر مصالح به سازه‌های فولادی کمک کنیم تا بهینه بودن محقق شود.

وی ادامه داد: تاریخچه cft به ۱۸۹۰ میلادی بر می‌گردد که واحد نظامی بریتانیا وقتی تسلیحات را از پل‌های فولادی عبور می داد، پل‌ها تغییر شکل پیدا می‌کرد که بعد متوجه شدند اگر پل‌ها را با ملات کم مایه پر کنند، شکل پل‌ها حفظ می‌‌شود، که این امر زمینه استفاده از سازه های فولادی را فراهم کرد.

رئیس هیئت مدیره گروه رویش عنوان کرد: در ادامه چینی‌ها برای این سازه‌ها کد نوشتند و انواع سازه‌های فولادی در نیروگاه‌ها، سازه‌های زیرسطحی و غیره مورد استفاده قرار گرفت؛ در مجموع این ترکیب مزایای زیادی داشته و هزینه تمام شده سازه را کاهش داده و زمینه بهبود روش اجرا را فراهم کرده است، ضمن اینکه بهبود نظارت و بازرسی نیز به تضمین کیفیت کمک می کند که این سازه علاوه بر سرعت و قابلیت صنعتی سازی سبب کاهش هزینه تمام شده و ارزش اقتصادی می‌شود.

رضوی سپس در مورد وضعیت استفاده از این روش گفت: همیشه ورود روش جدید با مقاومت ساختار حاکمیتی و ساختارهای مجری همراه است، ضوابط cft از سال ۸۴ شروع شد و در حال حاضر از نظر مقررات و ساختار حقوقی مشکل نداریم اما این روش چندان توسعه نیافته است لذا در همین راستا کمیته ای تشکیل دادیم و از سال ۹۴ یک سری مستندات فارسی را تهیه کردیم تا برای مهندسان طراح ضوابط را تهیه کنیم و تلاش کردیم تا مجریان و طراحان را درگیر کنیم که خوشبختانه امروزcft  به کثرت توسط طراحان انجام می شود و در کل کشور این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیین‌نامه روش تاپ‌دان در کشور تدوین شده است

در ادامه این پنل مهتاب علی‌طالشی مدیرعامل شرکت ژرفاسازه نسیم شمال اظهار داشت: روشی که در ایران نوپا است و با سازه های فولادی به کشور وارد شد روش تاپ دان است که در دنیا بر اساس نیاز دیگری در دهه ۶۰ میلادی و در ژاپن جهت تسریع عملیات اجرا و کاهش زمان گودبرداری به وجود آمد.

وی ادامه داد: در دنیا تاپ دان زودتر از ایران پیش رفته و در ایران در تونل ها سابقه داشته اما استفاده از این روش در ساختمان های شهری به دهه اخیر برمی‌گردد، که بیشتر محدودیت های حقوقی گودبرداری سبب حرکت به این روش شد، چراکه برای گودبرداری نیاز به زمین همجوار بود که تعرض به حریم ساختمان و زمین های مجاور پروژه بود و نیاز به رضایت محضری داشت که رفته رفته محدودیت‌های حقوقی بیشتر شده و کارفرمایان و مهندسان به دنبال راه حل جایگزین بودند.

مدیرعامل شرکت ژرفاسازه نسیم شمال عنوان کرد: اگر این روش به درستی اجرا شود مزایای زیادی در بخش اقتصادی و صرفه جویی در زمان دارد، ورود این روش با سازه های فولادی در ایران همزمان شده و اکنون می‌توان سازه ترکیبی بتن و فولاد ایجاد کرد.

مهتاب علی‌طالشی در مورد نوع اجرا، استانداردها و پیوست‌های علمی این روش گفت: تاپ دان هر چند در دنیا سابقه زیادی داشته که در اینجا صرفا به عنوان روش گودبرداری اشاره شد ولی استاندارد جهانی مختص این روش نداشتیم که سال ۹۷ این روش در ایران شکل گرفت و در مرکز تحقیقات پذیرفته شد. البته این مسیر همزمان با شیوع کرونا با وقفه همراه شد اما حدود یک ماه و نیم پیش نتیجه چند سال کار تیمی و بازنگری اساتید ژئوتکنیک به عنوان راهنمای مهندسان نهایی و تدوین شد و موضوعات مختلف این حوزه در آن مطرح شده است که درصدد هستیم برگردان انگلیسی این آیین نامه نیز تهیه شود تا تجربه مهندسان ایرانی را در سطح دنیا نشان دهد.

شایان ذکر است این پنل در استودیو سازه های فولادی با همکاری تسفا و محتواک از تاریخ 20 تا 22 آذرماه در هتل المپیک برگزار شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا